Jump to content
Annons

potentiometer?


kurt_ko-ben

Recommended Posts

vad är en potientiometer?

jag får som sagt inget ljud in från mina mikar på mitt hercules 16/12 men från alla andra kanaler går det hur bra som hellst att spela in, men inte micken..

och då står det att man styr mikarnas inputlever vioa en potentiometer? ag hajjar inte??

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Med "potentiometer" menar man i de flesta fall en variabel resistor, som reglerar volymen. Exempelvis så är volymratten på din stereoanläggning en potentiometer...

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

okej..

hmm....varför skulle det hjälpa mig med mitt problem att ändra en parometer då eller va det nu heette?....fattar inte varför det skulle hjälpa mitt problem..

problemet är att det inte går att använda sig av micingångarna vid sång, får kontakt in i ljudkortet men inte när jag spelar in i cubase, annars går det o spela infrån alla andra kanaler...

det är ju riktigt skumt..

Redigerat av kurt_ko-ben
Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Som sagt, potentiometer är volymreglaget för förförstärkarna. Du får in signal så du kan se det i hercules control panels VU-mätare, men inte i Cubase? DU har valt ingångarna 13 eller 14 i Cubase vilka torde vara preamp-ingångarna?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
tsmalmbe (oregistrerad)

11-12 är säkert korrekt: 16-(2opt+2coax) ger ju just 11-12.

Fick du detta att fungera redan? Om inte, kan vi ju träffas och ha en hercules-kastfest?

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...