Christofer Postat 31 mars 2006 Postat 31 mars 2006 Jag kör drop-B med 009 strängar och det funkar alldeles utmärkt. en octav ner? jag kör med 0,12 - 0,68 på min Warlock
johahl Postat 31 mars 2006 Postat 31 mars 2006 (redigerat) Opeth exempelvis, ett death metal-band, kör allting stämt på normalt vis. Och jag tycker dom är rätt tunga. Till skillnad mot Kiss eller Hammerfall, som kör nedstämt, och dom är knappast tyngre än Opeth, eller hur? 🙂 Jag tror Opeth har stämt ner till D på senaste plattan. Själv kör jag en i standard stämning (E) och en som är nedstämd till D som jag oftast kör drop C på. Har 0,10 strängar med en extra tjockbotten. 0,52 tror jag det är. Boomers TNT. Fungerar helt ok, lite sladdrigt ibland. Redigerat 31 mars 2006 av johahl
torkel104 Postat 31 mars 2006 Postat 31 mars 2006 Jag kör drop-B med 009 strängar och det funkar alldeles utmärkt. en octav ner? Jag tror inte att B är en oktav ner från E 😠
illvaesen Postat 31 mars 2006 Postat 31 mars 2006 Min gitarr är stämd (och intonerad) i B.. på det sättet kan jag spela "vanlig" gitarr från andra strängen.. den ljusa E-strängen behöver jag sällan eftersom jag spelar komp ändå.. Funkar asbra, och jag behöver inte stämma om bara för att jag byter till lite "mesigare" stil ibland =)
Christofer Postat 1 april 2006 Postat 1 april 2006 Jag kör drop-B med 009 strängar och det funkar alldeles utmärkt. en octav ner? Jag tror inte att B är en oktav ner från E 😕 de var inte så jag menade, funkar de om du stämer ner gitarren till B och en octav ner?
job Postat 1 april 2006 Postat 1 april 2006 (redigerat) Nedstämmt -- ! jovisst kom på en å annan låt med Nedstämmt ! Ny genere .... ? Näe men kom på flera sätt att kunna spela gura på .. Det är det här som kallas för Evolitution inom musik .. hitta sina Riff å dyl ... Ackord via pekfingret å lill finret = kom på ackord å dyl som inte praktiseras - Pek - 3 bandlängd å rest av " my fingers" fick spelrum för fler ackord .. .. det 'e ju bara så .. musiker ? eller inte musiker ! Det 'e bara å testa ... mvh: job Redigerat 1 april 2006 av job
Micke H Postat 5 april 2006 Postat 5 april 2006 Opeth exempelvis, ett death metal-band, kör allting stämt på normalt vis. Och jag tycker dom är rätt tunga. Till skillnad mot Kiss eller Hammerfall, som kör nedstämt, och dom är knappast tyngre än Opeth, eller hur? 🙂 Jag tror Opeth har stämt ner till D på senaste plattan. Själv kör jag en i standard stämning (E) och en som är nedstämd till D som jag oftast kör drop C på. Har 0,10 strängar med en extra tjockbotten. 0,52 tror jag det är. Boomers TNT. Fungerar helt ok, lite sladdrigt ibland. Okej, det visste jag inte. 😳 Fast på de flesta låtar dom har gjort, är det stämt på vanligt vis.
Desecrated Postat 5 april 2006 Postat 5 april 2006 010 på 7-strängad, normalt stämd eller stämma i d-moll med A i botten så det blir D A F D A D A dmoll stämning har jag när jag spelar blues, den underlättar slidespel och liknande.
Christofer Postat 12 april 2006 Postat 12 april 2006 010 på 7-strängad, normalt stämd eller stämma i d-moll med A i botten så det blir D A F D A D A dmoll stämning har jag när jag spelar blues, den underlättar slidespel och liknande. Coolt, är de svårt att lira 7-strängad?
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.