Jump to content
Annons

Inget ljud ur stereon


Heidi

Recommended Posts

Behöver hjälp med att koppla rätt sa att jag kan lyssna pa det jag spelat in (Cubase 5.0) mha mina stereohögtalare (tills dess att jag har rad med nya monitorer..). Som det ser ut nu sa är keyboarden kopplad till mixern (MU 802 fr Phonic). Fran de 2 MAIN outputs gar kabel till ljudkortets 2 analog INS (Audiophile 2496). Fran ljudkortets analog OUTS gar kabel till stereons AUX IN. Som det är nu sa kan jag bara höra inspelade MIDI-spar genom hörlurarna som är kopplade till mixern, ur stereon kommer inte ett pip. Maste jag koppla fran ljudkortets OUTS till mixern igen och därifran till stereon? Eller bör jag ändra nagon speciell inställning? Ligger problemet hos min stereo? Nagon som har en ide? Tackar pa förhand...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Shine (oregistrerad)

Hej!

Vet inte riktigt vad du har för grejer men grundprincipen brukar vara densamma och sen finns det alternativa vägar, men här e ett alt å testa.

Datornsljud/ljudkortet bör gå både in och ut på mixerbordet.

Datorns ljud ut kan du lägga antingen på kanal,eller aux på mixerbordet

Stereo ut eller main ut på mixerbordet skall gå in i förstärkaren aux eller line in

Kolla så att du valt ljudkortet i system inst.

Kolla så att du kan se ljudkortet i Cubase

Lycka Till

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Cubase VST32 5.0...

Tackar för svaret! Alltsa - Det som funkar är att spela in/upp MIDI, men da hör jag ljudet bara genom keyboardens högtalare eller alternativt genom de till mixerbordet anslutna hörlurarna. Jag kan ocksa se att "kontakt finns" mellan mick och ljudkortet men bara höra genom hörlurarna. Ljudkortet hittar jag alltsa förövrigt i Cubase...

Det jag kanske tänkte mest var ifall det överhuvudtaget är nagon ide att ansluta stereon direkt till ljudkortet, och inte koppla via mixern. Jag blev tipsad om att göra sa (det förstnämnda alltsa), men det verkar inte fungera. Men a andra sidan är risken att jag missat nagon elementär detalj (nagon ljudkortsinställning eller sa) överhängande. Lite.. .ovan, kan man väl kalla mig.

Vet inte om nagon fick nagon mer idé genom dessa komentarer men...

Godnatt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Sauron (oregistrerad)

Inte för att jag vill vara dum eller gå off-topic, men du bör ta och köpa en ny å-knapp till ditt tangentbord. Den du har verkar inte funka. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

:rolleyes:

Dator---->mixer

Keyboard---->mixer

Mixer------->Stereo

Dator out till mixerns 1-2 (eller stereokanal)

Keyboard L/R out till mixerns 3-4 (eller stereokanal)

Mixerns main out till Stereons Aux

För att höra ljudet måste du ha Aux intryckt på Stereon

För att spela in keyboardens GM presets som Audio i Cubase kan

du koppla om den till Datorns LINE IN. Om du har inbyggt ljudkort

på moderkortet får du ändra i Kontrollpanelen. INAKTIVERA det in-

byggda och ställ sen in ditt Audiphile.

Kontrollpanelen, ljudenheter

Uppspelning av ljud bör vara Audiophile nånting

Inspelning av ljud bör oxå vara -------"-------.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske inte säger så mycket om problemet

med Stereon ifs. Kan vara problem med

kablage eller så. Testat andra sladdar?

Testat andra högtalare? Gammal stereo?

ISF kanske AUXkanalen är kass.

Kan vara mycket........ :rolleyes:

Redigerat av Twilight_Zound
Link to comment
Dela på andra sajter

jag kör

mixer(mic)(genom aux)->ljudkort in

ljudkort ut->kanal11/12 på mixern

Hörlurar i mixern

fulkopplad sladd från en utgång som heter tape rec-> stereon för att jag inte hade rätt sladdar, men det funkar finfint ändå.

ditt problem är nog att stereon inte är rätt inställd. Prova att koppla in nått annat som du vet låter och kör in det i stereon.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man tackar för alla inlägg! Som jag lite grand anade sa var det dock bara en idiot-detalj som felade. Hade inte "aktiverat" ingangen i Cubase Channel Mixer... Suck. Nu funkar det alltsa. Apropa papekandet att mina "a med ring" saknar just ringen, sa beror det pa att jag sitter i Tyskland med ett tyskt tangentbord.

Ha det!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...