Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har ett litet "problem" gällande inspelning från elgura. Jag har en liten halvluffig japansk elgura, en v-amp2 och ett sound blaster audigy 2 zs ljudkort. Problemet för mig är att när jag spelar så låter det så centrerat/mono-aktigt. Hur ska jag göra, utan att behöva spela in flera gånger eller kopiera spår, göra så att det låter mera utbrett?

Ett exempel är Dream Theaters låtar där John Petruccis gura låter perfekt.

Annons
tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Bandar du in med 1 mic eller 1 line, är det mono. Inget man kan göra åt det. Sen kan du köra psykoakustiska grejer på det och breddatill det. Låter oftast ganska onaturligt, men brett. Sen kan du micka upp två olika skåp, med 8 olika mikrofoner, panorera och ekvalisera dom på olika platser mellan L och R, och då har du redan en ganska bred stereobild till ditt förfogande.

Postat

Du vill alltså få din gitarr att låta som John Petrucci med dina grejer utan att dubba?

John Petrucci har säkert dubbat fram sina feta breda gitarrer, eller åtminstone använt en hel hög med mickar samtidigt.

Postat
Ok, tack för tipsen. Många mickar alltså. Får blir när man blivit lite kändare och har lite mer stålar då. 😏

Dubba din egna gitarrstycken och gör det riktigt tight.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.