Guest musik Posted February 12, 2006 Posted February 12, 2006 Hej! Jag var inne i programvaror (t.ex. Wavelab Lite) och klickade på preferenser. Där fanns info för uppspelning och inspelning. Under uppspelning fanns tre alternativ: Windows mapper (som den tydligen var inställd på), E-MU DSP och E-MU 1616 ASIO. För inspelning fanns endast de två förstnämnda. Jag har ett E-MU 1616. Borde inte E-MU 1616 ASIO finnas både för inspelning och uppspelning bland alternativen? Det var f.ö. endast Windows Mapper som fungerade, alltså endast för den som jag fick något ljud ut. Ändå så hade jag avaktiverat det inbyggda ljudkortet och kopplat det externa E-MU 1616-ljudkortet till pc:n. Och latencyn var enligt uppgiften där 568 ms eller nåt sånt. Kunde iofs gå in i ASIO driver setup och se att den där stod på 50 ms, och satte den till 10 ms. Men det kom inget ljud alls då. Hur drivs ljudkortet här egentligen? Kör jag inte med E-MU 1616:s drivrutiner nu...? 😳 :musik
Linus Posted February 12, 2006 Posted February 12, 2006 (edited) Du kan inte använda en ASIO-drivrutin för uppspelning och en WDM-drivrutin för inspelning, eller tvärtom. Välj E-MU 1616 ASIO för uppspelning i Wavelab. Då ser du att drivrutinslistan för inspelning blir gråmarkerad, så att du inte kan välja nån av dem. Slutsats: Väljer du E-MU 1616 ASIO för uppspelning, väljer du automatiskt E-MU 1616 ASIO för inspelning. EDIT: ...och vad gäller Windows mapper. Har du valt E-MU som standardljudkort i Windows? (Kontrollpanelen/Ljud & ljudenheter) Isåfall går Windows mapper till E-MU 1616 MME-drivrutin. Edited February 12, 2006 by Linus
Guest musik Posted February 13, 2006 Posted February 13, 2006 Hej Linus! Jag vet inte om jag valt något standardljudkort, när jag enbart gjort som de sade åt mig i musikaffären (4 Sound) att göra. D.v.s. att inte avinstallera mitt inbyggda ljudkort, utan bara avaktivera det vid de tillfällen jag gör mångkanalinspelningar eller för över stereospår via det externa ljudkortet till laptopens hdd. Det var bara det att jag nu var inne i Wavelab och Cubase (lätta versioner) och tänkte kontrollera vilken latency t.ex. som jag egentligen kör på... Det vankas ju lite besök hos andra musiker med laptopen snart, så... Standardljudkort har jag inte valt, eller rättare sagt, något är såklart valt, men jag har inte kollat vilket... Ännu. Jag brukar bara gå in i kontrollpanelen och avaktivera det inbyggda ljudkortet när jag kör med E-MU 1616. Ska bli intressant att se om E-MU 1616 ASIO dyker upp även för inspelning om jag väljer det för uppspelning. Som det är nu finns det bara för uppspelning. Testar i veckan... Tack! 😆 :musik P.s. Jobbade med en riktigt gammal kassetgrej, en låt i mono igår. Fanns en del statisk elektricitet där magnetismen gett upphov till klickljud på bandet. Man kan ju "avmagnetisera" bandspelaren och vidta rengöring... Ska prova att göra om masterspåret på den låten och se. För göra avmagnetiseraren på själva bandet är väl ingen lysande idé precis. Litet sidospår kanske, men ändå om inspelning/uppspelning. D.s.
Recommended Posts