Jump to content
Annons

Ljudkort och drivrutiner

Recommended Posts

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Jag var inne i programvaror (t.ex. Wavelab Lite) och klickade pÄ preferenser. DÀr fanns info för uppspelning och inspelning. Under uppspelning fanns tre alternativ: Windows mapper (som den tydligen var instÀlld pÄ), E-MU DSP och E-MU 1616 ASIO. För inspelning fanns endast de tvÄ förstnÀmnda.

Jag har ett E-MU 1616. Borde inte E-MU 1616 ASIO finnas bÄde för inspelning och uppspelning bland alternativen? Det var f.ö. endast Windows Mapper som fungerade, alltsÄ endast för den som jag fick nÄgot ljud ut.

ÄndĂ„ sĂ„ hade jag avaktiverat det inbyggda ljudkortet och kopplat det externa E-MU 1616-ljudkortet till pc:n. Och latencyn var enligt uppgiften dĂ€r 568 ms eller nĂ„t sĂ„nt. Kunde iofs gĂ„ in i ASIO driver setup och se att den dĂ€r stod pĂ„ 50 ms, och satte den till 10 ms. Men det kom inget ljud alls dĂ„.

Hur drivs ljudkortet hÀr egentligen? Kör jag inte med E-MU 1616:s drivrutiner nu...?

😳

:musik

Annons
Postat (redigerat)

Du kan inte anvÀnda en ASIO-drivrutin för uppspelning och en WDM-drivrutin för inspelning, eller tvÀrtom.

VÀlj E-MU 1616 ASIO för uppspelning i Wavelab. DÄ ser du att drivrutinslistan för inspelning blir grÄmarkerad, sÄ att du inte kan vÀlja nÄn av dem.

Slutsats: VÀljer du E-MU 1616 ASIO för uppspelning, vÀljer du automatiskt E-MU 1616 ASIO för inspelning.

EDIT: ...och vad gÀller Windows mapper. Har du valt E-MU som standardljudkort i Windows? (Kontrollpanelen/Ljud & ljudenheter)

IsÄfall gÄr Windows mapper till E-MU 1616 MME-drivrutin.

Redigerat av Linus
musik (oregistrerad)
Postat

Hej Linus!

Jag vet inte om jag valt nÄgot standardljudkort, nÀr jag enbart gjort som de sade Ät mig i musikaffÀren (4 Sound) att göra. D.v.s. att inte avinstallera mitt inbyggda ljudkort, utan bara avaktivera det vid de tillfÀllen jag gör mÄngkanalinspelningar eller för över stereospÄr via det externa ljudkortet till laptopens hdd.

Det var bara det att jag nu var inne i Wavelab och Cubase (lÀtta versioner) och tÀnkte kontrollera vilken latency t.ex. som jag egentligen kör pÄ... Det vankas ju lite besök hos andra musiker med laptopen snart, sÄ...

Standardljudkort har jag inte valt, eller rĂ€ttare sagt, nĂ„got Ă€r sĂ„klart valt, men jag har inte kollat vilket... Ännu. Jag brukar bara gĂ„ in i kontrollpanelen och avaktivera det inbyggda ljudkortet nĂ€r jag kör med E-MU 1616.

Ska bli intressant att se om E-MU 1616 ASIO dyker upp Àven för inspelning om jag vÀljer det för uppspelning. Som det Àr nu finns det bara för uppspelning. Testar i veckan...

Tack!

😆

:musik

P.s. Jobbade med en riktigt gammal kassetgrej, en lÄt i mono igÄr. Fanns en del statisk elektricitet dÀr magnetismen gett upphov till klickljud pÄ bandet. Man kan ju "avmagnetisera" bandspelaren och vidta rengöring... Ska prova att göra om masterspÄret pÄ den lÄten och se. För göra avmagnetiseraren pÄ sjÀlva bandet Àr vÀl ingen lysande idé precis. Litet sidospÄr kanske, men ÀndÄ om inspelning/uppspelning. D.s.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.