Jump to content
Annons

Effekt ?


BosseL

Recommended Posts

Hej, är det någon som vet vad man ska använda för effekt (plug in, helst VST) för att få ljudet att "komma in/fram" eller tonas upp på det mysko sätt som exempelvis Madonna använder i början på Hung Up?

Kan det vara nån form av flanger eller är det ett filter av nån typ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om du menar sättet som själva ABBA-riffet kommer in på så går det bra med vilket 12~24 dB VCF filter som helst. Bara att vrida in med cutoffen med en anings reconance (Q) på. En bra sådan effekt är t.ex Moogerfooger. Vet inet om den finns som VST men det borde den ju... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är jag inte en fena på filter, men är det inte så att ett LÅG-pass låter de låga signalerna passera och ett HÖG-pass låter de höga passera. Om man lyssnar på Madonnas låt som nu var exemplet så tycker jag inte det är speciellt mycket bas i det som effekten ligger på....men inte heller mycket diskant...så är det kanske ett Bandpassfilter, dvs. ett som ligger mitt i mellan låg och hög och skär bort flankerna. Används kanske inte i musiksammanhang, men i radiokommunikationssammanhang är dessa vanliga.

Ok, i vilket fall som helst så vet jag vart jag ska börja skruva...tack för tipsen.

Link to comment
Dela på andra sajter

EDIT..

Nått Paas Filter ska det ju vara.

Fast bäst blir en kombination av båda eller

fler filter.

Att bara göra en Automation på ANTIGEN High-pass eller Lo-pass

låter oftast inte riktigt bra.

Och Ja Klart det ska vara ett Lo-pass filter om man

är ute efter effekten att det går från grumligt till klarare och klarare..

I Stand corrected... 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...