Jump to content
Annons

Filmmusik - Solopiano


lind

Recommended Posts

LÅTNAMN: pianotest

ARTIST/GRUPP:

GENRE: filmmusik

LÅTLÄNGD: 1:26

KOMPOSITÖR: Kristoffer Lindgren

PRODUCENT:

EV. MEDVERKANDE:

INSPELNINGSÅR: -06

FORMAT: mp3

STORLEK: 2mb

STATUS: test

LÅTLÄNK: http://hem.bredband.net/b241949/piano-01m.mp3

Håller på och skriver musik till en film och använder mig av ett samplat piano.

Allt är inspelat i fast tempo och i stort sätt helt rakt styrkemässigt. Har sedan jobbat med nivåerna, samt tempotracken i cubase för att få till en realistisk känsla på spelet.

Det jag undrar är om ni tycker att det fortfarande låter samplat och vad som isf skulle kunna göras för att få bort det.

mvh

kristoffer

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Postat (redigerat)

tack för svaren! skönt att ni tycker det funkar!

blir dock lite fundersam vad du menar med "skitiga" pluffo?

Det är black grand jag kör och det tycker jag låter nästan kliniskt rent och väldigt hårt och klanglöst i grunden.

Jag funderar på om det är diskanten som spökar, testade en ny variant på EQn för att mjuka till det, och där ingick det att dra ner allt mellan 2- och 3khz med ca 5 db.

Eller om jag helt enkelt limiterat det för hårt?

Någon som har någon teori?

Redigerat av lind
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag menar med "skitigt" är att dessa samplingar plockar upp alla missljud och övrigt slammer som till exempel tangentnedtryckningarna. Du verkar tycka att det låter kliniskt rent men det håller jag inte riktigt med om.

Dock håller jag med. Det känns rätt diskantrikt. Du verkar vara på rätt väg. Fortsätt med EQn och exprimentera. Dock så råder jag dig att använda så lite limiter som möjligt om du nu är ute efter en realistisk ljudbild. I mitt tycke är det rätt lätt att ta död på soundet med en sådan. Men som vanligt är det din egen lyssning som avgör. Låter det bra så är det bra. Punkt slut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Aha då är jag med på vad du menar.

Jag trodde du syftade på brusnivåerna eller om det var några andra missljud. (Tangentbordsnedtryckningarna räknade jag inte till det) 😄

Iofs låter ambiencemikningen till BG inte lika ren som closemikningen. Kan jag hålla med om.

Jepp tror diskanten måste finjusteras ytterligare, och ja, limitern kommer inte användas i slutmixen, har bara en dålig ovana att alltid trycka på utvolymen lite extra för att hamna på en mer generell nivå.

Bra feedback!

Redigerat av lind
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det låter riktigt bra! Dock stör jag mig lite på det "knackande" ljudet som uppstår av pianot. Hörs mest i början. Fixa det. Men ta inte bort det helt, bara diskretare! Sen är jag nöjd! 😄

Skitbra jobbat! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det låter riktigt bra! Dock stör jag mig lite på det "knackande" ljudet som uppstår av pianot. Hörs mest i början. Fixa det. Men ta inte bort det helt, bara diskretare! Sen är jag nöjd! 

Skitbra jobbat! 

Tack..!

Ja, du har rätt, tangentbordsnedtryckningarna kom fram lite väl mycket när jag drog ner vid 700hz, ska se vad man kan göra åt det.

Om någon har bra erfarenheter av att eq black grand med ambiencemikning så får ni gärna dela med er!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan fasen inte höra att det är samplat. Skitsnygg komposition och lir (ssk från 00:53). Däremot hör jag något konstigt sjungande biljud när slutackordet klingar ut, ungefär som ett svagt orgelackord. Kanske inte hörs i orginalfilen? Interferensfrekvenser?

Link to comment
Dela på andra sajter

Däremot hör jag något konstigt sjungande biljud när slutackordet klingar ut, ungefär som ett svagt orgelackord. Kanske inte hörs i orginalfilen? Interferensfrekvenser?

Du har rätt, la märket till det också. tror det är ett resultat av att jag håller i sustainpedalen under hela sista nertakten och sen låter alla toner ringa ut + att eqningen skär dom högsta frekvenserna lite konstigt.

Däremot är jag inte bekant med uttrycket "Interferensfrekvenser"?

Men tack för feedbacken!

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket bra ljud!

Om man addar dig på msn, finns det någon chans att du skulle kunna skicka samplingarna då? 

Som Pluffo sa, detta är inget jag samplat själv. Och biblioteket ligger på 12 gig så att skicka det över msn med 1mbit upload känns väl inte jätteaktuellt, tyvärr 😳

Men det är, enl. mig det bästa samplade pianot som finns ute, och har man pengar så är det helt klart värt det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Däremot är jag inte bekant med uttrycket "Interferensfrekvenser"?

Men tack för feedbacken!

Vid närmare eftertanke är jag nog ute cyklar. Tänkte på de svävtoner (3:e ton) man kan höra när man stämmer en gitarr eller piano och den ton man stämmer mot inte ligger på exakt samma frekvens som strängen man drar i. Kan ju inte vara aktuellt i detta fall, speciellt inte vid samplade toner. Hepp! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...