Jump to content
Annons

Filmmusik


novation (oregistrerad)

Recommended Posts

novation (oregistrerad)

Är en aning svag för mastodontfilmmusik..

Får en hel del inspiration från en del spår helt klart - passar ju utmärkt för mig som pysslar med trancemusik. 🙂

Intron, breakdowns (finns det ordet? 🙂 ) mitt i en låt exempelvis..

Aah.. 😄 Pearl Harbour, Lord Of The Rings, Twin Peaks Theme (visserligen TV men.. ) så grymt bra!

Hans Zimmer, John Williams och grabbarna..

Nån mer som gillar filmmusik? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Får inte inspiration från den typen av musik, men gillar skarpt ätt lyssna på sånt. Dessutom är det så kul att spela rollspel till skräckfilms musik. Hohohoho... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Dreamland Project (oregistrerad)

Film och en del seriemusik, typ Miami Vice - Crocket Theme. Top Gun Anthem.

Det finns en del "klassiker" som fastnar och inspirerar. De som lyssnar på min musik påstår att mycket av det jag gör hamnar just i filmmusikfacket.

Undrar varför ?! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Joe Hisaishi är jävulskt bra. Favoritkompositionen tordes vara Ashitaka Sekki från filmen Mononoke Hime som för övrigt är en mycket bra rulle! Final Fantasy soundtracket är också bra. Låtar som John Williams gjort är odödliga (indiana jones, star wars, hajen mm...)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag får däremot jäkla inspiration från filmer med bra och välgjorda effekter..

typ sagan om ringen, matrix m.fl

edit: inte musikeffekter alltså.

Redigerat av demoniqus
Link to comment
Dela på andra sajter

Mmmm, jag diggar oxå filmmusik. Lite svårt att komma på vilka nu men ni har nämnt några tunga. Bäst är ju dom som väver ihop ett tema som går genom hela filmen som en atmosfär. Twin Peaks var ett bra exempel där, vilka låtar, vilken stämning....!!

Ett egendomligt fenomen på 90-talet fram till nu är ju låtar av etablerade artister som skall boosta en film och tvärtom, man gör en video till låten med massor av filmklipp, men när man sen är på bion så dyker inte låten upp förrän vid eftertexterna. Egendomligt.....

Nå, en gammal favvo är temalåten som filmproducenten John Carpenter snickrade ihop själv till "Flykten från New York". Mäktig gammaldax syntmusik. Apropå det, minns jag oxå Girogio Moroders "Midnight Express" som en jäkligt bra platta - iallafall då på sent 70-tal (NEKO - det är nåt för dig tror jag!).

Tillbax i nutid så tänker jag mest på soundtrack som innehåller bra låtar, ja förutom dom schyssta pampiga som ni redan nämnt här. Guldkornet är väl Badly Drawn Boys "About a boy" som ju passar perfekt till filmen och snurrar flitigt hemma i min stäreo. Lixom "I am sam", bara Beatleslåtar med amerikanska Indie-artister, nåja indies som Ben Folds, Michael Penn, Aimee Mann osv.

Sen finns det ju en del som är mer kul än bra, som låtarna till Jim Carreys "Me myself & Irene" där dom kör knäppa covers på Steely Dan-låtar rakt genom filmen.

Nå, nä, nu bara hjärndumpar jag här utan några vettiga åsikter. Lägger på nu... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Apropå det, minns jag oxå Girogio Moroders "Midnight Express" som en jäkligt bra platta - iallafall då på sent 70-tal (NEKO - det är nåt för dig tror jag!).

Kollar in vid tillfälle. Tack för tipset! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

novation (oregistrerad)

OOoohhh... hur kunde jag glömma The Rock? 😉

snudd på världens bästa låt hittills ju..

Väl använd i Expedition Robinson bla.

eller varför inte temat till Airwolf..?

Finns mkt bra helt klart!

Redigerat av novation
Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
...

Nå, en gammal favvo är temalåten som filmproducenten John Carpenter snickrade ihop själv till "Flykten från New York". Mäktig gammaldax syntmusik. Apropå det, minns jag oxå Girogio Moroders "Midnight Express" som en jäkligt bra platta - iallafall då på sent 70-tal

...

Instämmer, både Carpenter och Moroder gjorde cool filmmusik.

Strävar ständigt efter Carpenters tuffa komprimerade ful-ljud.

Såna där svulstiga Titanic-stråkar är rätt värdelöst tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är en aning svag för mastodontfilmmusik..

Får en hel del inspiration från en del spår helt klart - passar ju utmärkt för mig som pysslar med trancemusik. 😆

Intron, breakdowns (finns det ordet? 😳 ) mitt i en låt exempelvis..

Aah.. 😛 Pearl Harbour, Lord Of The Rings, Twin Peaks Theme (visserligen TV men.. ) så grymt bra!

Hans Zimmer, John Williams och grabbarna..

Nån mer som gillar filmmusik? 😕

filmmusik! 🥰

hans zimmer

trevor rabin

howard shore

🥰

fick nyligen hem soundtracket till the last samurai... måste säga att de va ett av de bästa ja hört! knäcker gladiators soundtrack iaf... 🙂

hela media ventures gruppen e ju svingrymma!

Link to comment
Dela på andra sajter

OOoohhh... hur kunde jag glömma The Rock? 🙂

snudd på världens bästa låt hittills ju..

Väl använd i Expedition Robinson bla.

eller varför inte temat till Airwolf..?

Finns mkt bra helt klart!

Om du gillar ledmotivet till "The Rock" så lyssna på soundtracken från "Rainbow Six"-spelen. Snuskigt bra allihopa. Och Metal Gear Solid 2 musiken också. Av herr Zimmer.

Link to comment
Dela på andra sajter

novation (oregistrerad)
Om du gillar ledmotivet till "The Rock" så lyssna på soundtracken från "Rainbow Six"-spelen. Snuskigt bra allihopa. Och Metal Gear Solid 2 musiken också. Av herr Zimmer.

Ska ta och kolla upp det där.

Herr Zimmer är ju inte fel nånstans.. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du gillar ledmotivet till "The Rock" så lyssna på soundtracken från "Rainbow Six"-spelen. Snuskigt bra allihopa. Och Metal Gear Solid 2 musiken också. Av herr Zimmer.

Ska ta och kolla upp det där.

Herr Zimmer är ju inte fel nånstans.. 🙂

För att förtydliga så har Hans Zimmer alltså bara gjort musiken till Metal Gear Solid 2....Ej till Rainbow Six.

Link to comment
Dela på andra sajter

Harry Gregson-Williams har skrivit musiken till Metal Gear Solid 2.

Bill Brown har skrivit musiken till Rainbow Six-spelen.

Och Hans Zimmer får ofta alldeles för mycket cred för The Rock. Han gjorde egentligen ingenting, utan det mesta skrevs av Nick Glennie-Smith och Harry Gregson-Williams.

Link to comment
Dela på andra sajter

OOoohhh... hur kunde jag glömma The Rock? 😉

snudd på världens bästa låt hittills ju..

Väl använd i Expedition Robinson bla.

eller varför inte temat till Airwolf..?

Finns mkt bra helt klart!

Yes! Håller med, the rock låten är så jefla grym!

Skulle säkert gå och göra en skön trance remix på den 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Yes! Håller med, the rock låten är så jefla grym!

Skulle säkert gå och göra en skön trance remix på den  😉

bör väll påpeka att jesper söderlund "airbase" redan har genomfört just detta för ett bra tag sedan, och med gott resultat 😕

Redigerat av Artistbolaget
Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt absoluta favorit soundtrack är Danny Elfman´s "Nightmare before Christmas".

Helt underbart. Sen är jag väldigt svag för Basil Poledouris soundtrack till "Conan the barbarian". Men hela agent grejen är också skön. Typ Lalo Schifrin och John Barry. Titel spåret till "Bullitt" av Lalo är grymt bra. Sen som nån nämnde ovan - Goran Bregovic´s musik till "Underground" och "Svart katt vit katt" - det svänger.

Hade nöjet att se Bregovic live en gång med en 60 mans orkester. Attans vilket oompff det var. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Stinkey (oregistrerad)

Musiken är ju ofta halva filmen. Tänk er Janet Leighs bilresa i början på Psyko utan Hermans suggesiva musik. Såg just Kill Bill 1 och 2. Bättre musik läggning får man leta efter. 😆😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Harry Gregson-Williams har skrivit musiken till Metal Gear Solid 2.

Bill Brown har skrivit musiken till Rainbow Six-spelen.

Och Hans Zimmer får ofta alldeles för mycket cred för The Rock. Han gjorde egentligen ingenting, utan det mesta skrevs av Nick Glennie-Smith och Harry Gregson-Williams.

Ursäkta, jag fick hjärnsläpp. Blandar ihop alla Harry. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Ursäkta, jag fick hjärnsläpp. Blandar ihop alla Harry.  😉

Apropå Harry, när jag var yngre ägnade jag en hel sommar åt att springa runt i vinylaffärer i stan för att hitta soundtracket till "Magnum Force" (Dirty Harry II). Tyckte det var så jävla cool musik där i början när man ser Harrys picka mot röd bakgrund under förtexterna och sen ett grymt harvande med typ Curtis Mayfield-funk däromkring.

Såg filmen igen för inte så länge sen. Äsh, det var ju vanlig deckarmusik anno tidigt 70-tal, inget märkvärdigt alls. Det var nog pickan som var ball bara.

Åååååå Kristina, guldet blev till sand..... 😎

Edit: det här var nog det mest långsökta inlägget på länge, jag ber om ursäkt. 😳

Redigerat av hammagrella
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...