Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag tror inte att det är fel på själva processorerna. Det är vansinnigt hög precision när man tillverkar processorer idag, att montera dem är dock en helt annan femma. Jag gissar fortfarande på att det bara är lite dålig kontakt mellan processorn och kylblocket.

Som jag sa tidigare, starta datorn när den är öppen och känn på kylblocket. Blir det varmt? Och ännu viktigare, blir det 90 grader varmt? Är det förresten en vattenkyld dator? Kolla slangarna om du kan se några luftbubblor. Kanske det bara smugit sig in lite luft i systemet vilket gör att kylningen fungerar sämre än den ska.

/Majken

Annons
  • 1 månad senare...
Postat

Kill är glad! 😆

Tog ett tag att få i ordning reklamationen. Men med lite tjafs med apple så fick jag lämna in G5an på office i Karlstad, gjorde det förra torsdagen (4e maj). Dom höll med om att felet var speciellt. Men dom kollade igenom datorn och kom fram till att sensorerna behövdes bytas ut. Plus nytt processorpaket. Dom ringde i förmiddags å sa att datorn var klar. Fick hem den nu. Nu ligger datorn på 60° C på tomgång. Och när jag kör 2 st HD-filmer samtidigt så gick tempen upp till 75° C. Alltså inte ens i närheten av vad det låg på förut, på tomgång. Fläktarna smårullar lite och ger en svag bris hela tiden och framför allt så är det näst intill knäpptyst! AHHH ÄNTLIGEN! 😆

Och bäst av allt. Det kostade mig 150 spänn i soppapengar. Och det var allt. Office var riktigt schyssta och lät det gå på reklamation. Felet kan omöjligen uppstått av mig och mitt användande. Så det var ett fabrikationsfel!

Nu ska här drickas öl å spelas in en massa musik! 😆

Postat

FAN VA GÖÖÖÖTT!!! 😄😄😄

Har kört några tunga projekt i Logic. Dels så går inte tempen över 75 grader på propparna plus att system performance mätarna i Logic har halverats. En cpu rör sig inte alls och den andra ligger på 30%. In/out disc blinkar till ibland. Och jag kör runt 50 kanaler audio. 4st Stylus RMX, 2 Atmosphere plus en 10 EXS24or. 3 st spacedesigners plus en 50 olika pluggar, eq´s. comp mm, och utöver det en 25 UADpluggar. Drar ner volymen, stänger av allt annat som kan störa i rummet. Och jag hör ett svagt knaster från hårddisken och fläktarna får man hålla andan för att höra. Det finns nog en gud ändå 😄

Nu har jag ett helvete med min PC istället. Nu tycker jag DEN stör istället 🥰

Postat

Nu börjar ju jag undra lite också.

Har en G5 2*2 Ghz som jag tycker är rätt seg och har varit så från början.

Har 2.5 Gb Ram och ett Motu Traveler-kort så där bör det ju inte vara några problem så att säga.

Jag testade nu när jag såg denna tråd att öppna ett mixprojekt med 50 spår i Logic.

Bara när jag trycker på Play så kan datorn klaga på overload (disks to slow) och när den iaf rullar ligger disk-mätaren mellan 70-99% hela tiden medans Audiomätaren ligger runt 10% max.

Kan detta bero på att jag har alla filer på en och samma hårddisk eller kan det vara något fel på min också eftersom jag tycker den låter mycket mer än vad G5:erna i mitt gamla plugg gjorde?

Mvh Micke

Postat

@ Micke!

Jag vet faktiskt inte. Men jag får disk too slow ibland då och då. Men inte så mycket att jag retar mig på det. Det händer mest när jag stressar datorn med lite för många komandon i en följd. Jag har två hårddiskar. En för op och ljudbanker (borde ha en extern till alla ljuden, ska införskaffa mig en så småningom) och en för all audio/logicsongs. Men du borde slänga in en till hårddisk. Du förbättrar prestandan avsevärt. Om du gör det så köp inte maxtor. Seagate är att föredra tydligen enligt vad jag har hört. Finns även vrålåksdiscar. Western Digital Raptor ligger på 10000 varv och en cache på 16MB. Kolla här: http://www.macoteket.se/product_list.jsp?g...oduct_id=865129

Men för att kolla hur din G5a mår så kör ett hårdvarutest. Släng i hardwaretestskivan som du måste ha fått vi köpet av datorn. Starta om datorn och håll inne C sen så hoppar det programmet igång. Där får du förmodligen välja mellan ett kort mindre test och ett längre som är mer ingående. Kolla vad det ger för resultat. Om det är nu nåt knas med vad det nu kan vara. Kolla även hur varm datorn blir Här: http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/27545

Inte för att den kanske visat precis men du får ett hum om vad det ligger på.

Läs lite här oxå: http://www.apple.com/support/powermac/

Och här kan du reseta datorn så ska fläktarna lugna ner sig lite: http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=2238

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.