Jump to content
Annons

jag tro att jag behöver nytt ljudkort


kurt_ko-ben

Recommended Posts

jag funderar på att köpa nytt ljudkort då mitt steinbeg mi4 inte fungerar som ajg vill..

jag kör en behringer 1222fx-pro mixer och vill kunna spela in på ex mina fyra kanaler som mitt ljudkort har in i sequencerprogrammet, och där vill jag ha gitarr på ena spåret, bas på andra spåret osv osv..förstår ni?

men det går inte som jag vill...har frågat massa folk på forumet men det verkar inte fungera enligt dom...behlöver jag ett nytt ljudkort??

går det överhuvudtaget att göra så med mitt mixerbord?? hur gör nii??

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
hmm..jah har kikat lite i manualen...det jag kommer fram till verkar vara att det inte går o göra som jagvill överhuvudtaget med det här ljudkortet...

Såklart att det går, om du har fyra ingångar så kan du spela in på fyra kanaler.

Link to comment
Dela på andra sajter

signalanknytningarna ska va kopplade till 1/2 eller 3/4 säger manualen..och det har jag gjort också..men det går endå bara att spela in på antingen 1an och 2an .. eller trean o fyran...inte alla fyra samtidigt...förövrigt får man inte instrumenten separat i sequencerprogrammet, vilket jag såklart vill ha.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan inte vara så att du inte installerat ASIO-drivrutinen? Alternativt inte har aktiverat den? För isåfall får du inte mer än två kanaler.

Du ska i vilket fall som helst INTE behöva köpa ett nytt kort.

Edit: RTFM

Redigerat av rainydays
Link to comment
Dela på andra sajter

Läs manualen så ska det nog gå bra. Eftersom manualen inte finns på nätet och jag inte har någon erfarenhet av ditt kort så kan jag inte hjälpa dig. Men jag kan garantera dig att du inte behöver köpa något nytt ljudkort. Det blir dyrt om du ska köpa nya grejor så fort du inte har tålamod att lista ut hur något fungerar.

Link to comment
Dela på andra sajter

okej..jaa mentack för hjälpen...

förresten, hörde något idag om att man kunde spela gitarr och få det till midi...

vet du nåt om det, e det dyrt eller?

drygt 7k tror ja att det gick på (den variant som testas i nya Studio alltså).

Link to comment
Dela på andra sajter

Läs manualen så ska det nog gå bra. Eftersom manualen inte finns på nätet och jag inte har någon erfarenhet av ditt kort så kan jag inte hjälpa dig. Men jag kan garantera dig att du inte behöver köpa något nytt ljudkort. Det blir dyrt om du ska köpa nya grejor så fort du inte har tålamod att lista ut hur något fungerar.

Precis!

Det fungerar med 4 in samtidigt - men inte vid alla inställningar, så du kanske använder en inställning som inte tillåter så många kanaler...?

Från SoundOnSounds recension:

The remaining controls concern the device's clock rate and bit depth. Whilst the MI4 is capable of 24-bit, 96kHz performance on both the inputs and outputs, the limited bandwidth of USB 1.1 means that certain compromises have to be made when using the high-quality modes. At 24-bit a total of six I/O streams can be enabled (four in, two out, or vice versa), whereas in full 24/96 mode this falls to just two, with a choice of stereo in, stereo out, or one mono channel each way.

Kurt_ko-ben: Är det så att du kör med 96kHz av någon anledning - så att det är därför det inte fungerar med mer än 2 kanaler...?

Nästa fråga: Du har väl ställt in alla in- och utgångar i VST-connections, så att du inte bara har en stereobus där...?

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

du det där gör jag nogfan..kör på 96 .. nu när du säger det coh jag tänker efter så står det nere i vänster hörn något om det..får kolla det i morgon när jag sätter mig där:P

ingen annan som har erfahrenhet av gitarr till midi???

En sån här: Roland GI-20

sen behöver du en sån här också: Roland GK-3

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä, dock har jag provat att spela med en sån mic inkopplad till Rolands guitarsynthesizer och det var rätt kul att kunna lägga pads med en gitarr, eller få gitarren att låta som ett piano

Link to comment
Dela på andra sajter

För det första: varför vill du spela midi-gitarr? det är helt klart ett användbart verktyg, men det är inget jag skulle rekommendera en nybörjare att köpa.

Har du planer på att lära dig spela trummor eller varför är du intresserad av ett digitaltrumset?

Link to comment
Dela på andra sajter

nu har jag gjort lite andrainställningar där jag kan använda mig av alla fyra kanaler samtidigt..eller iförsig bara två med tanke på att mixerbordets mainout snor ju två line-in på ljudkortet..

men vi får endå samtliga instrument på varje kanal i sequencerprogrammet...jag hittar inte någonting som säger hur man gör för att få instrumenten separerade..

Link to comment
Dela på andra sajter

men vi får endå samtliga instrument på varje kanal i sequencerprogrammet...jag hittar inte någonting som säger hur man gör för att få instrumenten separerade..

Om du kör genom ett mixerbord och vill ha det på separata kanaler krävs det att mixerbordet har "direct-out" på alla kanalerna. Annars kör du ju "main-out" från mixern och då hamnar allt på ett stereospår eller två mono om du har panorerat L R på kanalerna på mixern. Jag vet inte hur det är med din mixer, men för mig låter det som problemet ligger hos mixern och inte hos ljudkortet.

/ Olof

Link to comment
Dela på andra sajter

men vi får endå samtliga instrument på varje kanal i sequencerprogrammet...jag hittar inte någonting som säger hur man gör för att få instrumenten separerade..

Om du kör genom ett mixerbord och vill ha det på separata kanaler krävs det att mixerbordet har "direct-out" på alla kanalerna. Annars kör du ju "main-out" från mixern och då hamnar allt på ett stereospår eller två mono om du har panorerat L R på kanalerna på mixern. Jag vet inte hur det är med din mixer, men för mig låter det som problemet ligger hos mixern och inte hos ljudkortet.

/ Olof

Så är det helt klart. På de flesta mixrar fungerar även Inserterna som Direct out, om man använder en speciell kabel eller om man sätter in telekontakten halvvägs, så oftast kan man lösa det - men det beror förstås på hur mixern fungerar. Det bästa är om man läser lite i manualen, om inkopplingsexempel o dyl - så klarnar det snabbare... 😳

Jag tror att samma tips kom i en av de andra trådarna som frågeställaren startade, så det hade nog varit bra att slå samman trådarna till en enda...

Link to comment
Dela på andra sajter

okej...

joo..jag vet..har läst manualen till både mitt ljudkort och mixer...

mit ljudkorts inställnigar var fel innan men dom har rättats till nu...

men mixerbordet vettefan..

det står att man också kan använda insertsen som pre-eq direkt utgångar utan att bryta signalen, för denna anslutning behöver tydligenen kabel "fitted with mono phone plugs on the tape machine" fattar inte vad dom menar med det...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ditt ljudkort har väl 2st inbyggda preamps?

Då behöver du ju bara 2st out från mixerbordet? (välj då main out slipper du krabba med insertar)

Du måste förstås panorera kanal 1 till L samt kanal 2 till R på ditt mixerbord...

Tjohopp

Redigerat av Baktakt
Link to comment
Dela på andra sajter

Ditt ljudkort har väl 2st inbyggda preamps?

Då behöver du ju bara 2st out från mixerbordet? (välj då main out slipper du krabba med insertar)

Du måste förstås panorera kanal 1 till L samt kanal 2 till R på ditt mixerbord...

Tjohopp

Nackdelen med att använda Main out, är att man spelar in allt som hörs i mixern då också - alltså om man spelar upp annat som redan är inspelat, för att kunna monitorlyssna...

Det är i så fall klart bättre att köra med Direct out (eller en kabel i Inserten).

Man använder en helt vanlig tele-tele-kabel (om du har teleingångar på ljudkortet) - och sätter bara in kontakten till första steget i Insert-kontakten på mixern, så får man ut signalen till ljudkortet, samtidigt som man utan risk för rundgång eller annat "kul" kan köra monitorlyssning i mixern.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...