musik (oregistrerad) Postat 12 februari 2006 Postat 12 februari 2006 Hej! Jag var inne i programvaror (t.ex. Wavelab Lite) och klickade pĂ„ preferenser. DĂ€r fanns info för uppspelning och inspelning. Under uppspelning fanns tre alternativ: Windows mapper (som den tydligen var instĂ€lld pĂ„), E-MU DSP och E-MU 1616 ASIO. För inspelning fanns endast de tvĂ„ förstnĂ€mnda. Jag har ett E-MU 1616. Borde inte E-MU 1616 ASIO finnas bĂ„de för inspelning och uppspelning bland alternativen? Det var f.ö. endast Windows Mapper som fungerade, alltsĂ„ endast för den som jag fick nĂ„got ljud ut. ĂndĂ„ sĂ„ hade jag avaktiverat det inbyggda ljudkortet och kopplat det externa E-MU 1616-ljudkortet till pc:n. Och latencyn var enligt uppgiften dĂ€r 568 ms eller nĂ„t sĂ„nt. Kunde iofs gĂ„ in i ASIO driver setup och se att den dĂ€r stod pĂ„ 50 ms, och satte den till 10 ms. Men det kom inget ljud alls dĂ„. Hur drivs ljudkortet hĂ€r egentligen? Kör jag inte med E-MU 1616:s drivrutiner nu...? đł :musik
Linus Postat 12 februari 2006 Postat 12 februari 2006 (redigerat) Du kan inte anvÀnda en ASIO-drivrutin för uppspelning och en WDM-drivrutin för inspelning, eller tvÀrtom. VÀlj E-MU 1616 ASIO för uppspelning i Wavelab. DÄ ser du att drivrutinslistan för inspelning blir grÄmarkerad, sÄ att du inte kan vÀlja nÄn av dem. Slutsats: VÀljer du E-MU 1616 ASIO för uppspelning, vÀljer du automatiskt E-MU 1616 ASIO för inspelning. EDIT: ...och vad gÀller Windows mapper. Har du valt E-MU som standardljudkort i Windows? (Kontrollpanelen/Ljud & ljudenheter) IsÄfall gÄr Windows mapper till E-MU 1616 MME-drivrutin. Redigerat 12 februari 2006 av Linus
musik (oregistrerad) Postat 13 februari 2006 Postat 13 februari 2006 Hej Linus! Jag vet inte om jag valt nĂ„got standardljudkort, nĂ€r jag enbart gjort som de sade Ă„t mig i musikaffĂ€ren (4 Sound) att göra. D.v.s. att inte avinstallera mitt inbyggda ljudkort, utan bara avaktivera det vid de tillfĂ€llen jag gör mĂ„ngkanalinspelningar eller för över stereospĂ„r via det externa ljudkortet till laptopens hdd. Det var bara det att jag nu var inne i Wavelab och Cubase (lĂ€tta versioner) och tĂ€nkte kontrollera vilken latency t.ex. som jag egentligen kör pĂ„... Det vankas ju lite besök hos andra musiker med laptopen snart, sĂ„... Standardljudkort har jag inte valt, eller rĂ€ttare sagt, nĂ„got Ă€r sĂ„klart valt, men jag har inte kollat vilket... Ănnu. Jag brukar bara gĂ„ in i kontrollpanelen och avaktivera det inbyggda ljudkortet nĂ€r jag kör med E-MU 1616. Ska bli intressant att se om E-MU 1616 ASIO dyker upp Ă€ven för inspelning om jag vĂ€ljer det för uppspelning. Som det Ă€r nu finns det bara för uppspelning. Testar i veckan... Tack! đ :musik P.s. Jobbade med en riktigt gammal kassetgrej, en lĂ„t i mono igĂ„r. Fanns en del statisk elektricitet dĂ€r magnetismen gett upphov till klickljud pĂ„ bandet. Man kan ju "avmagnetisera" bandspelaren och vidta rengöring... Ska prova att göra om masterspĂ„ret pĂ„ den lĂ„ten och se. För göra avmagnetiseraren pĂ„ sjĂ€lva bandet Ă€r vĂ€l ingen lysande idĂ© precis. Litet sidospĂ„r kanske, men Ă€ndĂ„ om inspelning/uppspelning. D.s.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.