Jump to content
Annons

l'gga efekter på enskilda ord


kurt_ko-ben

Recommended Posts

låt säga att jag har lirat in sång på en låt..

och jag vill ha ex delay på ett ord i sången..om jag använder mig av inserts så blir ju effekten på hela sångspåret..

måste jag klippa ut den biten av sångspåret o lägga på en annat spår o köra effekten där?? det blir ju en jäävla massa spår då kanske..

det måste ju finnas nåt enklare sätt..

jag använder mig av cubase sx....

Redigerat av kurt_ko-ben
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Man kan göra som du skriver vilket resulterar i fler spår.

Ett annat sätt är att automatisera effekten dvs styra när och hur den ska vara aktiv.

Det gör du på samma sätt som du styr/automatiserar nivå, panorering och liknande.

Sätter du den som en insert så kan du välja den i listan över kanalens automatisering.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att göra som det första svaret säger går alldeles utmärkt, och är väl bäst tillvägagångssätt i de flesta fall.

Om det dock är som du säger, bara delay på ett enda ord här och var, så brukar jag faktiskt göra ett "fusk-delay" genom att klippa isär och kopiera bara det ordet som ska delayas och lägga det rätt i tempo och nivå på antingen samma eller ett nytt audiospår.

Det är ibland mer tidsbesparande än att börja fippla med ett delay-plugin, automation och bpm-synkning.

/Daniel Beckman

Redigerat av Eldhrimnir
Link to comment
Dela på andra sajter

hmm..automatisering av spåret??...jag var lite inne på att köra nån slags fx-send kanal men de e inget alternativ?

om jag automatiserar s¨påret, betyder det att jag kan ställa in tid när delayn ska komma?

och om jag synkar två spår, hur gör man då om man inte vill lägga in alla pluggar på nästa spår + ställa in frekvenserna..ddet är ju meck på hög nivå..

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...