Jump to content
Annons

Datortips


dennisss (oregistrerad)

Recommended Posts

dennisss (oregistrerad)

Hej, helt ny och färsk här på forumet och skulle vilja ha lite råd och tips om någon vänlig själ vill ta sig tid till detta.

Har en 3 år gammal dell som inte längre pallar med sin uppgift och kollar på ny dator, läst en del här på forumet men inte riktigt hittat det jag söker.

Jag skulle vilja veta om någon känner till vilket moderkort som jag skall välja, haft problem med irq-delning på min dell. Avhjälpte iofs detta relativt enkelt (var värre att komma på vad missljuden berodde på) men jag vill inte skaffa något kort som bara ger mig strul.

Vill ha ett kort som klarar D proccessorn 800mhz buss och 800mhz ddr2 minnen. kollade på följande setup:

INTEL PENTIUM D 930 3.0GHZ 2X2MB DUAL CORE S-775 (2 956,00 kr)

ASUS P5WD2-E PREMIUM I975X SKT-775 DDR2 PCI-E ATX (1 996,00 kr)

ANTEC MIDITOWER P180 SILVER (1 116,00 kr)

ANTEC SMARTPOWER 2.0 500W NÄTDEL ATX12V V2.0 (660,00 kr)

CORSAIR 2GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME HEATZINK (2 716,00 kr)

MATROX MILLENNIUM P650 128MB DUALHEAD PCI-E (2 095,00 kr)

SEAGATE BARRACUDA 7200.9 300GB 7200RPM SATA/300 (908,00 kr)

någon som har något illa att säga om detta? framförallt moderkortet? 975x

chipset? resten är nog inte direkt upphov till problem...

Tacksam för hjälp!

EDIT: Kör förresten SX3 med ett EWS88MT kort och använder tyngre VST instrument.

MVH

Dennis

Redigerat av dennisss
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det där ser bra ut! fast jag hade nog valt en Amd 🙂 eftersom jag anser att dem har kommit före intel, prestandamässigt. Men jag vet att många som har studio säger att intel är bättre, dock inte så jag upplever det.

När det gäller moderkortet är väl ,Asus eller Gigabyte 945/955 Chipset att rekomendera.

Redigerat av Tyros
Link to comment
Dela på andra sajter

dennisss (oregistrerad)

Många föredrar AMD men jag känner mig trygg med Intel. Du vet hur det är, haft en AMD för 7 år sen som strula och kan inte komma över det 🙂

/Dennis

Redigerat av dennisss
Link to comment
Dela på andra sajter

Det där ser bra ut! fast jag hade nog valt en Amd 🙂 eftersom jag anser att dem har kommit före intel, prestandamässigt. Men jag vet att många som har studio säger att intel är bättre, dock inte så jag upplever det.

Vilka CPU har du jämnfört? För att avgöra om Intel eller AMD är vassast alltså. Hur har du testat? Jag vill gärna testa prestanda på min PC oxo....

Link to comment
Dela på andra sajter

Så kände jag också förut 🙂 Men efter att ha byggt min första Amd dator för ett halvår sedan, har jag ändrat uppfattning

Men kolla upp Asus eller Gigabyte 945/955 Chipset. de ska visst vara bra moderkort till musikdatorer

Redigerat av Tyros
Link to comment
Dela på andra sajter

Det där ser bra ut! fast jag hade nog valt en Amd 🙂 eftersom jag anser att dem har kommit före intel, prestandamässigt. Men jag vet att många som har studio säger att intel är bättre, dock inte så jag upplever det.

Vilka CPU har du jämnfört? För att avgöra om Intel eller AMD är vassast alltså. Hur har du testat? Jag vill gärna testa prestanda på min PC oxo....

Jag har kollat olika tester på nätet (kommer inte ihåg alla nu, men sök). man kan ganska snabbt konstatera att Amd är processor vinnerare. gå gärna in på Sweclockers.se. Där finns många datorproffs i forumet

Link to comment
Dela på andra sajter

dennisss (oregistrerad)

läste att 955 var att föredra framför 945, men samtidigt tror jag att 975:an hade bättre hantering av firewire och pci-kontrollerna.

vet inte om detta stämmer iofs, men när man ändå uppgraderar känns det bra att hoppa på senaste chipsetet, om inte det är problem med vill säga

Link to comment
Dela på andra sajter

dennisss (oregistrerad)
I nästa nummer av studio skulle det väl byggas en PC?

Hoppas bara att det inte är ett 6 nummers projekt... eller 10,,

har tidningen kommit ut än? nån som läst?

Link to comment
Dela på andra sajter

Här är en OK länk.

ADKPro

AMD spöar normalt sett Intel, men jag bygger med Intel just nu eftersom det verkar som om det finns lite prestandeproblem med de flesta AMD-moderborden. (UAD, Firewire, mm.) Men tids nog blir det AMD i alla fall, eftersom jag tycker om att gå emot det som är ledande i branschen när jag kan (Intel, Microsoft, Dell...etc). 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

I nästa nummer av studio skulle det väl byggas en PC?

Hoppas bara att det inte är ett 6 nummers projekt... eller 10,,

har tidningen kommit ut än? nån som läst?

Bygget är i tre delar, första delen går ut på att välja komponenter och montera. Andra delen går ut på att göra bios-inställningar och installera programvara. Och till sist går den tredje delen ut på att optimera systemet och justera det för att bli så tyst och stabilt som möjligt.

/Majken

Redigerat av Majken
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...