Jump to content
Annons

usb-ljudkort


Frizzle6

Recommended Posts

Hej!

Jag har kollat runt lite på forumet och upptäckt att usb-ljudkort anses av många vara ganska dåliga. Saken är den att min dator (Dell dimension 2400) inte är säkskilt anpassad för studiobruk och jag misstänker den saknar firewire-ingång. Kommer jag klara mig med ett usb-ljudkort och en mindre bra dator?

Jag planerar bara att spela in sång och gitarr. Har du något bra förslag på vilket ljudkort (inte firewire alltså och max 2000kr) jag ska välja så får du gärna nämna det också. Själv har jag fastnat för M-audio mobilpre. Det har både micpreamp och fantommatning så det borde jag väl klara mig rätt länge på?

Tack på förhand

Johannes

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är inget fel på USB-ljudkort. Det tycker inte jag ialla fall. Det ska inte stickas under stol med att Firewire-gränssnittet har mer att erbjuda. Men ska du spela in max två signaler samtidigt så räcker det gott och väl med ett USBkort. Se bara till att kortet får en egen USBkontakt på datorn. Koppla den alltså inte igenom en hub eller liknande först.

Vad det gäller kort så verkade du gilla att det fans mikingångar. Jag har inte testat men hört mycket gott om: Line 6 TonePort UX1. Kostar typ 1500:-

Link to comment
Dela på andra sajter

starboy (oregistrerad)
Det sägs också att USB korten ibland tappar kontakt med sina värdprogram.

Vad vet jag.

Har dock aldrig hänt mig.

Kör med ett m-audio audiophile USB

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jag vill börja med att tacka för era svar.

Ok, det verkar som att usb kommer fungera för mina ändamål. Jag undrar dock fortfarande om någon har erfarenhet av ljudkortet M-audio mobilepre. Är det bra grejor?

Alltså, är preamp osv bra eller är det bättre att köpa ett enklare ljudkort och komplettera med extern preamp (vilket visserligen lär bli mycket dyrare, tyvärr)

Redigerat av Frizzle6
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill börja med att tacka för era svar.

Ok, det verkar som att usb kommer fungera för mina ändamål. Jag undrar dock fortfarande om någon har erfarenhet av ljudkortet M-audio mobilepre. Är det bra grejor?

Alltså, är preamp osv bra eller är det bättre att köpa ett enklare ljudkort och komplettera med extern preamp (vilket visserligen lär bli mycket dyrare, tyvärr)

M-Audios ljudkort är enkla och borde funka till det som du beskriver. Du ska absolut inte köpa ännu sämre kort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan alltid köpa till ett Firewirekort som går in i PC-Card sloten. Dell har ett eget märke som garanterat funkar (ca 500 :-) .

Du menar alltså att jag ska bygga om datorn så att den får firewire-portar? Har jag förstått det rätt, eller är det externa firewire-portar som kopllas in någonstans?

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan alltid köpa till ett Firewirekort som går in i PC-Card sloten. Dell har ett eget märke som garanterat funkar (ca 500 :-) .

Du menar alltså att jag ska bygga om datorn så att den får firewire-portar? Har jag förstått det rätt, eller är det externa firewire-portar som kopllas in någonstans?

Nej inte bygga om. Det finns i ena kortsidan av datorhöljet (brukar vara på höger sida för Dell) en port där man kan stoppa i ett kort av kreditkortsstorlek fast betydligt tjockare. På kortets ena ända (den som sticker ut en bit ur datorn, när den sitter i porten) sitter där alltså Firewire kontakter där det är bara att koppla in din HD eller ditt ljudkort. Tuta och köra....

Redigerat av Kill All Autotuner
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...