Jump to content
Annons

Hur långt räcker en PowerBook 17"?


hgus

Recommended Posts

Jag ska byta dator framöver och blev tillfrågad av min bror om jag vill köpa hans 17" Powerbook (han jobbar på Pixar, så han har både USA-priser och personalrabatt på applegrejer, så han kommer inte att ta någon förmögenhet för den). :rolleyes: Kanske är det någon som kör eller har kört en sådan här? Jag är inte i nuläget helt klar över exakt vilken det är, antingen 1,5ghz eller 1,66ghz G4.

Mina frågor rör dels det interna ljudkortet, och dels hur långt prestandan räcker för musik.

Hur bra är ljudkortet? Behöver jag ett externt FW-ljudkort, eller funkar det interna? Vi snackar inte för proffsbruk, utan för en hemmastudio som antagligen kommer att bestå av en Studio Projects B1 och en VTB-1 preamp, och kommer att köras uteslutande i mono, möjligen i stereo någon gång. Får jag goda resultat (låg latency och hyfsat ljud) med det interna ljudkortet (line-in ingången) så låter jag gärna bli att köpa ett externt... Alternativt så är det möjligt att det är en 1,66ghz, och då har den en digital ljudingång, är den användbar med en extern AD eller så?

Och hur långt räcker prestandan? Jag vill köra GarageBand/ Logic express, spela in sång, gitarr, bas, kanske en gnutta synt. Jag har en extern FW låda med en 160gb, 7200rpm HD som nog blir huvuddisken vid musikinspelning, så jag har vid behov en snabbare disk.

Någon som har eller provat, som sagt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kommer funka alldeles utmärkt! :rolleyes:

Prova med det interna ljukortet först... om du tycker att det inte räcker kan du ju uppgradera...

MusicNixon kan en massa om det här... han har ju en PB 15"... och så vitt jag vet är han nöjd 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Osiris svarade för mig 😳

Ja, jag kör Powerbook 1,5 GHz 15" och det är utmärkt för mina behov. Jag har kört ganska tunga projekt med uppåt 20 audiokanaler, från den interna 5400-hårddisken, med massor av pluggar samt 3-4 audioinstrument. Då har det iofs varit väldigt tungt, men det går.

I musikprogram som Garageband och Logic (Cubase också för den delen) kan man frysa spår så processorn får lite mindre att göra. Tänk på att Garageband paradoxalt nog är ett resurshungrigare program än Logic, eftersom det har slickare gränssnitt och massa effekter påslagna som default. Det finns några sätt att tweaka Garageband för att få lite mer kraft, men det kan vi ta i en annan tråd.

Vad gäller ljudkortet, så tycker jag det är kanon. Det kommer helt klart räcka för ditt bruk ett bra tag. Latencyn och ljudkvalitén är så bra att jag vid ett par spelningar som keyboardist använt Logic eller Reason som ljudkälla, och inte tagit med mig mitt Firewireljudkort

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis vad jag ville höra, tack!

Vi kanske kan återkomma till det där med att optimera GarageBand, det dröjer ett tag innan jag kommer över PB:n, men jag tänkte börja spela in idéer på min iBook. Inga effekter, inga mjukvarusyntar/ simuleringar, bara ljudspår och loopar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror verkligen att du kommer att bli helnöjd med Powerbooken! 17" är väldigt stort dock, nästan lite för stort på en bärbar, men jag antar att du har inte så mycket val där om du har blivit erbjuden att köpa den begagnad :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror verkligen att du kommer att bli helnöjd med Powerbooken! 17" är väldigt stort dock, nästan lite för stort på en bärbar, men jag antar att du har inte så mycket val där om du har blivit erbjuden att köpa den begagnad 😎

Jo, jag vet. Sitter med en 12" iBook nu, och älskar formatet. Jag försökte avråda min bror redan när han skulle köpa den, och han gnäller lite. Man får tänka att den är som Macintosh Portable, inte bärbar utan släpbar... 😄

*suck* Vad gör man inte för konsten? 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...