Jump to content
Annons

Replokalsmikrofon


Dejavo

Recommended Posts

Hej hej. Jag spelar i ett nystartat band där ingen äger en mikrofon. Vi kollade på www.jam.se efter mikrofoner men fann de som var listade väldigt dyra. Runt 500kr är lagom, men om vi måste gå högre så är det förståss ok.

Så min fråga till er är "vilken mick är mest prisvärd?". Förlåt om tråden hamnade fel.

/David

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Glaskatten (oregistrerad)
Hej hej. Jag spelar i ett nystartat band där ingen äger en mikrofon. Vi kollade på www.jam.se efter mikrofoner men fann de som var listade väldigt dyra. Runt 500kr är lagom, men om vi måste gå högre så är det förståss ok.

Så min fråga till er är "vilken mick är mest prisvärd?". Förlåt om tråden hamnade fel.

/David

De flesta dyrare mikrofoner är studiomikrofoner, JAM och de flesta andra musikaffärer har bra billiga mikrofoner för runt 500:- JJ Labs 6000 t.e.x. 2 st. kostar 995:- tillsammans, sen har Shure AKG m.fl. bra budget mickar

Link to comment
Dela på andra sajter

Öh.. Ska du sjunga i micken eller vad hade du tänkt ha den till?

Shure SM58 är alltid en slitvarg där.. Hatad av vissa och älskad av många 😱

varför skulle nån hata sm58:an ? 😆

...för att den låter så illa, kanske...? 😆

Beta58 är ljusår bättre, men tyvärr också dyrare...

Som Glaskatten säger, så kan annars JAM:s billiga JJLabs dynamiska micar vara en hygglig start om man behöver komma undan billigt - och även dem kan man lyssna på smakprov av på testsiten. 🙂

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Öh.. Ska du sjunga i micken eller vad hade du tänkt ha den till?

Shure SM58 är alltid en slitvarg där.. Hatad av vissa och älskad av många 😱

varför skulle nån hata sm58:an ? 😆

För att den inte passar alla röster och har ett visst nasalt sound.. Kräver en del av ljudteknikern för att komma till sin rätt. Inte världens bästa sångmick men dock en av världens mest använda. T.ex så är ju Shure Beta58 bättre (rakare frekvensåtergivning samt bredare frekvensområde) men inte lika mycket Rock n Rolli känslan.

Fast å andra sidan... Är det i replokalen micken ska användas så finns det billigare alternativ.. Jag syftar nog mer på livesituationer för sångare.

Som repmick för sång duger t.ex en JB-10 för 310:- hyfsat också.

Men å andra sidan om det är en allroundmick man är ute efter som ska kunna användas till mer än sång så skulle jag nog rekomendera en Studio Project B1 förutsatt att man har ett mixbord med fantommatning och vettig micpreamp.

EDIT: Hallå igen Claes 😆

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.behringer.com/XM1800S/index.cfm?lang=ENG

Finns på Musikbörsen. 3-pack för 336:-. Funkar alldeles utmärkt som slit-och-slängmickar i en replokal. 😠

Tack så himla mycket! Precis vad vi sökte 😏. Tack alla andra också.

Dancedancedance: Jag hittade inte den micken under "dynamiska mikrofoner", säker på att den inte utgått eller liknande?

Link to comment
Dela på andra sajter

om ni bara ska använda den i replokalen så finns det ingen anledning att lägga tusen spänn. I våran replokal har vi mickar som kostar 99 kr inkl kabel från musikbörsen. jag skulle vilja påstå att det räcker alldeles utmärkt...

Samma här! Sunkig sånganläggning - billiga mikar. 99 pix, sladden på köpet 😳

I vår repmiljö låter inte en sm-58 en spänn bättre.

Ett plus är ju förstås om den inte går sönder när man tappar den i golvet.

/Bengan

Edit: giggsys 3-packstips verkar ju oxå vettigt!

Redigerat av Vallhagen
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Strata white (oregistrerad)

Shure SM57 är grym.. dock inte säker på om den passar så bra till sång. Men om ni ska spela in så är sm57 siktbra till både t.ex. trummor som gitarr.

Pris: drygt 1000:-

Redigerat av Strata white
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...