Jump to content
Annons

midi in & out


lassjan

Recommended Posts

jag har fortfarande inte löst mitt midiproblem och nu har jag precis kommit hem

från en kompis som nästan exakt samma problem nämligen

när han spelar på på sin yamaha keyboard som har inbyggda högtalare så hörs ljudet i dom och inte i datahögtalarna ljuden blir inspelade och när man spelar upp spåret

så går ljudet tillbaka till keyboarden ..

är det någon som vet vad som styr vart ljuden spelas upp

midi in står ljudkortet

midi ut har vi provat ljudkortet och alla andra val som går att välja ....

midi thru använder vi inte ??????

Redigerat av lassjan
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Midi-signalerna spelar ju på din klaviatur som ett självspelande piano ungefär.

Det du spelar in i programmet är ju instruktioner till ditt keyboard.

Om du vill ha ljud i datorn måste du använda Vst synthar (mjukvaru synthar) och använda din keyboard till att spela på dessa. Du kan däremot inte få ljudet i din keyboard att dyka upp i datorhögtalarna.

Det är inget fel på grejorna.

Redigerat av Bebopkeys
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

men om jag spelar med ett vst ljud blir det samma sak det spelas upp som ett piano på keyboarden och då har jag provat med midi out på vst ljudet, ska också nämna att reason som han också har funkar

utmärkt medhörning i datahögtalarna och inspelat material spelas upp i datahögtalarna

Redigerat av lassjan
Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det någon "Local off" funktion på keyboarden?

Det brukar gå att koppla bort masterkeyboardets egna ljud via den funktionen om man använder samma midikanal. Omni on och off är också intressant att pilla på ibland.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

får du du ut ljudet i högtalarna då ??

för jag har provat med IN - all midi inputs

och vst ljudet som ut och det är samma sak

men det där med local off och omni on off verkar vara något att kolla upp

Redigerat av lassjan
Link to comment
Dela på andra sajter

en tanke slog mig: Om du kopplar din stynth via AUX/LINE OUT till line in på ditt ljudkort va händer då? (Visserligen blir det svårt med midi men du kan ju då spela on ett audiospår med dom inbybbda ljuden från din synth)

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du inte överhuvudtaget vill använda ljuden från din keyboard (och det borde du inte vilja med tanke på hur mycket bättre VST-syntharna garanterat låter (så mitt tips är att du struntar i Lådans tips tills vidare... 🙂)), så är det väl bara att du börjar med att dra ned keyboardens volymreglage till noll...

Tänk sedan på keyboarden som en MIDI-klaviatur utan inbyggda ljud. -Det enda du använder den till är alltså för att skicka MIDI-signaler till datorn. Du behöver då enbart en MIDI-kabel från MIDI out på keyboarden -> MIDI in på datorn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

japp det är så jag vill ha det ,, att köra med keyboardens egna ljud går bort för

dom är inte mycket att hurra för och som sagt det finns ju så många sjyssta

vst ljud men det är ju då jag har problem jag vill inte ha ngt ljud i keyboarden

utan bara i datahögtalarna eller i lurarna men det hörs nada

Redigerat av lassjan
Link to comment
Dela på andra sajter

tjena tjena

så du har alltså ett yamaha keyboard med inbyggda högtalare.

som jag förstår så vill du spela in midit med keyboarden, utnyttja t.ex. cubases vst instruments och få ut det via några högtalare. Och problemet är att när du gör detta så låter det i din keyboard. Så uppfattar jag det som.

Själv har jag också ett yamaha keyboard och sitter och styr midit med den och får ut det via hörlurarna och det funkar bra.

problemet är så klart vilket slags ljudkort du har. själv kör jag med m-audio 410 med firewire. Detta gör att jag helt enkelt kopplar in midit in i mitt ljudkort, som svarar mot datorn med firewire kabeln. Det gör att om du använder vst ljud som finns i datorn så går ljudet tillbaka till ljudkortet och du kommer kunna ta ut ljud där ifrån. så är det. Och det bästa är ju så klart att du kopplar in ditt midiklaviatur till ljudkortet. Sedan så ska det funka.

vore bra om man fick nån bild över hur du har kopplat ditt system och vilket slags ljudkort du kör med, då kan man lättare se var problemet ligger.

MVH Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

ok här kommer en beskrivning som jag sagt tidigare så är det samma problem

både hos mig och min kompis

jag har kopplat midi ut fr keyboarden till midi in i ljudkortet

och ut fr kortet till in på keyboarden

jag har ett sounblaster audigi z

och på den andra burken är det ett phase 22

men hur funkar det med midi firewire vad för sorts kabel använder du då

Redigerat av lassjan
Link to comment
Dela på andra sajter

Så som du kopplat ska funka alldeles utmärkt (fast som jag skrev förut så är kopplingen MIDI ut från datorn -> MIDI in på keyboarden onödig om du inte vill använda keyboardens inbyggda ljud).

Firewire eller inte har ingen betydelse i det här fallet. Huvudsaken är att du har ett ljudkort som har ASIO, och det ska väl Audigy 2 ha, även om det kanske inte är ett optimalt musikerljudkort.

Se till att välja rätt ljudkortsdrivrutiner (bör heta nåt med ASIO) i Cubase, och att du skickar ut ljudet (från audiospåret) till rätt utgångar...

Link to comment
Dela på andra sajter

har provat med trummor vst L7 och då när jag spelar på keyborden hörs inget

men det blir inspelat rätt väljer jag däremot att trycka på trummorna med musen

så hörs det när man spelar och det blir inspelat

snälla någon kom med ett bra tips för nu blir jag snart tokig !!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

hej hej

i det här läget säger jag att det finns bara ett sätt att verkligen få till det:

dvs. att köpa ett nytt ljudkort med firewire utgång

firewire är som usb fast lite snabbare. dvs. man kopplar ljudkortet ihop med datorn via en s.k. firewire sladd. deta kräver så klart att din dator är kompatibel med firewire, om itne så går det att köpa ett kort som man sätter in i själva datorn.

visserligen går det på andra sätt men detta sätt är absolut enklast och smidigaste.

mvh anders

Link to comment
Dela på andra sajter

hej hej

i det här läget säger jag att det finns bara ett sätt att verkligen få till det:

dvs. att köpa ett nytt ljudkort med firewire utgång

firewire är som usb fast lite snabbare. dvs. man kopplar ljudkortet ihop med datorn via en s.k. firewire sladd. deta kräver så klart att din dator är kompatibel med firewire, om itne så går det att köpa ett kort som man sätter in i själva datorn.

visserligen går det på andra sätt men detta sätt är absolut enklast och smidigaste.

mvh anders

Va? 😆

Nej, det finns absolut ingen anledning till varför det inte skulle gå med befintligt ljudkort!!

Har dock ingen koll på exakt vad som är fel i och med att jag inte använder varken Cubase eller VST-synthar...

Link to comment
Dela på andra sajter

...och då har jag provat med midi out på vst ljudet

Har du verkligen det?

Om midikanalen i Cubase verkligen skickas ut till en VST-plugin, så går den endast till VST-pluggen och inte tillbaka till keyboarden.

Däremot får du OCKSÅ dra ner volymen på keyboarden, då jag antar att du inte kan sätta den i Local Off.

Link to comment
Dela på andra sajter

en lustig sak till provade att installera cakewalk homestudio för att se om det funkade och det gjorde det med dom ljud man kan välja hmmmm

inget ljud i keyborden bara i datahögtalarna men jag vill köra mitt cubase

Link to comment
Dela på andra sajter

en lustig sak till provade att installera cakewalk homestudio för att se om det funkade och det gjorde det med dom ljud man kan välja hmmmm

inget ljud i keyborden bara i datahögtalarna men jag vill köra mitt cubase

Mmm, jag tror det är dina MIDI-inställningar i Cubase som spökar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...