Jump to content
Annons

Skydda FW-utrustning

Recommended Posts

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hej!

Har läst att en del M Audio-ljudkort av FW-typ gått sönder då de varit inkopplade i PC:n, om man inte gör rätt i rätt ordning då man stänger av grejerna. Har också fått en del märkliga förslag i dataaffärer.

Meddelandet som kommer upp om FW-enheten när man klickat på ikonen, betyder det att man först ska dra ur FW kabeln mellan PC:n och FW-enheten eller ska man först se till att det blir Power off på FW-enheten?

😄

:musik

EDIT: Ändring med tanke på dels förtydligande av var jag fått info:n ifrån och dels ändrad ordalydelse ifall någon/några läser enbart trådens första inlägg.

Redigerat av musik
Annons
Postat (redigerat)
FW-enheter bör man ju plocka väck innan man stänger av PC:n.

😏😛😄

Is it so?

Mitt hårddiskkraschmysterium kanske just fick sin upplösning?

Redigerat av milton
Postat
FW-enheter bör man ju plocka väck innan man stänger av PC:n.

Aldrig.. I alla elektriska kretsar gäller att inga kablar ska dras ut eller kopplas in i aktiva enheter.. slå ALLTID av strömmen först sen koppla in eller koppla loss kablar.

Sen är USB och Firewire iof. gjort för att kunna hanteras "hotta".. Meeen.. Om man använder strömförsörjningen i FW eller USB gränsnittet så gäller alltså första regeln.. I och urkoppling av kablar ska ske i strömlöst tillstånd.. BASTA !!!

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hej!

Tack!

Då gör jag som Vallhagen och Hegobald uppmanar till i fortsättningen!! D.v.s.:

När jag använder en eller flera externa enheter av FW, PCMCIA och/eller USB-typ, och har markerat genom att klicka på ikonen längst ned till höger på skärmen som anger "Stänga av enheten" det antal gånger som behövs beroende på hur många enheter som är ihopkopplade, så går jag upp till de två rutor som då uppkommer uppe till vänster på skärmen och markerar "Stoppa" respektive "Stänga" i de rutorna. Därefter slår jag av strömmen på FW-enheten och PCMCIA-enheten (om jag kör extern FW-hdd och externt ljudkort av PCMCIA-typ, vilket är vanligast). Därefter stänger jag av strömmen på min laptop. Sedan drar jag ut FW-kabeln mellan den externa hdd:n och laptopen och därefter trycker jag ut PCMCIA-kortet från PC-cardplatsen och tar bort EDI-kabeln från instickskortet respektive bakre delen av den externa kopplingslådan till det externa ljudkortet. Slutligen drar jag ur adaptern till ljudkortet, den klumiga sladdklumpen till den externa hdd:n och den tjocka jordade laptop-kontakten ur nätuttaget.

Enkelt!!

TILLÄGG: Eller va?! Näää...jag drar ur kablarna ur nätuttaget före jag tar bort FW-kabel och trycker ut PCMCIA-kortet... För standby-läge är ju också strömförande. Annars var det rätt.

😄

jag är helnöjd!//:musik

Redigerat av musik
Postat

Jag tycker att prylar som inte klarar hetpluggning är skit! Felkonstruerat skräp som man bör sky som pesten. Tacka tusan för att man under hektiskt studioarbete behöver koppla och dona. Att då behöva starta om datorn. Suck. Går skiten sönder så gäller garantin.

Postat (redigerat)
Går skiten sönder så gäller garantin.

NÄ!!! Inte om det inte uttrykligen står i manualen att prylarna är gjorda för, att som du säger, "hetpluggas"..

Som tur vad så funkar det oftast meeen.. Som jag sa .. är det strömförsörjning med i kabeln också så kan man ha otur och råka trycka in en mångpolig kontakt lite snett så att strömen tar fel väg (genom prylarna).. sen får man ju tänka på ESD-risken etc etc..

I studiosamanhang "hetpluggas" inget om man inte verkligen vet vad man sysslar med.. Man kan lätt t.ex bränna upp en dyr kondensatormic genaom att trycka in den i en fantomströmsaktiverad XLR (kontakten tar snett och strömen går genom ena anoden)

Detta uppträcks lätt vid service och garanti gäller inte sånna fall..

Regeln är väl att att läsa manualen och se vad om sägs då det gäller att koppla in och ur utrustning helt enkelt.

Redigerat av hegobald
Postat

Den enda utrustning jag hört talas som som förbjuder hetpluggning i sin manual är det där sunkiga M-Audio FW410 (?). Jag har hetpluggat hela mitt liv och den enda pryl som gått sönder var en Behringer BCA2000 och där fick jag pengarna tillbaka. Jag ser givetvis till så att mastervolymen är nere så jag inter steker högtalarna (och trumhinnorna...).

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.