Jump to content
Annons

Joe And The Plague.


joke.

Recommended Posts

Tjena...en låt precis som vår förra, "Hold of me", är inspelad i cubase i en liten stuga med hjälp av hundrakronors mickar för att micka upp trummor osv.

Vi försökte så gott vi kunde med dom förutsättningar vi hade och detta är resultatet.

Ni som känner för att kommentera, vilket vi är mycket glada om du gör, får gärna strunta i att kommentera ljudbilden, och istället sättet vi spelar/sjunger, låten i sig och allt annat värt att tänka på inför nästa inspelning av denna låt vilket sker om nån månad eller två.

Jag själv lirar bas.

Jocke af "Joe And The Plague".

"im like a snowswan" 😱

Joe_And_The_Plague___shine_on_you.mp3

Redigerat av joke.
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej på er 🙂 . Tja spontant känner jag att ni kan försöka styva upp rytmsektionen lite. Det låter lite som om det sackar lite bitvis. Trummisen kanske kan lägga lite andra fill som omväxling. Lite mer attack, lite mer djävlar annamma i hatten!!! :rolleyes: Har sopiga högtalare här och den brusiga insp. hjälper då inte till så värst mycket. 🙂 Dock tycker jag mig höra en skön sångare och bra körer. 😲 Sångaren kan försöka dock att slappna av lite, det låter lite ansträngt emellanåt. Bra låt dock, absolut. 🙂

Redigerat av Dark Of Light
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej på er 🙂 . Tja spontant känner jag att ni kan försöka styva upp rytmsektionen lite. Det låter lite som om det sackar lite bitvis. Trummisen kanske kan lägga lite andra fill som omväxling. Lite mer attack, lite mer djävlar annamma i hatten!!! 🙂 Har sopiga högtalare här och den brusiga insp. hjälper då inte till så värst mycket. 🙂 Dock tycker jag mig höra en skön sångare och bra körer. 🙂 Sångaren kan försöka dock att slappna av lite, det låter lite ansträngt emellanåt. Bra låt dock, absolut. 🙂

Tjena.. 🙂 ...Jepps håller med dej helt, vi jobbar med att sätta övergångar och markeringar bättre bl. a.

Det du skrev om variation från trummisen håller jag dock inte med därför just det fillet är grunden till denna låt och det är bågot som vi vill skall mala igenom hela låten....det är avsiktligt enformigt trummspel, kanske lite tråkigt men i just shine on you vill vi ha det på de sättet....Kan även hålla med dej om sången men det är lite samma sak där, han sjunger så oerhört eget och skönt när han får sjunga på det sättet, tycker vi. Kan låta lite ansträngt men han utvecklas så pass snabbt att det knappt märks nuförtiden.

Tack för att du tar dej tid att lyssna..

Jocke.

Link to comment
Dela på andra sajter

speciellt ostämt är det icke, låter bra på den fronten.

Tokdiggar denna låten, och jag har tyvärr(?) inget konstruktivt att säga förutom att jag längtar efter att höra en vettig inspelning.. men sånt skulle vi ju strunta i att kommentera än så länge 🙂

Sången och körerna bevisar verkligen att detta kan bli riktigt riktigt bra.

edit

Jo förresten, skippa gärna åskan.

Redigerat av Fidden
Link to comment
Dela på andra sajter

Lindebergmusic (oregistrerad)

Sköna melodier. Men trummorna låter inte bra... Sunkiga lixom. Jag tor låten kan vara värd att spela in under lite bättre förhållanden. Låter väldigt live nu. Vilket kanske iofs är meningen? I så fall för sunkigt ljud för min smak. Tur att vi är olika. 😉

Ha det!

/Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

speciellt ostämt är det icke, låter bra på den fronten.

Tokdiggar denna låten, och jag har tyvärr(?) inget konstruktivt att säga förutom att jag längtar efter att höra en vettig inspelning.. men sånt skulle vi ju strunta i att kommentera än så länge 😄

Sången och körerna bevisar verkligen att detta kan bli riktigt riktigt bra.

edit

Jo förresten, skippa gärna åskan.

Tack så mkt.. 😉

Vi ska ta tag i det här med insplning i studio så snabbt vi kan...

Vänta nån månad eller två så kanske det kommer nån ny version av denna låten.

Det är en lång historia bakom den där åskan 😄 ...men det är nog inget vi kommer bevara i fortsättningen..

tack!...............................Jocke

den som väntar på nåt gott, blir aldrig mätt.
Link to comment
Dela på andra sajter

Sköna melodier. Men trummorna låter inte bra... Sunkiga lixom. Jag tor låten kan vara värd att spela in under lite bättre förhållanden. Låter väldigt live nu. Vilket kanske iofs är meningen? I så fall för sunkigt ljud för min smak. Tur att vi är olika. 😉

Trummorna är uppmickade med 2 st 100-kronorsmickar...en på hihat, en på baskagge och sen hade vi ifs en kondensatormick till överhäng osv.

Sunkig??....snackar du inspelning nu?....jag har redan förklarat....

Japp det är tur det..

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Nästa gång ni spelar in så kan ni tänka på att stämma alla instrument ordentligt.

Allt är stämmt efter stämapparater... 😄

och du, tondöv eller trummis?

tack för ditt stöd.. 😲

Ojdå.

Kanske dags att kolla hur nu använder era stämapparater isåfall.

Eller lära er att stämma efter gehör, för på den här inspelningen så är det väldigt surt emellanåt.

Men, jag vet av erfarenhet att det kan vara svårt att få ett helt band att stämma.

& ja, jag är trummis. Kanske är det det värdelöst stämda trumsetet jag stör mig mest på...

Eller att trummisen borde ha ägnat sig åt säckhoppning istället.

Allvarligt nu; lita inte på stämapparater, lär er att stämma era instrument dels varförsig efter gehör & dels att stämma bas/gitarr/trummor tillsammans för att få ett tight & sammanhållet sound. Det som skapar ett bra band alltså.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nästa gång ni spelar in så kan ni tänka på att stämma alla instrument ordentligt.

Allt är stämmt efter stämapparater... 😮

och du, tondöv eller trummis?

tack för ditt stöd.. 😛

Ojdå.

Kanske dags att kolla hur nu använder era stämapparater isåfall.

Eller lära er att stämma efter gehör, för på den här inspelningen så är det väldigt surt emellanåt.

Men, jag vet av erfarenhet att det kan vara svårt att få ett helt band att stämma.

& ja, jag är trummis. Kanske är det det värdelöst stämda trumsetet jag stör mig mest på...

Eller att trummisen borde ha ägnat sig åt säckhoppning istället.

Allvarligt nu; lita inte på stämapparater, lär er att stämma era instrument dels varförsig efter gehör & dels att stämma bas/gitarr/trummor tillsammans för att få ett tight & sammanhållet sound. Det som skapar ett bra band alltså.

Dom kanske spelar fel... då är det inte felstämt...

Nä den här låten impade faktiskt inte så mycket, ni har en hel del att jobba på vad gäller inspelning och mixning! Trummorna är av de sämre jag hört på länge, och vad gäller mixningen så ligger allt i en gröt långt bak i mitten. Nu kanske jag var lite hård men det är så jag spontant upplever det hela. Och sångaren... skrikigt värre, tona ned och variera lite, försök hitta lite dynamik!

Sorry, men världen är kall och hård... även omdömmen på ett Studieforum... 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Nästa gång ni spelar in så kan ni tänka på att stämma alla instrument ordentligt.

Allt är stämmt efter stämapparater... 🙂

och du, tondöv eller trummis?

tack för ditt stöd.. 😳

Ojdå.

Kanske dags att kolla hur nu använder era stämapparater isåfall.

Eller lära er att stämma efter gehör, för på den här inspelningen så är det väldigt surt emellanåt.

Men, jag vet av erfarenhet att det kan vara svårt att få ett helt band att stämma.

& ja, jag är trummis. Kanske är det det värdelöst stämda trumsetet jag stör mig mest på...

Eller att trummisen borde ha ägnat sig åt säckhoppning istället.

Allvarligt nu; lita inte på stämapparater, lär er att stämma era instrument dels varförsig efter gehör & dels att stämma bas/gitarr/trummor tillsammans för att få ett tight & sammanhållet sound. Det som skapar ett bra band alltså.

Dom kanske spelar fel... då är det inte felstämt...

Nä den här låten impade faktiskt inte så mycket, ni har en hel del att jobba på vad gäller inspelning och mixning! Trummorna är av de sämre jag hört på länge, och vad gäller mixningen så ligger allt i en gröt långt bak i mitten. Nu kanske jag var lite hård men det är så jag spontant upplever det hela. Och sångaren... skrikigt värre, tona ned och variera lite, försök hitta lite dynamik!

Sorry, men världen är kall och hård... även omdömmen på ett Studieforum... 🙂

Som sagt, som sagt, som sagt, ny inspelning kommer. Med bättre ljudbild osv. Jag gillar både trumliret och sången, det ska vara så. Jag vet att ljudet inte e det bästa, men det kommer nytt. Och Danny, du som använder trummaskiner för att hålla takten borde la inte säga så mycket? Problem med takten?🙂

Fred Asp, tack för komentarerna, även om dom inte behövts:P. Ny inspelning kommer..

// isak joe and the plague

Redigerat av Isak_N
Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Och Danny, du som använder trummaskiner för att hålla takten borde la inte säga så mycket? Problem med takten?:rolleyes:

Hehehe.

Jag är trummis sen många år tillbaks.

Jag använder trummaskiner för att få det speciella sound jag är ute efter i den typ av musik jag gör. Ofta triggar jag burkarna från mitt d-drumset så jag har absolut inga taktproblem. Trummisen i den här inspelningenär faktiskt inte särskilt tight & trummorna är dåligt stämda. Men han hade kanske en dålig dag, vad vet jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske dags att kolla hur nu använder era stämapparater isåfall.

Eller lära er att stämma efter gehör, för på den här inspelningen så är det väldigt surt emellanåt.

Men, jag vet av erfarenhet att det kan vara svårt att få ett helt band att stämma.

& ja, jag är trummis. Kanske är det det värdelöst stämda trumsetet jag stör mig mest på...

Eller att trummisen borde ha ägnat sig åt säckhoppning istället.

Allvarligt nu; lita inte på stämapparater, lär er att stämma era instrument dels varförsig efter gehör & dels att stämma bas/gitarr/trummor tillsammans för att få ett tight & sammanhållet sound. Det som skapar ett bra band alltså.

Men du...Vem bryr sig om stämmda trummor? Vem bryr sig om allt sitter 100% tajt...?? 😆 Det finns dom som gör det, men vi gör det inte.

Vi bygger musiken på total jävla glädje...trummisen kanske spelar otajt, men det finns ingen som spelar på det underbara sätt han gör...vet inte vad ni tycker, men efter att ha spelat tillsammans med honom i cirka 6-7 månader har jag insett att ingen låt blir likadan utan honom. Det händer saker när han spelar på något sätt.

Tro mig, jag går andra året på ett musikgymnasium och jag har spelat med grymt tajta trummisar, finner dock ingen glädje i att alltid spela korrekt efter den mallen att "så skall det vara"...försår du mig?

För att gå in lite på det du skrev om stämningen, vi stämde efter stämapparat för att vi ville vara säkra på att allt stämde ihop, vi kör igenom våra grejer var och en varsin gång sen mixar vi det och låter det vara. Jag vet inte hur du ser på musik men jag ser faktiskt en viss charm i att det är skitigt, halvbrötigt men ändå snyggt på något sätt. Jag tycker musiken lever mer på ett helt annat sätt än med till exempel trummmaskin, skönsång och perfekt mixning.

Musik skall byggas utav glädje, är ett klassikt uttryck som vi tagit vara på.

Det är i stort sett de budskap vi vill få fram igenom vår musik och jag är självklart medveten om att det finns folk som har andra värderingar och tankar kring ämnet och ni är oerhört välkommna att dela med er av dom på detta forum.

"It´s only Rcok ´N Roll."

Jocke af "Joe And The Plague"

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)

Tack för förklaringen.

Visst ska music byggas utav glädje, fortsätt med det!

Trodde faktiskt att du var äldre, så du ska ju lära dig mycket om både låtskrivning/arrangering & inspelningsteknik & jag tror att du kommer bli jävligt bvra på det eftersom du verkar brinna för det.

Lyssna nu inte mer på den här griniga gamla gubben, jag är nästan dubbelt så gammal som dig & har fan inte lärt mig nånting.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för förklaringen.

Visst ska music byggas utav glädje, fortsätt med det!

Trodde faktiskt att du var äldre, så du ska ju lära dig mycket om både låtskrivning/arrangering & inspelningsteknik & jag tror att du kommer bli jävligt bvra på det eftersom du verkar brinna för det.

Lyssna nu inte mer på den här griniga gamla gubben, jag är nästan dubbelt så gammal som dig & har fan inte lärt mig nånting.

haha... 😄 ..

Okaj, men då är vi överäns och inga sura miner å sånt? :rolleyes:

Men om du vill offra lite tid så skulle jag vara glad om du gav lite tips på inte bara VAD man skall förbättra utan också HUR?

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det bara jag eller distar trummorna?

Mickade ni kagge, hihat och överhäng? Jag skulle hellre ha mickat virveln istället för hihaten.

Tänk på inspelningsnivån när ni spelar in... ni har ju lyckats med det på de andra instrumeneten...

Annars en bra låt... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...