Jump to content
Annons

Lite elektroljudlekar


Recommended Posts

* LÅTNAMN: Karma 1, 2, 3

* ARTIST/GRUPP: Arete

* GENRE: electro/noise

* LÅTLÄNGD: olika

* ALLT: Arete

* INSPELNINGSÅR:

* FORMAT: mp3

* STORLEK: olika

* STATUS: Färdiga

* LÅTLÄNK:

http://helga.servegame.com/~arete/musik/karma1.mp3

http://helga.servegame.com/~arete/musik/karma2.mp3

http://helga.servegame.com/~arete/musik/karma3.mp3

Tre stycken som jag lekt ihop under dagen/natten. Rätt lågmälda ljudlandskap alla tre.

1 är lite mer tempo i warp-stil.

2 är mer av ett ambient ljudlandskap

3 är lite mer "musik", rätt lugnt

Allt är gjort med den rätt roliga gratis modulärsynten karmaFX. Minimalism som fan :-) Allt är vridet live, utom syntslingan i nr3 som är midi. Rätt mycket knaster och blippande, gillar det trasiga ljudet.

Säg nåt efter pipet om ni känner för det ;-)

*piiip*

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Detta förstår jag inte alls. Antar att det är nån form av abstrakt konst, för det är mest konstigt.

Tycker iofs det låter rätt intressant ibland, men bara om man hade byggt mer riktiga "låtar" av det. Då hade det kunnat bli lite åt sena radiohead-hållet.

Men men, huvudsaken är att du gillar det och har kul när du skapar.

Rock on!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lyssnade på den 3:e av dom i 1:a inlägget som var mer 'musik'. 😄

Själv tycker jag inte att det är så mycket musik i början ialla fall. Sen verkade det ju hända nåt. 😄 Ja, minimalism var ordet. Inte mycket att hugga tag i, men det var rätt skönt. 🙂

Men om dehär är mer 'musik', vad är dom andra låtarna då? Oljud? 😉

Hinner inte lyssna nu, för nu ska jag sova. 😉

Tack för mig, och god natt.

Link to comment
Dela på andra sajter

@Fidden: Lite abstrakt ja :-) Helt klart kommer jag ta med mig kunskaperna i Karma när jag gör mer "riktigt" musik sen. Men jag älskar att göra och lyssna på såna här abstrakta saker, så jag kunde inte hålla mig ;-) Jag gillar det och har förjäkligt kul när jag skapar så :-)

@Dana: Inte mycket att bita i är det som är skönt med minamlism, man vet att det är nånting som förändras i ljudbilden men det är svårt att fokusera just på vad det är som förändras :-) Om resten är oljud eller bara ljud lämnar jag till lyssnaren, fri tolkning är det mest intressanta :-)

Tackar hjärtligt för kommentarerna, kul att höra vad folk tycker om sånt här :-D

(Och ja, jag har nog lyssnat lite väl mycket på autechre och liknande senaste tiden ;-) )

Link to comment
Dela på andra sajter

Fräckt att du går hela vägen och låter "ljud vara ljud" och inte mycket mer. Då sätts man i en situation (om man inte stänger av efter 10 sekunder 😛 ) där man tvingas analysera VAD det är man hör, vilket i sin tur leder till utommusikaliska associationer. Även det greppet att försiktigt smyga in nya element - långsamma förskjutningar som eventuellt skapar något "nytt" - brukar negligeras av andra "minimalister". Slumpmässiga klanger, intervaller, och rytmiska mönster bidrar till styckenas "äkthet" i mina öron.

Allt låter väldigt rent och städat när man använder softsyntar (och jag tror inte att jag föredrar softdistarnas skitighet så mycket mer heller), med risk att hamna i New Age-träsket. Men har man inte tillgång till analoga instrument, eller om man inte har lust att bearbeta analoga ljud i datorn så får man ju arbeta med vad man har till hands.

Musik som bara "är" underkuvas andra regler än rock och pop, men under förutsättningarna så tycker jag din musik är MYCKET intressant.

Link to comment
Dela på andra sajter

nja,, vet inte, har absolut inget emot denna typ av musik, snarare tvärt om, men det är lite för långa partier som verkar vara "meningslösa", får inte känslan av att de betyder någonting. Känns inte som om kompsitören har bidragit med så mycket,,

så-så... en del sköna ljud och ibland så träffar ljuden varandra på ett jäkligt bra sätt...

Link to comment
Dela på andra sajter

@yessongs: Halkontrollored slumpmässighet är ett underbart verktyg. Man ungefär vad som kommer att hända, men man måste reager på ljudet som faktiskt kommer ut. Min absoluta favorit inom elektronisk musik är Ryoji Ikeda, hans matrix-album är underbara, tonlandskap där förändringarna ofta är såpass långsamma att man inte ens märker att dom händer :-)

Om någon har lust att donera en hårdvarumodular så går jag gärna ifrån mjukvaran ;-)

@Light Head: Tråkigt att du fann delar meningslösa, men det är fri tolkning så det är intressant att höra. "Kompositören" jobbar i det närmaste konstant i alla dessa stycken, det är hela tiden något som blir förändrat efter mina infall. Sen att det inte låter som att jag vrider på saker konstant är en annan sak, jag gillar monotoni helt enkelt. Det här är inga perfekta stycken på något sätt, men just imperfektion är vad som gör dom mer "levande" i mina öron :-) Gör som alltid musik i första hand för mig själv, så jag tar gärna emot negativ kritik :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Negod (oregistrerad)

Mycket har jag hört i mina dagar, men detta är helt nytt för mig.

3an som är "mer musik" känns lite som ett rymdfält nånstans där ett vacuum finns mellan galaxenrna och kometerna där oförutsädda händelser dker spontant utan nån som helst organisation..

Hur tänker du när du gär musiken? är det bara slump allting eller är det en tanke bakom??

Link to comment
Dela på andra sajter

@Negod: Det är faktiskt mer planerat än man kan tro :-) När jag gjorde dom här så byggde jag först ihop ett antal patchar i karma som jag tyckte funkade tillsammans, sen vred och vände jag på alltihop för att se vilka förändringar som jag gillade och fick en ungefärlig plan i huvvet (ett gäng förändringar som jag gillade, 5-6st). Sen utgick jag från den planen och körde. Men slumpen har en stor del i det hela, eftersom jag inte alltid har full kontroll över vad mina ändringar kommer att göra. Så det blir mycket att reagera på dom ljud som skapas och försöka göra ändringar i ljudbilden för att få saker att fungera tillsammans. Vi kan kalla det halvkontrollerat kaos :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

"Halvkontrollerat kaos"... Gillar den termen! 😛

Låter trevligt det här, lagom med bakgrundsljud för att hålla intresset på alldeles lagom nivå när man håller på med "rutingöra" på jobbet...

Skulle va kul att höra vad du skulle åstakomma med en analog rigg. Det blev bitvis nästan lite väl mycket digitalt knaster här... 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

@android: Digitalknaster är vackert :-P Den dag jag har råd med ett analogt modulärsystem så får vi se vad man kan hitta på med det :-) Vill köpa några tongeneratorer, men bara såna kostar ju tamejfan skjortan och underbyxorna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Trabeken (oregistrerad)

Hey schyssta låtar! Gillade 1:an mest, jäkligt skön skum atmosfär. Var kommer dom här rytmiska noise grejerna som är precis i början? Får man fråga hur du gör typ såna ambienta ljud? Jag lyckas aldrig med några synthar jag använder. Blir alltid dom vanliga synthljuden och padarna. Anyways, nice work!

Link to comment
Dela på andra sajter

Den lilla brusgrejen i början är bara en reverbsvans, började spela in medans den hängde lite. Har man karma så är det egenligen bara att koppla saker så fel som man kan, då blir det mystiska ljud ;-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...