Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hallå

Går i tankarna på att köpa en ny dator alternativt tokuppgradera min nuvarande dator, en athlon 3200+. Har läst lite här och kollat runt lite på Internet om dualcore och två separata processorer. Men eftersom jag inte är sådär superbra på datorer och alla datatermer som används när man talar om dualcore och smp så skulle jag vilja höra om någon här har så pass bra koll att dom kan förklara för mig, som om jag vore 3 år gammal 😉 .

Min fråga är alltså hur stor är skillnaden mellan dualcore och dubbla processorer? Läste på 99mac Forum att den största skillnaden blir:

Fördelen med att ha processorerna på olika socklar är att de får mer minnesbandbredd per kärna, medan de drar mindre ström och blir billigare med Dual Core (per kärna), samtidigt som de två kärnorna måste dela på minnesbandbredden.
Nu ska ju jag köpa en PC men, är skillnaden på tekniken stor mellan mac och pc när det gäller det här ?

Hur mycket påverkar det att de måste dela på minnesbandbredden? Vad innebär det i prestanda, kommer jag att märka storskillnad när jag sitter med mitt cubase och ska köra en massa vst och vst(i):er? Eller kan jag med gott samvete spara lite stålar och köra på dualcore.

PS. Den här posten är säkert full av fel gällande datatermer så jag hoppas att ni förstår vad jag menar.

*edit* stavfel stavfel stavfel

Redigerat av Bone
Annons
Postat (redigerat)

du kan köpa en dual-core med gott samvete. det blir avsevärt billigare, och har samma eller kanske tom lite bättre prestanda än två separata enkel-CPU:er med samma hastighet i dina audioprogram.

du kan jämföra AMD X2 4400 och Dual Opteron 2.2G i diagramen som länkas till här:

http://www.adkproaudio.com/benchmarks.cfm

Redigerat av el davo
Postat

Ok, tack för svaret. Såg ju riktigt bra ut.

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Köper du ett dual-slot moderkort (vilket kostar skjortan i dagens läge) så har du ju t.ex följande alternativ:

Kör en HT-processor som OS ser som 2 processorer

Köp en DC-processor som OS ser som 2 processorer (mera power dock)

Köp en EE-processor som OS ser som 4 processorer (jööö!)

Köp en till av skitet om en par år, och din OS kan se upp till 8 (med två EE alltså) processorer.

HT=Hyperthreading

DC=Dualcore

EE= HT + DC (som intel tycker om att kalla Extreme Edition)

Nämnvärt att du mäste köra nånting annat än XP Pro för att få mera än 2 processorer synliga, undantag EE, för XP stöder dom out-of-the-box. Annars är det 2003 Server som gäller.

Allt beror ju på, men jag har tidigare i P3-världen köpt en dualslot, och sen om en par år lade jag till en processor och fick mera levnadstid med det helt konkret. Körde SX2 med en 2x550 ännu i slutet av förra året.

Nu har jag dualcore och det är OK, men dualcore på intel betyder mycket värme, vilket betyder kylning, vilket betyder nojs. Nåja, detta kan du söka mera om här på forumet och på google.

Postat

Okej, tackar. Det får nog bli en dualcore, med tanke på att budgeten för den nya datorn ligger kring 9-12 000 beroende på hur mycket jag kan lägga undan.

Kylningen hade jag tänkt lösa genom att köpa en zalmanfläkt. Har hört att dom ska vara bra och tysta.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.