Jump to content
Annons

Systemfel på min Mac


Limpo

Recommended Posts

Hej, kanske inte en så musikrelaterad fråga, men ändå.

Min mac laddar osX tiger, sen blir skärmen blå, startar jag om den med shift nertryckt så kan jag logga in, sen blir skärmen blå igen.

Vad ska jag göra???

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det kan vara flera olika problem. Antingen installationen elle varör inte ett härligt hårdvarufel som att hårddisken är kass...?

Hursomhlst så är det läge att stoppa in din Tiger-skiva och starta från den (du håller nere C när datorn startar). Du kommer då in i installationsprogrammet.

I en av menyerna som heter, typ Verktyg, eller Tools (beroende på språk), finns Skivverktyg (igen språket) som du startar. Välj sedan in hårddisk och kör reparera skica och reparera rättigheter.

Om både dessa tester kommer tillbaka utan att ha fixat något eller den har lyckats fixa prylar så starta om datorn och hoppas på det bästa.

Om det däremot är fel som den inte klarat av att repearera eller det inte funkade efter omstart så får du nog plocka framdin Hardware test-skiva som du fick med och testa allt.

Om allt fortfarande är skit så får du skriva igen och berätta mer om ditt problem....

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är en mini. Vet felet nu, det är minnet, det jonstiga är att jag lät en apple butik instalera det för ca 3 mån sen och det knasar sig nu.

Jag ska dit på torsdag, så hoppas att de fixar det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är en mini. Vet felet nu, det är minnet, det jonstiga är att jag lät en apple butik instalera det för ca 3 mån sen och det knasar sig nu.

Jag ska dit på torsdag, så hoppas att de fixar det.

Hur kan ett minne knasa sig efter 3månader i en dator? 😏

Brukar väl vara så att hårdvara går sönder första dagen/dagarna om man inte tillsätter onormala händelser!? 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är en mini. Vet felet nu, det är minnet, det jonstiga är att jag lät en apple butik instalera det för ca 3 mån sen och det knasar sig nu.

Jag ska dit på torsdag, så hoppas att de fixar det.

Hur kan ett minne knasa sig efter 3månader i en dator? 😏

Brukar väl vara så att hårdvara går sönder första dagen/dagarna om man inte tillsätter onormala händelser!? 😛

Du har inte upplevt nån hårddiskkrasch tror jag? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...