Jump to content
Annons

Problem med inspelning av sång/gitarr

Jimmy.H

Recommended Posts

Tja!

Efter att ha kopplat in ett nytt ljudkort i datorn har jag fått problem vid inspelning av sång och gitarr.

Ljudkortet är ett Terratec PhaseX 24. Jag kopplar in micken i Micingång 1 och skapar en stereokanal i Cubase. När jag spelar in kommer det bara ljud på left. Om jag panorerar ljudet till höger så försvinner alltså ljudet. Samma sak när jag spelar in gitarr. Om jag kopplar in mic/gitarr i ingång 2 på kortet och gör samma sak så hamnar allt till höger istället. Så om jag panorerar ljudet till vänster så försvinner det.

För att få ljud både till höger och vänster så krävs det att jag, efter att ha spelat in spåret, använder funktionen "left to stereo/right to stereo" (tror det heter så..sitter inte vid musikdatorn just nu).

Nån som har nåt tips på vad det kan bero på? Jag har läst manualen för ljudkortet och testat alla inställningar jag kan komma på, men inget har hjälpt.

Redigerat av Jimmy.H
Dela på andra sajter

Annons

Hejsan,

Ok! Tack för era svar!

Jag är inte så hemma på det här med att spela in sång, så jag ber om ursäkt ifall det är dumma frågor 😕

Men oavsett om det är nån "mening" med att spela in sång/gitarr i stereo eller inte: Själva fenomenet att det lägger sig bara på vänster/höger, är det är i sin ordning? Eller är det nåt som är fel nånstans?

Dela på andra sajter

Mindjive (oregistrerad)

Du måste lära dig att skilja på begreppen "Stereo" och "mono"

Mono, är inget av ondo utan betyder "ett" på latin (tror jag !? 😆)

Vilket innebär att du har en mikrofon som spelar in ett ljud. I ditt musikprogram är detta representerat som då EN stapel på en kanal.

Stereo betyder "två" på latin (tror jag!? 😛)

Vilket innebär två mikrofoner, på EN ljudkälla. Blir representerat på TVÅ kanaler. Viktigt att veta är att det är så här våra öron fungerar. Vi har två mikrofoner (öronen) som tar upp ljud. Vilket innebär att vi lyssnar i stereo.

Om du spelar in med EN mic på en stereokanal så kommer det att bara hamna på en kanal i ditt musikprogram. I ljudvärlden så går vänster alltid före höger vilket kommer att resultera i att du kommer bara få en signal i vänster. Ditt stereospår är förmodligen utpanorerat vilket innebär att vänster kanal ligger i vänster högtalare och höger i höger högtalare.

Du kan ALDRIG uppnå en "stereoinspelning" med enbart en mikrofon utan precis som namnet säger. TVÅ mickar krävs, av samma typ (detsamma som att våra öron är likadana).

Däremot kan du (som många gör) spela in massa monosignaler, som exempelvis gitarr (en kanal) sång (en kanal) elbas (en kanal) osv. osv.

Sen kan du panorera ut dessa monosignaler och få en så kallad "Stereolåt" för att du använder två signaler som du skickar ut i högtalarna (höger och vänster kanal).

En stereoinspelning gör man ibland på större ljudkällor. Som exempelvis piano, flygel, trummor (överhängsmikrofoner) körer, för att täcka en större yta. Men man behöver som sagt två likadana mikrofoner för att få bästa resultat för det är trots allt våra mikrofoner (öronen) som ska lyssna på detta och dom är ju (nästan) identiska sinsemellan.

Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej Jimmy H!

Vad frågeställaren är frustrerad över är att ljudet hamnar på ena sidan av hörlurarna. Spelar du in i mono, så vill du väl ha ljudet i mitten. Det är problemet och inget annat. Annars är det ju som att spela in i stereo och sladden är av på ena sidan.

Hoppas det löst sig.

😆

:musik

Dela på andra sajter

Men oavsett om det är nån "mening" med att spela in sång/gitarr i stereo eller inte: Själva fenomenet att det lägger sig bara på vänster/höger, är det är i sin ordning? Eller är det nåt som är fel nånstans?

Nej, inget är fel.

Du har väl troligen (minst) 2 ingångar på ditt ljudkort, och micken är kopplad till den ena. Till den andra har du inte kopplat nåt alls (antar jag).

Om du då föröker spela in ett stereospår så spelar den in sången på 1 kanal (vänster) och inget alls på höger kanal, eftersom du ju inte matar den med nåt genom andra ingången...

Man kan helt enkelt se det som att de 2 ingångarna motsvarar vänster och höger kanal i Cubase.

Dela på andra sajter

Nej, inget är fel.

Du har väl troligen (minst) 2 ingångar på ditt ljudkort, och micken är kopplad till den ena. Till den andra har du inte kopplat nåt alls (antar jag).

Om du då föröker spela in ett stereospår så spelar den in sången på 1 kanal (vänster) och inget alls på höger kanal, eftersom du ju inte matar den med nåt genom andra ingången...

Man kan helt enkelt se det som att de 2 ingångarna motsvarar vänster och höger kanal i Cubase.

Hejsan,

Ja, precis så var det! Jag kollade upp det här nu när jag var hem på lunch och nu har jag börjat få kläm på det! 🙂

Tack alla för att ni tog er tid att ge era förklaringar!

Dela på andra sajter

• 2 veckor senare...

en fråga angående stereo och mono..

skulle det vara någon hörbar skillnad om man spelade in ett stereospår med två mickar eller ett monospår med en mik...har gått och funderat på vad skillnaden är nu ganska länge:)

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.