Jump to content
Annons

Lajnad inspelning med en zoom


billy

Recommended Posts

Hallå, sitter och spelar in en elgurra lajnad genom en zoom gfx 707 men ljudet låter burkigt som fasen, ingen rymd i det och absolut inte det feta gitarrljud jag vill åstadkomma i en rätt klassisk poprocklåt. Har ingen förstärkare och är tvungen att använda denna zoom (alternativet är att använda hypersonic men det funkar väl inget vidare till kompgurra??), frågan är helt enkelt, kan jag få det att fungera hyfsat eller är det dömt på förhand att låta skit och vad är det bästa jag kan göra åt saken? Kanske hypersonic ändå är ett bättre alternativ?

Då jag ej har möjlighet att spela in med förstärkare (har hemmastudion i vardagsrummets ena del), vilken gitarreffekt är att föredra till att skapa bra gitarrljud genom att lajna in i mixern? Förstår att min knappast är den bästa... 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Skillnaden mellan v-amp 2, line-6 poden och zoom 707?? Någon som vågar yttra sig, helst vill jag att ni ska säga att det är stor skillnad och att zoom är skit i jämförelse för då vet jag vad jag ska göra... 😎 Byta gitarreffekt... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Själv använder jag en V-amp 2, dvs ett billigare allernativ till Line 6:s Pod.

Men det är väl de som jag först kommer att tänka på.

Mvh

Roger

Är den bra?? V-amp 2?

Den är bra, funkar mer än bra för mig iaf. 🥰

Men jag har ej haft tillfälle att prova pod:en, den är förmodligen bättre.

Det är priset som skiljde de åt när jag kikade på inköp.

Hade ett zoom pedal bord förr men när jag jämför det och v-ampen så är den ingen tvekan om vad jag väljer dvs v-ampen.

Sen beror det självklart på om du vill ha något portabelt.

Och som HansJohnny skriver så är ett alternativ en mjukvaru förstärkar modellerare. Men där har jag ej heller någon erfarenhet, ska dock prova det så fort jag får tillfälle.

Förslagsvis kan du kolla på Behringers h-sida respektive Line 6 så får du höra hur de låter etc...

Samtidigt kika runt på mjukvaru sidorna på t,ex Guitar rig (en av flera), så får du en uppfattning om hur de låter. Bidrar med en länk till Guitar rig...

http://www.native-instruments.com/index.ph...r2videospots_us

Mvh

Roger

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni är alltför vänliga, vad skulle jag göra utan alla bra råd och tips jag får!! TACK ÄN EN GÅNG! 😳 Får alltid bra och vänliga svar när jag frågar nybörjarfrågor som jag kan förstå har kommit upp förut men jag hittar liksom inte riktigt svaren alla gånger.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det går att få bra ljud med de flesta grejer. Kan man inte skruva fram det man vill ha med en viss hårdvara så är det ju klart man ska testa något annat...men zoom är inte att förakta. Det har oförskyllt fått samma stämpel som Behringers prylar...nämligen billigt skit. Men det är hur man använder prylarna som är viktigt...inte hur mycket de kostar eller hur mycket reklam det görs för dem...

Använder själv zoom till både gura och bas (505 ll och 607)...och så här låter det:

gura&bas och bas

Link to comment
Dela på andra sajter

Det går att få bra ljud med de flesta grejer. Kan man inte skruva fram det man vill ha med en viss hårdvara så är det ju klart man ska testa något annat...men zoom är inte att förakta. Det har oförskyllt fått samma stämpel som Behringers prylar...nämligen billigt skit. Men det är hur man använder prylarna som är viktigt...inte hur mycket de kostar eller hur mycket reklam det görs för dem...

Använder själv zoom till både gura och bas (505 ll och 607)...och så här låter det:

gura&bas och bas

Wow låter verkligen coolt och skitbra!!

Problemet för mig är att jag vill få gitarrer med riktigt skönt drag men inte metaldist, visst en gitarrmatta med dist men mera åt pop/rock-hållet... det är där jag tycker zoomen brister, om det inte är jag som brister i mitt rattande på spakarna kanske... 😄

Vet ej heller, det kanske är skillnaden på zoom och zoom, min är en gammal (typ 8 år) gfx 707 och jag vet inte hur mycket tekniken utvecklats efter denna modell...

Link to comment
Dela på andra sajter

Beror på vad det är för ljud du är ute efter. Men är det elgitarrljud så ska du köpa en elgitarr.

Min tanke var om exempelvis en pod kunde låta elgurra med en en akustisk gurra men det var en tanke jag själv inte riktigt trodde på... 😉

Redigerat av billy
Link to comment
Dela på andra sajter

Beror på vad det är för ljud du är ute efter. Men är det elgitarrljud så ska du köpa en elgitarr.

Min tanke var om exempelvis en pod kunde låta elgurra med en en akustisk gurra men det var en tanke jag själv inte riktigt trodde på... :rolleyes:

Nä, en akustgisk kan du inte få att låta som en elgura, inte med acceptabelt sound iaf...

Däreomt kan man få en elgura att låta väldigt bra rent, och du kan få den att låta väldigt nära en akustisk ljudmässigt...

Link to comment
Dela på andra sajter

OM jag har följande val...

1. Köpa en pod och spela in med min akustiska gurra....

2. Köpa en elgurra för typ femtusen och köra med min zoom...

Vad ska jag välja om jag inte kan välja båda...

Tjo igen! Då är mitt tips : OM du är nybörjare så skulle jag köpt en V-amp 2 OCH en el-gura, det finns hyfsade priser på nybörjar gitarrer.

Om du funderar på en ny Pod så blir summan detsamma...

Men det är bara mitt tips.

Ville ha Pod xt förr men jag har insett att jag klarar mig med vampen 😉

Och som slaptap skriver, zoom och v-amp funkar och mitt fall föredrar jag V-amp:en, det är ju hur man skruvar ljudet som spelar roll.

Lyck till! 🙂

Roger

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjo igen! Då är mitt tips : OM du är nybörjare så skulle jag köpt en V-amp 2 OCH en el-gura, det finns hyfsade priser på nybörjar gitarrer.

Om du funderar på en ny Pod så blir summan detsamma...

Men det är bara mitt tips.

Ville ha Pod xt förr men jag har insett att jag klarar mig med vampen 😉

Och som slaptap skriver, zoom och v-amp funkar och mitt fall föredrar jag V-amp:en, det är ju hur man skruvar ljudet som spelar roll.

Lyck till! 🙂

Roger

Ja... jag får lära mig att ratta lite bättre på zoomen eller satsta på v-amp kanske då! Och satsa pengarna på gurran!! Är ju nybörjare i det "tekniska" området på gitarrer (typ vad allt heter och gör osv...) men har trots allt spelat ett antal år i band och spelat akustisk i 10 år så jag känner att pengarna ska satsas på en bra gitarr...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...