Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

hĂ€r kommer en vĂ€ldigt dum frĂ„ga 😎 sitter med Cubase SX, och försöker komma pĂ„ hur man lĂ€gger spĂ„ren man spelat in pĂ„ i takt med varandra...jag har spelat in först ett trumkomp, sedan sĂ„ spelar jag in gitarren, men dĂ„ hamnar den helt i otakt med trummorna 🙂

jag har letat efter nÄgot sÀtt att fÄ spÄren i takt men ja hittar inge...

PS! jag Àr nybörjare!

Annons
Postat

Jag löser det genom att dubbelklicka pÄ spÄret som Àr i otakt, sen flyttar jag event start markören tills dÀr spÄret ska börja eller dÀr jag vet att det Àr en takt gÄr.

Sen nÀr du gÄr tillbaka till huvudfönstret sÄ lÀgger jag "boxen" med dens nya startposition dÀr jag vill ha den. Du har fattat hur det funkar med "use quantisize" annars sÄ lÀr dig. Handlar om hur kÀnsligt det ska vara nÀr du flyttar runt "ljud boxarna".

Och sen nÀr du dubbelklickar pÄ spÄret igen sÄ kan du flytta event start sÄ mycket du vill ha med, om du nu fick ta bort mycket för att hitta en punkt som Àr i takt.

Jag tycker det Àr en smidig lösning, kanske finns nÄgot bÀttre sÀtt men jag tycker detta funkar.

Postat

Jag har anvÀnt "dra&slÀpp". Men det kanske Àr samma sak?

Har du rÀtt drivrutin till ljudkortet? Jag hade samma prob, och hade av misstag angett en DirectX driv i "device setup"

Postat (redigerat)

vad menar du med "angett en Direct X driv i "device setup"?

fan det mĂ„ste vĂ€l gĂ„ o spela in i takt, herregud, man ska ju inte behöva hĂ„lla pĂ„ och flytta markörer hela tiden? 🙂

Redigerat av whitesnake_03
Postat

Jamen det Àr ju det han sÀger! Han frÄgar om du har rÀtt drivisar till ditt ljudkort sÄ att du faktiskt kan spela upp i takt. om du har angett fel drivisar i Device Set Up, sÄ kan det bli riktigt knasigt. (inga svordommar :rolleyes: )

Postat

NÄgon annan fÄr rÀtta mig om jag förvirrar det.

Nu vet jag inte hur oerfaren du Àr och vad du har för ljudkort, (jag har terratec phase 22)

men om du har ett ljudkort som du kan Àndra pÄ

asio bufferten (latency=fördröjning) kan det se ut sÄ hÀr..

i asio control panelen försöker du ha sÄ lÄg latency som möjligt

utan att det blir en massa oljud som typ knaster och sÄ..

lÀngre fördröjning= mindre krÀvande för datorn.

mindre fördröjning= mer krÀvande för datorn.

devices.jpg

Postat

nee..jag fĂ„r ingen ordning pĂ„ de 😠

pÄ cubasis var de enkelt, dÀr fanns en knapp som hette typ latency eller delay, dÀr kunde man bara knappa in tiden sÄ ordnade det sig...

Postat

Vad Àr det du inte fÄr nÄgon ordning pÄ? Hur gör du nÀr du försöker rÀtta till problemet? Ange gÀrna vad du har för dator och ljudkort sÄ kanske jag eller nÄgon annan hÀr kan hjÀlpa dig att lösa ditt problem.

Postat

Om du har en manual kanske du skulle titta i den....

Postat

Min förklaring var att fixa redan inspelat spÄr som Àr i otakt vilket var din ursprungliga frÄga. Det hÀr med latency och ljudkort har jag inte bra koll pÄ.

TyvÀrr Àr jag inte inloggad pÄ operativet med cubase för den kan inte nyttja nÀtet. SÄ tyvÀrr kan jag inte kolla. Men fÄr förklara utifrÄn minnet.

AlltsÄ, om du ska fÄ ett osynkat spÄr synkat i cubase:

Det inspelad spÄret Àr oftast lÀngre Àn det du hör. Du sÀger Ät cubase att bara spela upp en viss del genom att dra dessa ljudboxars Àndar sÄ att lÄdan blir lÀngre eller kortare. Prova att hÄlla över kanten pÄ sidan av boxen sÄ kommer det upp en pil Ät bÄda hÄll som mus-indikator. KLicka o dra sÄ mÀrker du att lÀngden förÀndras.

NÀr du drar och lÀngden förÀndras sÄ flyttar du "event start" och "event end". Men i stora steg och vÀldigt svÄrt att fÄ fason pÄ.

Event end och start Àr var pÄ ljudet som cubase ska spela upp av hela wave filen som ligger i projektmappen. Kolla i poolen sÄ fÄr du se vad för filer som finns sparade, tidigare inspelningar och dylikt. Bara sÄ du vet sÄ sparar cubase allt.

Och nu till ett exempel som visar hur du gÄr vidare med att finjustera dessa.

Ett exempel, hÀr har du spelat in sÄng till musiken, och sÄngen Àr i otakt. Och dÀr musiken börjar sÄ ska sÄngen vara:

"Sometimes i Feel like I"

Men du hör bara

"etimes I feel like I dont have a..."

Öppna den ljudlĂ„dan med sĂ„ngen. Dubbelklicka pĂ„ den.

Titta dÀr du börjar höra ljud pÄ lÄdan sÄ ser du nÄgot som heter event start. Flytta event start tills precis innan "Sometimes I feel"

StÀng fönstret

Nu vet du att spÄret börjar i takt. AlltsÄ, boxens kant kan du lÀgga mitt pÄ ett takt slag och det Àr i fas.

Efterssom sÄngen skulle börja samtidigt som musiken sÄ flyttar du den boxen som var i otakt (sÄngen i exemplet) sÄ att vÀnsterendarna pÄ sÄngspÄret Àr synkat med vÀnsterenden pÄ musikspÄret (efterssom de bÄda skulle starta samtidigt).

Hoppas du förstod nu. Tycker jag har varit övertydlig.

Postat
vad menar du med "angett en Direct X driv i "device setup"?

Om du tittar i Device setup, och vÀljer "VST Multitrack", DÀr under fliken Setup

finns en dropmeny som heterASIO driver. (Se bilden pÄ Peters inlÀgg)

I den menyn hade jag rÄkat vÀlja "Direct X blabla driver" - fats jag SKULLE ha klickat pÄ "Inspire Presonius" (mitt ljudkort).

Detta till synes oansenliga lilla misstag gjorde att ljudet "kom fram till" Cubase nÀstan en hel sekund senare.

Postat (redigerat)

Vilken tur. Men du kanske borde kolla pÄ Pelle Rylanders tips och kolla sÄ att du har rÀtt ASIO-instÀllningar (M-audio ASIO i ditt fall, vet inte riktigt vad den heter i ditt fall) sÄ kommer spÄren rÀtt pÄ en gÄng och du slipper flytta spÄren efter du spelat in dom.

Kolla Àven, som jag tror att nÄgon tidigare nÀmnt, hur mycket du har i buffersize. Det gör man pÄ ljudkortets kontrollpanel. Ju mer du har dÀr desto mer latency. Det allmÀnna rÄdet brukar vara att du ska ha max 10 ms latency (dvs rÀtt lÄg buffersize) vid inspelning och sen nÀr du mixar kan du ha mycket mer (dvs högre buffersize) utan att det mÀrks.

En "varning": om du har för lite i buffersize sÄ att din dator inte klarar av det sÄ kan det börja knastra och klicka nÀr du spelar in och lyssnar. Du fÄr testa dig fram.

*edit* förtydligade lite

Redigerat av Bone
Postat

Vad Àr latency?

Är det tiden det tar för ljudet att gĂ„ in i datorn, och sen ut i ljudkortet till monitorerna nĂ€r man spelar in.

Eller

Är det tiden det tar mellan jag slĂ„r pĂ„ strĂ€ngen och ljudet Ă€r inspelat i cubase?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.