Jump to content
Annons

midi samplingsproblem


kurt_ko-ben

Recommended Posts

Annons
jag har lite midisamplingar..

när jag kör dom på laptopen i cubase är det bara o lägga in dom o spela upp dem så komemr det ljud..

men inte om jag gör så på min andra studiodator.......

är det just bara samplingar som inte funkar eller funkar inga audiofiler alls?

<edit>det var ju MIDI det handla om</edit>

Redigerat av Lådan
Link to comment
Dela på andra sajter

asså jag har trumkomp inspelade i midiformat.

när jag laddar in dom i cubase i ett nytt projekt, jag går tillväga såhär..

jag gör ett nytt projekt, går in på inport, import midifile, sen ska det ju bara va att tuta o köra..så är det iaf på min laptop, men på min stationära kommer det inget ljud så vida jag inte väljer ex en plugin som output, men då blir ju ljudet extremt jävla mongolidiserat...

någon osm vet varför?

Link to comment
Dela på andra sajter

asså jag har trumkomp inspelade i midiformat.

när jag laddar in dom i cubase i ett nytt projekt, jag går tillväga såhär..

jag gör ett nytt projekt, går in på inport, import midifile, sen ska det ju bara va att tuta o köra..så är det iaf på min laptop, men på min stationära kommer det inget ljud så vida jag inte väljer ex en plugin som output, men då blir ju ljudet extremt jävla mongolidiserat...

någon osm vet varför?

det där med midi borde du läsa lite om...

Midifilen inhåller inget ljud utan enbart information. du måste alltså få ljudet ifrån en plugin eller likande

Link to comment
Dela på andra sajter

jag är fullt medveten om det...men eftersom ljudet går att spela upp i exempel inamp, och i mitt andra cubase på laptopen så borde det ju gå på detta också...jag har ju samma plugins o allt det dära...skulle man kunna göra om dom till wave eller mp3 format på något sett??

Link to comment
Dela på andra sajter

nej nej..på minn laptop lägger jag bara in midifilen i cubase så spelas den snyggt o prydligt, men i den andra datorn jag använder mig av går itne det, för där måte ajg göra som du säger..alltså ladda in filen i en plugg eller sådär, men det blir bara skit av det då, då spelas sunth när trummorna ska slå osv osv...värdelöst...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror i så fall på att den ena datorn har ett ljudkort med en inbyggd halvsunkig GM-synt, som är inställd på att ta emot midisignalerna, medan den andra datorn har ett annat ljudkort som saknar en sådan syntdel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är då du behöver ett VSTi som kan spela upp ljudet i stället. Det styrs också av midisignalerna, men låter oftast mycket trevligare än inbyggda syntdelar på standard-ljudkort - och är dessutom integrerad som en plugin i Cubase, till skillnad från ljudkorts-synten.

Ett par exempel på klart godkända sådana VSTi, som innehåller alla möjliga sorters ljud, är Hypersonic (Steinberg) och SampleTank (IK Multimedia).

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

men nu var det inte så jag menade,

jag syftade mer på att det är lite dyrt o köpa hypersonic/sampletank för att få mina midifiler att fungera, så viktigt är det inte..

hur menar du då? Jag förstår vad du menar men jag påpeka bara det faktum att det inte är en billig hobby med musik.. Surt för mig som har både dykning o musik som största intresse.. Kostar ett antal lappar för att få det man vill ha:P

Link to comment
Dela på andra sajter

men nu var det inte så jag menade,

jag syftade mer på att det är lite dyrt o köpa hypersonic/sampletank för att få mina midifiler att fungera, så viktigt är det inte..

Det finns ju annars gptt om gratispluggar också.

Kolla VSTi på http://www.kvr-vst.com , så hittar du säkert en del som är användbara. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...