Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Min flickvän är fantastisk på alla sätt och vis men hon har fastnat totalt i retroträsket vad det gäller jazz och blues.

Kan ingen tipsa om lite nya grupper i den genren? Jag börjar få fett med nog av BB-King, Aretha Franklin, Ray Charles etc...

Det måste väl finnas folk som är lite nyskapande även idag? Jag säger nej tack till Jamie Cullum å sådana lirare. Det får gärna vara folk med lite cred. 😎

/Mats

Annons
Postat (redigerat)

Be henne börja med att lyssna på "Whipping post" med Frank Zappa så kanske hon upptäcker hans underbara värld av sköna låtar med detta fundament fast med en massa flera grepp inblandade,testa med någon utav utgivningarna fr 80-talet-tex:

The best band you never heard in your life (2cd live-otroligt bra framfört av de bästa...)

finns en mängd andra låtar/skivor förutom den här, ofta med svarta killar (som Ike Willis/Ray White/Napoleon Murphy Brock)som har såå sköna blues/rootsröster med enorm känsla så det mesta andra blir grått...

Redigerat av Florian le Sage
  • 4 veckor senare...
Postat

Iofs har jag svårt att förstå hur man kan få fett nog av BB 😄

Men, tja.. Rick Holmstroms "Hydraulic Groove" är väl på nåt sätt lite... inte nyskapande direkt, men fräsch iaf.

Annars är det ju retro som gäller 😄

Postat

Kanske du kan föredra det jazziga i lite mer modernare dräkt.

Ta med din flickvän på upptäcksfärd i den mer sentida utvecklingen som t.ex. nu jazz eller acid jazz. Ett tips kunde vara Saint Germain och deras platta Tourist. Lättlyssnad och svängig.

En av mina favoriter är Nils Petter Molvær. En musiker med ett modernt och mer nordiskt sound (om än inte helt lättlyssnad). Fast då är vi en bit från den svarta soulen och jazzen.

En del tips kan du få genom att kolla på Ishkur's guide to electronic music och t.ex. söka dig mot Downtempo och utforska chillout området för att få en liten uppfattning om hur det kan låta.

Postat

Allan Holdsworth är en ruskigt bra jazzgitarrist.

Eric Johnson ruskigt bra blues!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.