Jump to content
Annons

Chopping/Gating MIDI


m@tte

Recommended Posts

Jag försöker hitta ett enklare sätt att skapa en "stuttering" effekt som den som används i många trance låtar. Säg att jag har en synth pad som spelar i t.ex två bars. Denna MIDI note on vill jag "choppa" upp så att det blir flera note on/note off och sedan kvantisera det så det låter bra. Tidigare har jag gjort som så att jag sänker BPM talet och spelar manuellt eller så använder jag sax och delete men det känns ganska omständigt. Måste finnas nåt enklare sätt. Som ni kanske förstår så är jag nybörjare. Tack på förhand.

Mvh

//m@tte

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
Annons

Vad använder Du för program?

I Cubase SX finns en plugg som heter MIDI-Gate. Den pluggen (eller annan MIDI-gate till annat program) aktiverar Du på de aktuella spåret och ställer attacken lågt och hold och release efter tycke.

Skapa sedan ett nytt midispår i sequensern och välj den aktuella MIDI-gaten som utgång. I "pianorullen" ritar Du sen ut var Du vill att gaten ska släppa igenom paden.

Du kommer inte ifrån pillandet i pianorullen, men resultatet blir bra. På med ett delay (efter MIDI-Gaten) och rocka loss!

Hoppas att mitt svar vart till någon hjälp! Jag vet att det va ett tag sen Du skrev, men jag vill göra vad jag kan!

PEACE!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...