Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena alla studiorävar!

Sitter o klurar lite på om man kan skapa lite mer analog feeling på mixarna man gör. Alla pratar om bandkompression, rör värme mm men det är ju rätt svårt att få testa eftersom man inte får sitta med såna prylar för en rimlig peng ( ja även utrymmet blir ju ett problem).

Tänkte jag skulle labba lite med rörvärmare samt tape saturation för o se om man kan skapa en mer ”analog” feeling på mixen man gör. Har hittills bara prova med den inbygda rörvärmaren i SX2 ( tror dom kallade den så) Men jag antar att det finns fler på marknaden o jag skulle väl även tänka mig att det finns ett antal gratispluggar med. Har provat att sökt på nätet med blandat resultat.

Skall tanka hem demon på PSP mixsaturator tex men jag antar att ni har fler uppslag i ämnet. Vore kul o se om man kunde göra en mix helt vanligt för att sedan färga några/samtliga kanaler för att se skillnaden på slutresultatet.

Har ni några ideer till pluggar som kan användas och har ni själva provat o kan dela med er av erfarenheterna. Blir det bättre eller bara annorlunda, kan man komma åt analogkänslan eller är det bara hokuspokus. Vore kul att dela erfarenheterna med andra intresserade. Kom gärna med synpunkter.

Mvh Magnus

Annons
Postat
kan man komma åt analogkänslan eller är det bara hokuspokus

Till 99 % hokus Pokus.

Visst du kan emulera rördist , Bandkompression till och med

ett helt SSL Bord MEN det kommer inte riktigt att bli samma sak som

att mixa på ett SSL bord.

Sedan handlar det mer om att kunna mixa ordetnlig ITB ( In The Box )

än att försöka emulera ett riktigt mixerbord.

Det går att göra makalöst bra mixar i dator som håller sig väl mot

mixar gjorda utanför och jag kan garantera att om du hörde

en låt mixad i båda miljöerna i en STEREO kommer du mest största sannolikhet

inte kunna höra någon skillnad.

Möjligtvis i en studio miljö med optimerad lyssning och bra AD/DA.

Men bra pluggar för att emulera lite Outboard dist och imperfektioner kan vara

PSP/ Vintage Warmer

Antares/ Tube

Tritone / Colortone

Waves / SSL Bundle

URS / EQ Bundle , Compressor Bundle

Dessa ligger dock i den övre prisklassen av pluggar och enligt många

kan ersätta ett analogt mixerbord.

Men mitt råd dock skulle vara att försöka göra din mix så bra som

möjligt ITB , M.a.o om du tycker att den inte håller mot kommersiella mixar

då är den nog inte tillräckligt bra.

När den sedan håller kommersiellt resultat kan det räcka med att

bara skicka ut mixen till en extern kompressor och/eller EQ för att ge den

det lilla extra.

Postat

Tjena!

Jo jag håller med dig helt o fullt o mina mixar håller inte hela vägen mot de "stora" men samtidigt är det ju en nyfikenhet att se vad som händer om man tillför o drar ifrån i mixen. Men visst är kvaliten på mixen ITB det som gäller i första hand.

Är dock nyfiken på att se vad som händer när man provar att lägga till "analog feelingen på en mix jag själv har gjort o sen AB testa o se om det gör någon skillnad, o isåfall om den är positiv.

// Magnus

Postat

Testa och jämför,kan aldrig vara fel...

Inget går ju dock upp mot the real thing,bra pluggar i all ära,men det är i den analoga domänen saker sker utan att man behöver konstra etc!

Räcker med en bättre preamp typ neve/trident etc som färgar ljudet rätt+lite annat i outboard så har du lösningen på det du förmodligen saknar gällande ditt ljud,sen får ju musiken tala sitt språk-förhoppningsvis tillräckligt bra,är den inte bra så hjäper inga burkar i världen...

Postat

om du verkligen är ute efter att testa, så kan du ju alltid ta en hyffsad bandare och spela över dina spår på ifrån datorn. sen så spelar du in dem igen ifrån bandaren till datorn i ett nytt projekt.

det tar en stund förståss, och förutsätter ju att du har en bandare. men visst hade det varit kul att jämföra, mellan två i övrigt lika mixar.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.