Jump to content
Annons

Mixa trummor i Ableton?

Recommended Posts

Funnyshoes (oregistrerad)
Postat

Tja,

Jag införskaffade Ableton för nån vecka sen och jag måste säga att det är ett mycket inspirerande program, härligt osv. MEN, jag saknar friheten att ha full kontroll över alla trumspår. Alltså, jag vill kunna slänga reverb på ett enskilt trumljud eller EQ:a varje spår efter mitt eget behov. Det här går ju inte med Impulse-pluggen, och jag vet inte hur jag får Battery att länkas till separata outputs. (En output för kick, virvel, osv.)

Hur gör ni när ni mixar trummorna i Ableton?

Använder någon här Battery med Ableton och kan berätta för mig hur jag får separata outputs för varje trumslag in i Ableton utan att allt bara hamnar i en o samma output? Jag visste hur man gjorde i Cubase, men i detta program så verkar det lite krångel.

Hoppas ni fattar vad jag menar 🙂

Annons
Postat (redigerat)
Tja,

Jag införskaffade Ableton för nån vecka sen och jag måste säga att det är ett mycket inspirerande program, härligt osv. MEN, jag saknar friheten att ha full kontroll över alla trumspår. Alltså, jag vill kunna slänga reverb på ett enskilt trumljud eller EQ:a varje spår efter mitt eget behov. Det här går ju inte med Impulse-pluggen, och jag vet inte hur jag får Battery att länkas till separata outputs. (En output för kick, virvel, osv.)

Hur gör ni när ni mixar trummorna i Ableton?

Använder någon här Battery med Ableton och kan berätta för mig hur jag får separata outputs för varje trumslag in i Ableton utan att allt bara hamnar i en o samma output? Jag visste hur man gjorde i Cubase, men i detta program så verkar det lite krångel.

Hoppas ni fattar vad jag menar  🙂

Det går att göra med impulse, lägg upp så många audiospår som du vill ha (max 8 eftersom du har 8 "pads" i impulse, om du vill ha fler så får du ha ytterliggare en impulse och lägga upp audiospår från den), välj "audio from" (tror jag det heter, har inte live igång så jag kör det från minnet) den midikanal du har impulse på välj "in" och vilket ljud som ska ligga på just den kanalen. Jag tror att man kan göra likadant med battery, har inte testat. Det är väl samma princip egentligen som i cubase förutom att man inte har en separat mixer för audiokanalerna (har inte hållt på så mycket med cubase så rätta mig gärna om jag har fel). Lite rörigt men jag har bråttom, lycka till!

Redigerat av SyntaxError
Funnyshoes (oregistrerad)
Postat

Tack, det var så mycket simplare än jag trodde 😄

haha, jag är inte van att det kan vara så enkelt.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.