Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Jag lade ut en låt tidigare här på forumet och fick bland annat kommentarer om att det saknades närvaro i sången, att den känns långt bort.

Om jag bara höjer volymen på sången låter den för högt istället.

Hur gör jag för att åstadkomma detta på bästa sätt? 😳

Redigerat av Kornsan
Annons
MrPhil (oregistrerad)
Postat

Bra mikrofon, och inte för långt från micken. Undvik reverb. Komprimera.

Postat

Tjena

Prova att att använda en stormembrans kondensatormikrofon som man sjunger i relativt nära. Använd puffskydd. Eq:a (för att kompensera för ev proximityeffekt) och kompremera efter tycke och smak. Med en väl inställd kompressor kan man höja sången utan att den "låter för hög".

// Klas

Postat
Tjena

Prova att att använda en stormembrans kondensatormikrofon som man sjunger i relativt nära. Använd puffskydd. Eq:a (för att kompensera för ev proximityeffekt) och kompremera efter tycke och smak. Med en väl inställd kompressor kan man höja sången utan att den "låter för hög".

// Klas

Tack båda två för tipsen!

Skall göra ett nytt försök nu och sjunga närmare micen då jag skaffat mig ett puffskydd.

Ursäkta min okunskap, men vad innebär proximityeffekt?

Är det något särskilt man kan göra för att undvika det?

Rekommenderas någon mjukvarukompressor, som inte kostar skjortan?

Andréas

oakleaf (oregistrerad)
Postat

När man sjunger nära micken så blir de låga frekvenserna mer framträdande. Kan låta lite luddigt och kallas "Proximity effect" på engelska.

Om man upplever detta kan man pröva att skära lite med en EQ i det lägre frekvenserna för att kompensera.

Postat

Man kan visst använda reverb på sången och få det att vara nära.

Undvik att ha PreDelay'et på reverbet på 0 ms, så låter det som att sången är närmre.

Vill man att nåt ska låta långt bort kan man sätta reverbet på 0 ms och skära lite topp. :rolleyes:

Postat

När man sjunger nära micken så blir de låga frekvenserna mer framträdande. Kan låta lite luddigt och kallas "Proximity effect" på engelska.

Om man upplever detta kan man pröva att skära lite med en EQ i det lägre frekvenserna för att kompensera.

helst använder du en multibandskompressor och komprimerar just basområdet.

om du försöker eq-a bort proximity-effekten så löper du stor risk att sången istället blir för tunn på andra ställen i låten.

du kan ju prova att höja diskanten lite någonstans mellan 4-6khz, allt beroende på vilken karaktär micken har och hur mixen låter i övrigt.

Postat (redigerat)

Skapa utrymme i mixen åt sången

Använd inte för mycket reverb ( Om något )(Kort delay kan fungera bättre)

Använd inte för mycket Stereoeffekter på sången heller, Hellre panorerade Monoeffekter.

Eq`a sången så att blir mer framträdande ( oftast i mellanregistret 1khz - 5 khz )

Skär basen i sången om den inte behövs.

Om du har ett flertal körer panorera inte alla till samma ställe

Om jag bara höjer volymen på sången låter den för högt istället.

Hur gör jag för att åstadkomma detta på bästa sätt?

Sänk allt annat istället.

När du mixar låten kan det oftast hjälpa att du börjar med Trummor och Bas.

När dessa sitter och låter bra drar du på sången.

När detta låter bra börjar du med allt annat runtomkring och panorerar , komprimerar , lägger delay , reverb m.m

Redigerat av Piccazzo
MrPhil (oregistrerad)
Postat

Man kan visst använda reverb på sången och få det att vara nära.

Undvik att ha PreDelay'et på reverbet på 0 ms, så låter det som att sången är närmre.

Vill man att nåt ska låta långt bort kan man sätta reverbet på 0 ms och skära lite topp. :rolleyes:

ja, både ja o nej, för så fort du slänger på reverb, så kommer det låta längre bort än utan reverb. Men det är klart du kan ha reverb utan att det låter FÖR långt bort. Förskjutningen "bakåt" hänger ju på hur stor mängd reverb kontra torr signal du blandar, samt storleken på reverbet.

Ett gatat reverb kan t ex låta rätt nära. Men inte så nära som torrt.

Postat

Nu skruvas det hemma skall ni veta. 😉

Det blev VÄLDIGT stor skillnad med den nya micen jag köpte och då jag kunde sjunga närmre, tack vare puffskyddet.

Håller på att testa alla de olika varianterna som ni föreslagit här för att se vilken som känns bäst. Efterhand kommer man väl på egna små favoritknep.

Testade att kopiera ett sångspår till tre och eq:ade diskant på första, mellan på andra och bas på tredje. Panorerade ut 1 o 3 + effekter, men lät mellanreg ligga opanorerat och utan effekter. Blev rätt kul.

Vilken vsti - kompressor och eq rekommenderas?

Postat
Testade att kopiera ett sångspår till tre och eq:ade diskant på första, mellan på andra och bas på tredje. Panorerade ut 1 o 3 + effekter, men lät mellanreg ligga opanorerat och utan effekter. Blev rätt kul.

Förskjut ena några millisekunder framåt och den andra bakåt så

börjar det hända grejer ...

Postat

Nu har jag testat ett antal timmar och det blev stor skillnad, även när jag testade på det första jag sjöng in med gamla micen.

Enda problemet jag upplever nu är att man ju plötsligt hör hur illa jag spelar och sjunger... 🤪

Tack för jättebra tips! Har många fler frågor men som passar bättre i andra trådar.

Vi ses!

PS

Piccazzo: Testade det du sa om förskjutning av spåren och det blev klart bättre!

DS

Postat

Har du möjlighet att lägga upp detta här? Hade varit kul att höra. 😳

Postat

Vill bara lägga in ett tips på att en exciter kan ge lite mer närhet i sångsoundet också.. Men den ska användas försiktigt! Har tyvärr inte testat nån annan VST än den som följer med i Wavlab men den duger.. Annars så är det ju Aphex aural exiter jag testat som hårdvara då.

Postat

Hur fungerar en exciter, har aldrig använt detta?

Snow Brigade: Jag sjöng bara in en liten snutt som jag testade med, utan musik eller något till, så det var inte så mycket att höra på och än mindre att spara på tyvärr. Men testa! Tar bara ett par minuter att göra det om du har ett sångspår färdigt.

Postat

Ett viktigt närvaro-tips.... Se till att vara just närvarande!

Annars kanske nån annan lägger sång! ;-)

Näe allvarligt!

Lite chourus brukar ge liv och närhet åt det mesta!

Testa så får du se.... Alltså pytte, pytte lite.... Knappt märkbart!

Jag använder´det inte så mkt själv längre pga att jag skaffat mig bättre mic!

Men i början av min"studiokarriär" så...

Postat
Hur fungerar en exciter, har aldrig använt detta?

En Exciter funkar i princip så att den lägger till musikaliska övertoner.. Ett bredare frekvenspektrum helt enkelt.. Detta gör att man upplever ett ljud som tydligare utan att det är högre i ljudvolym. De flesta exciters kan styras så att man låter udda eller jämna övertoner var mer eller mindre markerade. Sen kan man styra på vilka frekvensområden som olika frekvenser ska vara tydligare.. För att höra resultatet på hur en typisk Exciter jobbar så kolla in denna interaktiva demo (du kan själv slå på och av excitereffeketen) så kan du ju höra själv.

http://www.aphex.com/demo1401.htm

AndersL (oregistrerad)
Postat

Förslag på bra mjukvarukompressor: Sonalksis SV-315.

Waves limiter L1 kan också ge en ruggig närvaro i sångljudet. Men då får du räkna med att du "smashar" det rätt hårt på samma gång... Men det funkar ibland! 🙁

Postat

Nu har jag testat och lekt en hel del med My Heart Missed a Heartbeat som var min första låt jag lade ut på forumet Demo.

Jag har inte spelat eller sjungit om någonting nu i låten utam bara ändrat om i mixen efter de tips som jag fått här.

Lyssna gärna på den och säg om ni tycker det är bättre närvaro och så nu eller om det är något mer som fattas, så skall jag inom kort börja på en nyisnpelning och då förhoppningsvis få det rätt från början. 😄

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.