Jump to content
Annons

Tips angående Reason mm


Bianofski

Recommended Posts

Hej

Jag är ny här på forumet och har även precis fått upp ögonen för detta med att skapa musik hemma.

Det är jag och några polare som ska försöka oss på att skapa blipblop musik.

Vi har t.ex. ett midiklaviatur (M-Audio Radium 49 MIDI-klaviatur (USB)) som vi kör genom reason.

Jag undrar om reason är det bästa programmet att göra sådan sorts musik i och vad det finns för andra program som är bra att ha ( t.ex. speciella mixerprogram & notprogram).

Längar efter svar....

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
little_arnis (oregistrerad)

Reason borde väll funka bra. Prova koppla ihop Subtractorn med Matrixen. Släng på lite delay och skruva på så många rattar som möjligt. Då borde det bli blipblop.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipset, ska prova med en gång !!

Kan man spela in det man gjort i reason ? SÅ man får ut det i mp3 eller wav ?

Hörde på något annat håll att det man gjorde i reason skulle man sedan mixa i ett annat program och sen spela in det ? Hur ligger det till egentligen ?

Link to comment
Dela på andra sajter

little_arnis (oregistrerad)

När du känner dig nöjd med din låt i Reason så är det bara att gå in under file och export loop as audio file. Då får du en wav fil på din låt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack, funkar fin fint.

En liten fråga till...=)

Om man har något ljud ( t.ex. från et tv-spel) i wav eller mp3, kan man få det att spelas i reason ? Antar att man måste sampla det på något vis.

Du kan spela upp det i exempelvis NN-XT-samplern ja. Vet inte hur långa samplingar den kan spela upp dock.

Link to comment
Dela på andra sajter

Provade att lägga in en mp3 och wav direkt i NN-XT. Men det funkade inte...såg inte filen när jag skulle browsa patchen.

Verkar inte funka att ha ljudspåren i mp3 elelr wav....eller är det jag som bara aär allmänt dum ? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Provade att lägga in en mp3 och wav direkt i NN-XT. Men det funkade inte...såg inte filen när jag skulle browsa patchen.

Verkar inte funka att ha ljudspåren i mp3 elelr wav....eller är det jag som bara aär allmänt dum ? 😉

Det finns två stycken knappar på NN-XT, en som heter browse patch och en som heter browse sample. Den sistnämnda ligger dold i NN-XT från början och du måste klicka på den lilla triangeln till vänster för att se den och det är den du ska använda för att lägga in samplingar (wav, funkar inte med MP3 (tror jag)).

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...