Jump to content
Annons

Spanar på Frost ACM


Recommended Posts

Hej på er alla. Jag köpte för 15 dagar sen en HP ze2372ea (bärbar).

1.8Ghz AMD Turion, 1024 mb ram, ATI chipset på moderkortet och förmodligen texas instruments på firewire.

Jag har även köpt ett Presonus Firebox-ljudkort där cubase LE ingick. Problemet är nu det att jag inte tycker att det fungerar något vidare. Jag har extremt liten erfarenhet av att över huvud taget hålla på med musikproduktion.

Nu till mina frågor:

1. Låter min nuvaranda data (HP:n) för dålig för att syssla med musik (Cubase)

2. Att hålla på och själv bygga en data o välja komponeneter är inget alternativ för mig eftersom jag inte kan nånting om datorer - Jag har kollat in mig lite på en frost-dator (deras billigaste). Finns det något att säga om frost?

3.Finns det någon anna tillverkare som gör bra musikdatorer för budgetköparen (max 15 000 kr)?

4. Datan nedan ser väl ok ut? Blir minnet lite för lite kanske?

hoppas nån kan hjälpa mig (!) eftersom ångerveckan för min bärbara snart är över.

Frost ACM-310D - DualCore

Cube casing

Intel®945G Chipset

Intel®64-bit Pentium D805

(2x 2,7GHz 2MB Cache)

512 MB PC533 DDR2 RAM

DVD/CDRW Combo

200 Gb 7200 rpm System HD

1 monitor output (VGA), upgradable to 2 (1xDVI/1xVGA)

2x Ti Firewire (front/rear)

6x USB 2.0 (2front/4rear)

Gigabit (1000 Mbit) Network

2x available PCI slots

1x available PCIe 16 slot

1x available PCIe 1 slot

1x Printer port

1x serial port

Windows XP Pro - Multilanguage

Keyboard/optical mouse

Pris: 11995kr

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Låter min nuvaranda data (HP:n) för dålig för att syssla med musik (Cubase)

Nej, den är tillräcklig.

Jag skulle visserligen inte valt en HP-dator själv, men det betyder inte att din dator är dålig!

Varför misstänker du att datorn är anledningen till problemet du har just nu?

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

tack för snabba svaret!

Problemet för tillfället är att när jag spelar in med min keyboard o använder cubases VST instruments blir det små sprak o hopp i inspelningen. jag kör nu med latency 6 ms men det blev i princip samma sak när jag testade 28 ms bara för att vara på den säkra sidan. Med mina otroligt bristfälliga kunskaper skulle jag tro att det inte är latency som är problemet.

Har också haft kontakt med den killen som sålde mig mitt ljudkort på 4sound (gamla estrad) stockholm och han var mer inne på att det skulle kunna vara chipset som inte är anpassat för musikprod.

mitt problem är alltså midiinspelningen (vilket är precis så långt jag kommit i mitt användande av Cubase LE som följde med ljudkortet).

Du kanske har något annat förslag på vad som skulle kunna vara felinställt etc.

om du skulle ha det.. plz keep it basic.. som sagt.. jag kan i princip ingenting om datorer och program! 😉

Redigerat av cubase-nybörjare
Link to comment
Dela på andra sajter

börja med att stänga av så mkt bakgrundsprocesser du kan och se om det hjälper. HP datorer brukar väl komma med en hel del program som kör igång så fort du bootar windows?

applicera även de grundläggande tweaksen från http://www.musicxp.net/

frost = funkar tveklöst. har du en massa pengar liggande så är det en säker lösning.

lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

nr. 1 Jag har ingen aning om vad en "tweak" är.

nr. 2 Om jag nu skulle köpa en Frost-data, så har jag iaf tänkt köpa den enklaste, billigaste. Den har som jag listade ovan endast 512 mb ram. Är detta för lite? och är det utöver det lilla problemet något annat jag bör uppgradera eller fundera extra över?

tacksam för hjälp!

Link to comment
Dela på andra sajter

1: tweaks är alltså små förbättringar man gör i windows system så det ska vara mer anpassat för musikproduktion.. Finns massor med olika saker man kan göra för att förbättra prestandan i en PC genom att ta bort onödigt skit som Windows normalt håller på med..

2: 512 tycker jag låter lite dåligt ja. 1 eller 2 gb skulle nog vara att föredra om du tänkt jobba med lite större produktioner...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...