Jump to content
Annons

"Clock is ticking"


Recommended Posts

LÅTNAMN: "Clock is ticking"

ARTIST/GRUPP: Toobie

GENRE:Pop/Rock

LÅTLÄNGD:3.53

KOMPOSITÖR:Tobbe Helander

PRODUCENT:Tobbe Helander

EV. MEDVERKANDE:

INSPELNINGSÅR:2006

FORMAT: Mp3

STORLEK:4,5 mb

STATUS: Är under konstruktion (som alltid).

Behöver allt ert kunnande! Kommentera låt, mix mm.

Mvh

Tobbe

OBS!!! LÄNGRE NED NY OMMIXAD O FIXAD VERSION! Finns en ytterligare ännu längre ner från 27/4!

Clock_is_ticking.mp3

Redigerat av Grannen
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 70
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Skum ljudbild...attans bred.....verserna lite förutsägbara( nedgången i kompet) refrängen kalas...sedan när du kommer tillbaka med orgeln och trummor så känns det fel stuk på trummorna...lite för osvängiga på något sätt...annars är jag oerhört impad av ditt sätt att bygga låtar....och ditt sätt att spela ...tajt och bra...likes it :rolleyes::rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj! Nog det bästa jag hört från dig. Svänger bra. Tufft och dramatiskt. Fick gå ett par varv i mp3:an så att jag hann sätta på potatisen. Till skillnad från Karl tycker jag verserna är oförutsägbara med ovanliga harmonier medan refrängen är mer konventionell men det gör gott i kompositionen eftersom som versen är ganska svårgripbar vid första lyssningar. Refrängen har lite influenser från Doobie Brothers Slow Train Coming antar jag. Tycker det är väl myckt bas i början i HiFi-lurar iaf men i mp3:an funkar det. Mindre botten på gittarren eller slopa basen helt? Orgeln är för stark ibörjan men vid det mycket snygga syncoperandet helt ok. Tycker gitarren skall komma in direkt med det där explosiva drillandet som kommer några takter senare i solot. Kan du inte göra om slutet? Lite obehagligt när rösterna kommer upp i fejjan sådär... 😉 Annars kanonjobb! 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Ganska bra låt ett minus dock för trummor både ljud och spel och saknar lite inslevelse på sången faktiskt, du brukar ju leverera bra sång med bra balans mellan inlevelse och teknik, kanske testa med ett nytt försök? Bra spel i övrigt skulle dock vilja ha fram dom akustiska (för det är väl två) lite mer tydlig också. Solot ska nog vara lite mer bluesigt kanske en cool bottleneck och varför inte snacka med Harmonica Mike om ett munspelsolo.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Skum ljudbild...attans bred.....verserna lite förutsägbara( nedgången i kompet) refrängen kalas...sedan när du kommer tillbaka med orgeln och trummor så känns det fel stuk på trummorna...lite för osvängiga på något sätt...annars är jag oerhört impad av ditt sätt att bygga låtar....och ditt sätt att spela ...tajt och bra...likes it :rolleyes::rolleyes:

Tycker du att ljudbilden är FÖR bred och skum pga det? Jag förstår vad du menar med att det känns fel stuk på trummorna men jag vet inte om det är fel att ändra lite karaktär där. Däremot får jag nog se över svänget lite kanske. Trumprogramering är tyvärr min svagaste sida, experimenterar för att komma vidare.

Kul att du annars gillar mitt sätt att bygga låtar på. Tack, och tack för din lyssning! 🙂

Mvh

Tobbe

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaa du grannen..

Nu förstår jag att du har koll!! Jag gillade det här..men..jag måste få fråga..ackords rundorna..hur går dom? Inget av mina munspel funkar - förutom på G-et..hade G-et legat en minut typ..hade jag kunnat bidra med nåt riktigt häftigt..jammade loss (Tur att du inte är min granne,jag spelade rätt högt - eller synd..gillade detta!)ordentligt..men bara på g-et..shit!!!

MVH

Harmonica mike

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj! Nog det bästa jag hört från dig. Svänger bra. Tufft och dramatiskt. Fick gå ett par varv i mp3:an så att jag hann sätta på potatisen. Till skillnad från Karl tycker jag verserna är oförutsägbara med ovanliga harmonier medan refrängen är mer konventionell men det gör gott i kompositionen eftersom som versen är ganska svårgripbar vid första lyssningar. Refrängen har lite influenser från Doobie Brothers Slow Train Coming antar jag. Tycker det är väl myckt bas i början i HiFi-lurar iaf men i mp3:an funkar det. Mindre botten på gittarren eller slopa basen helt? Orgeln är för stark ibörjan men vid det mycket snygga syncoperandet helt ok. Tycker gitarren skall komma in direkt med det där explosiva drillandet som kommer några takter senare i solot. Kan du inte göra om slutet? Lite obehagligt när rösterna kommer upp i fejjan sådär... :rolleyes: Annars kanonjobb! 🙂

Vad kul att du tycker att det var så bra! 😄 jag gillar om du tyckte att versen var lite svårgripar. Det är ju först en fallande gång, sedan en uppgång men samma melodi. Jag kan hålla med dig om Doobie influensen när du säger det. En låt som man inte hört på ett tag.

Har jobbat för att få ner basen lite , tyckte att den slog igenom en aning. Ska absolut sänka orgeln i början, är nog lite stark där. Får se hur det blir med gitarren...Vem har sagt att ett slut ska vara behagligt? :rolleyes: Får väl kolla det också.

Hjärtligt tack för din lyssning och dina nyttiga kommentarer! 🙂

Mvh

Tobbe

Link to comment
Dela på andra sajter

Ganska bra låt ett minus dock för trummor både ljud och spel och saknar lite inslevelse på sången faktiskt, du brukar ju leverera bra sång med bra balans mellan inlevelse och teknik, kanske testa med ett nytt försök? Bra spel i övrigt skulle dock vilja ha fram dom akustiska (för det är väl två) lite mer tydlig också. Solot ska nog vara lite mer bluesigt kanske en cool bottleneck och varför inte snacka med Harmonica Mike om ett munspelsolo.

Göran

Synd att du inte gillade sången. Får ta till mig det du skriver och känna efter hur det känns när låten mognat lite mer. Ville annars ha det så laidback som jag gjort det.

Japp, det är två akustiska, tänkte att efter början kunde dom gott sjunka tillbaka lite och ge plats för orgeln och det andra.

Tänkte bottleneck också först men kände att det skulle bli för traditionellt. Ville inte ha något bluesigt i något solo i låten.

Tack så mycket för dina tankar och din lyssning! :rolleyes:

Mvh

Tobbe

Link to comment
Dela på andra sajter

Vem har sagt att ett slut ska vara behagligt? :rolleyes:

Nejdå, ingen. Men i denna låt där du har förfinat en ödesmättad dramatik tycker jag inte slutet tillför något för detta. Äh, du fattar... :rolleyes:

Vad har du för stålsträngad egentligen? Tycker du får på så bra ljud till skillnad från min Yamaha som låter så platt. Gibson? Martin?? Och mick till den?

Link to comment
Dela på andra sajter

starboy (oregistrerad)

Låter rätt ok på det stora hela.

Det som förstör för mig är hihatsen som kommer in vid typ 1:25.

Låter för stelt programmerat.

Annars gött jobb.

/cheers

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaa du grannen..

Nu förstår jag att du har koll!! Jag gillade det här..men..jag måste få fråga..ackords rundorna..hur går dom? Inget av mina munspel funkar - förutom på G-et..hade G-et legat en minut typ..hade jag kunnat bidra med nåt riktigt häftigt..jammade loss (Tur att du inte är min granne,jag spelade rätt högt - eller synd..gillade detta!)ordentligt..men bara på g-et..shit!!!

MVH

Harmonica mike

😠 Jo, det är mest G och Em och så lite annat emellan förstås. Inte så lätt att spela bluesmunspel till det. Får nog bli ett kromatiskt och lite Toots Thileman stuk istället. 😄

Förstår inte; var det bara g-et du gillade eller hela låten? 🙁

Tack för din lyssning!

Tobbe

Link to comment
Dela på andra sajter

Vem har sagt att ett slut ska vara behagligt? 😄

Nejdå, ingen. Men i denna låt där du har förfinat en ödesmättad dramatik tycker jag inte slutet tillför något för detta. Äh, du fattar... 😠

Vad har du för stålsträngad egentligen? Tycker du får på så bra ljud till skillnad från min Yamaha som låter så platt. Gibson? Martin?? Och mick till den?

Näää, jag bara skojar lite! 🙂 Ska nog ändra rösterna lite där. Drabbades av stundens infall.

Jag har en Ovation stålsträngad som jag köpte dyrt, tror det var 1980. Den här mickar jag med rörmick TSM MT 47. That´s it. Jätteroligt att du tycker det låter bra!

Är väldigt nöjd med min Ovation. En gitarr som är både älskad och hatad verkar det som. Läste någonstans på forumet att det inte gick att micka upp en Ovation utan man kunde bara ha den till att köra linat med. 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter rätt ok på det stora hela.

Det som förstör för mig är hihatsen som kommer in vid typ 1:25.

Låter för stelt programmerat.

Annars gött jobb.

/cheers

Ska absolut kolla upp hi-haten.

Kul att du tycker det låter ok annars!

Mvh

Tobbe

Link to comment
Dela på andra sajter

Gillar låten. Lite jobbig svengelska. Vad är det för fel på svenska. Härlig orgel. Hemsk virvel Elgitarren kommer in lite fel. Bort med solot och behåll det minimalistiska stuket. En ton räcker.

Flera tummar upp från mig. Jag tycker om sån här musik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaa du grannen..

Nu förstår jag att du har koll!! Jag gillade det här..men..jag måste få fråga..ackords rundorna..hur går dom? Inget av mina munspel funkar - förutom på G-et..hade G-et legat en minut typ..hade jag kunnat bidra med nåt riktigt häftigt..jammade loss (Tur att du inte är min granne,jag spelade rätt högt - eller synd..gillade detta!)ordentligt..men bara på g-et..shit!!!

MVH

Harmonica mike

😄 Jo, det är mest G och Em och så lite annat emellan förstås. Inte så lätt att spela bluesmunspel till det. Får nog bli ett kromatiskt och lite Toots Thileman stuk istället. 🙂

Förstår inte; var det bara g-et du gillade eller hela låten? 😄

Tack för din lyssning!

Tobbe

Å nej Tobbe..

Jag gillade allt ihop!! Kanon ljud,läcker låt,härlig sångröst(Bra teknik)..såg ditt svar till "Burnin´sven"..om blues solo..Tycker det är lite synd..skulle gärna blåst in ett rytmiskt stötigt munspels ös utan att "ekvillibrera"..så om du kommer på "bättre" tankar,är det bara att höra av dig 😄

Bra jobbat!!

MVH

Micael

Link to comment
Dela på andra sajter

Coolt laidback stuk trots att den är ganska stressig.

Kanske du skulle se över vispkompet lite för att få mer gung i svänget.

Man väntar på att leaden skall hoppa upp en oktav och ta i ända från tårna.

Njae, det är nog trummkompet som skall kollas upp sen är det perfeta. 😄

Typ det bästa jag hört från dig.

/ems

Link to comment
Dela på andra sajter

Gillar låten. Lite jobbig svengelska. Vad är det för fel på svenska. Härlig orgel. Hemsk virvel Elgitarren kommer in lite fel. Bort med solot och behåll det minimalistiska stuket. En ton räcker.

Flera tummar upp från mig. Jag tycker om sån här musik.

Tack för din lyssning! Tycker du att det är jobbig svengelska? Det var ju synd. Har gjort mitt bästa på den fronten. Svenska blir det inte. Vad är fel på virveln? Jag vill ha liiiite mer konstruktiv kritik i det fallet. Jag skrev ju på ett annat ställe att trumprogrameringen var min svagaste del.

Elgitarren kommer in på tvåan. Är det så fel?

Förstår inte vad du menar med en ton räcker? 🙂

Och så gillar du låten! Coolt! 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Cool låt...påminner om något jag hört tidigare...snyggt jobbat iaf.

Häftigt när orgeln kommer in och det börjar svänga loss ordentligt!....

Bra sång, öka lite volym på kören, den känns lite långt under!..dock smaksak förståss..men kunde önska lite högre där... 😳

Snyggt jobbat!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan inte riktigt slappna av pga trummorna. Bastrumman tycker jag att jag känner igen från reason. Soundet på bastrumman är typ rocktrummis som bankar på allt vad han har, inte litet mysigt country-kit med svängigt spelande som jag kan tänkta mig skulle passa bättre och är vad du egentligen vill ha? Så är trummorna lite otighta också. :\ Skulle vilja höra den här helt utan trummspel.

Så tycker jag inte att sången riktigt lever ut, känns som sångaren sitter med lurar hemma och spelar in i vardagsrummet med en sambo i rummet bredvid som man inte får väcka. 🙂

Men får man höra den utan trumspel?

Link to comment
Dela på andra sajter

Är väldigt nöjd med min Ovation. En gitarr som är både älskad och hatad verkar det som. Läste någonstans på forumet att det inte gick att micka upp en Ovation utan man kunde bara ha den till att köra linat med. 😆

Spelade faktiskt Mason Williams Classical Gas på en Ovation med storband i Samuell High School, Dallas inför 1200 pers för så där hundra år sen. Himla behaglig gitarr och gillade tonen och bakstycket och inte var det lajnat inte... :rolleyes:🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaa du grannen..

Nu förstår jag att du har koll!! Jag gillade det här..men..jag måste få fråga..ackords rundorna..hur går dom? Inget av mina munspel funkar - förutom på G-et..hade G-et legat en minut typ..hade jag kunnat bidra med nåt riktigt häftigt..jammade loss (Tur att du inte är min granne,jag spelade rätt högt - eller synd..gillade detta!)ordentligt..men bara på g-et..shit!!!

MVH

Harmonica mike

😆 Jo, det är mest G och Em och så lite annat emellan förstås. Inte så lätt att spela bluesmunspel till det. Får nog bli ett kromatiskt och lite Toots Thileman stuk istället. 😆

Förstår inte; var det bara g-et du gillade eller hela låten? :rolleyes:

Tack för din lyssning!

Tobbe

Å nej Tobbe..

Jag gillade allt ihop!! Kanon ljud,läcker låt,härlig sångröst(Bra teknik)..såg ditt svar till "Burnin´sven"..om blues solo..Tycker det är lite synd..skulle gärna blåst in ett rytmiskt stötigt munspels ös utan att "ekvillibrera"..så om du kommer på "bättre" tankar,är det bara att höra av dig 🙂

Bra jobbat!!

MVH

Micael

Ok! Tack så hemskt mycket! Roligt att du diggade det trots att det finns en del att fixa med. Hyggligt av dig att ställa upp med solo om det behövs. 🙂

Mvh

Tobbe

Link to comment
Dela på andra sajter

Coolt laidback stuk trots att den är ganska stressig.

Kanske du skulle se över vispkompet lite för att få mer gung i svänget.

Man väntar på att leaden skall hoppa upp en oktav och ta i ända från tårna.

Njae, det är nog trummkompet som skall kollas upp sen är det perfeta. 😱

Typ det bästa jag hört från dig.

/ems

Jodå, jag håller på att kollar upp trumkompet.

Jag ska prova att ta upp leadsången en oktav på slutet. Kanske kan bli lite mer klös i det då.

Tack så mycket för din feedback!

Mvh

Tobbe/kanske DIN granne! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Cool låt...påminner om något jag hört tidigare...snyggt jobbat iaf.

Häftigt när orgeln kommer in och det börjar svänga loss ordentligt!....

Bra sång, öka lite volym på kören, den känns lite långt under!..dock smaksak förståss..men kunde önska lite högre där... 🙂

Snyggt jobbat!

Har funderat och provat med att öka körerna. Tycker inte att det blivit riktigt bra.

En bra låt tycker man alltid att man hört förr! 😄

Tack så mycket Valdez för din lyssning! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan inte riktigt slappna av pga trummorna. Bastrumman tycker jag att jag känner igen från reason. Soundet på bastrumman är typ rocktrummis som bankar på allt vad han har, inte litet mysigt country-kit med svängigt spelande som jag kan tänkta mig skulle passa bättre och är vad du egentligen vill ha? Så är trummorna lite otighta också. :\ Skulle vilja höra den här helt utan trummspel.

Så tycker jag inte att sången riktigt lever ut, känns som sångaren sitter med lurar hemma och spelar in i vardagsrummet med en sambo i rummet bredvid som man inte får väcka. 🙂

Men får man höra den utan trumspel?

Du har rätt. Mitt program att göra trummor i är Reason. Har idag jobbat med bastrumman. Ska kolla över otightheten också. Lägger ut en ny version snart.

Du har fel med sambon i vardagsrummet etc.

Den kommer inte utan trumspel. 😄 Sorry.

Tack för din lyssning och dina tips!

Mvh

Tobbe

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj det här var inte illa. Trummorna är ju redan nämnda, dom behöver väl lite remake, annat ljud på dom kanske som passar in bättre. Jag tycker orgeln stjäl för mycket utrymme när den kommer och kan hålla med om att ljudbilden även i övrigt är lite för bred och stor. Mindre och tajtare tror jag skulle funka bättre med låten.

Men det är ju bara marginella saker och lite småfix (smaksaker naturligtvis).

Du har en riktigt bra låt här!

Link to comment
Dela på andra sajter

Spelade faktiskt Mason Williams Classical Gas på en Ovation med storband i Samuell High School, Dallas inför 1200 pers för så där hundra år sen. Himla behaglig gitarr och gillade tonen och bakstycket och inte var det lajnat inte... 😉😛

Oooook......! Vad var det för ställe då? Stort iallafall. Kul att du gillade gitarren! 😆

Tobbe

Link to comment
Dela på andra sajter

Oooook......! Vad var det för ställe då? Stort iallafall. Kul att du gillade gitarren! 🙂

Tobbe

Nja, utbytesstudent ett år i Texas. Testade en akustisk Gibson i en musikaffär och den impade än mer. Ovation-gitarren är ju onekligen lite ful men jag skulle gärna vilja ha en. 😏😄

Link to comment
Dela på andra sajter

jävligt cool låt i sej. men ljudet hatar jag. gitarrena borde ha mer skräpigt ljud. det låter som du har försökt fått dem låta mjukare/finare. jag vet inte...men gör inte det. såklart man kan slänga på lite reverb osv. men det sköna ljudet försvinner. sången är skön som fan, inget fel på den. sen har vi trummorna: hehe idén med trummorna är det inget fel på tycker jag, men ljudet är förskräckligt alltså. jag skulle vilja höra mer vanlig replokalsljud. mer lada. hehe. få det låta så naturligt som möjligt. Och gitarrsolot får du mer än gärna slänga så långt bort från den här låten du kan. det är absolut inget fel på spelandet. men jag tycker att det inte passar in i låten ett skit.

Hmm...har för mig att nån skrev tidigare här på forumet att ljudbilden är för bred, och det kan jag hålla med om fullt ut. jag tycker det låter som du har försökt få ihop alla instrument, men jag tycker det bara låter som allt spretar åt olika håll och inte låter som de hör ihop. försök inte få det så mycket "stereo" som möjligt.

men men....låten är bra. mixa om hela skiten så kan det bli super. 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj det här var inte illa. Trummorna är ju redan nämnda, dom behöver väl lite remake, annat ljud på dom kanske som passar in bättre. Jag tycker orgeln stjäl för mycket utrymme när den kommer och kan hålla med om att ljudbilden även i övrigt är lite för bred och stor. Mindre och tajtare tror jag skulle funka bättre med låten.

Men det är ju bara marginella saker och lite småfix (smaksaker naturligtvis).

Du har en riktigt bra låt här!

Japp, har börjat fixa lite med trummorna och orgeln har jag tagit ner i början. När det gäller ljudbilden vet jag inte riktigt om jag håller med om att den är för bred.

Tacksam för dina åsikter och roligt att du gillar låten! 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

jävligt cool låt i sej. men ljudet hatar jag. gitarrena borde ha mer skräpigt ljud. det låter som du har försökt fått dem låta mjukare/finare. jag vet inte...men gör inte det. såklart man kan slänga på lite reverb osv. men det sköna ljudet försvinner. sången är skön som fan, inget fel på den. sen har vi trummorna: hehe idén med trummorna är det inget fel på tycker jag, men ljudet är förskräckligt alltså. jag skulle vilja höra mer vanlig replokalsljud. mer lada. hehe. få det låta så naturligt som möjligt. Och gitarrsolot får du mer än gärna slänga så långt bort från den här låten du kan. det är absolut inget fel på spelandet. men jag tycker att det inte passar in i låten ett skit.

Hmm...har för mig att nån skrev tidigare här på forumet att ljudbilden är för bred, och det kan jag hålla med om fullt ut. jag tycker det låter som du har försökt få ihop alla instrument, men jag tycker det bara låter som allt spretar åt olika håll och inte låter som de hör ihop. försök inte få det så mycket "stereo" som möjligt.

men men....låten är bra. mixa om hela skiten så kan det bli super. 😮

I ena tråden är det snyggt gitarrljud. I den andra inte. Man blir lite förvirrad men allt är ju en smaksak. 😄 Vad är skräpigt ljud? Reverbet som är på är väldigt lite.

Du gillar sången. I ett annat inlägg är det någon som inte gör det.

Trummorna är under uppsikt. :rolleyes:

Klart att jag "försökt få ihop alla instrument". Just nu tycker inte jag att det känns för brett.

Det var kul att du iallafall gillade låten trots det "hatade ljudet" och de "förskräckliga trummorna" och gitarrsolot som "ska slängas". 😏

Jag får väl mixa om skiten då så det just blir "super"! 😉

Tack för din lyssning och jag ska definitivt ha dina åsikter i åtanke vid ommixningen.

Mvh

Tobbe

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...