Jump to content
Annons

vilken mick ska jag använda?


brynge

Recommended Posts

Jag har en 4 kanals portastudio och ska börja spela in mina låtar så fort jag fixat en mick. Jag ska spela in sång, gitarr, cello och bongotrummor eller dylikt. Jag frågade i en affär och dom tyckte jag skulle ha en kondensator-mick. Stämmer det tycker ni?

Jag har kollat lite och fastnat för ADK A51e från musikbörsen. Är den bra/okej?

Tack!

Emil

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det blir nog svårt, eftersom portastudio inte brukar ha fantommatning - men det beror kanske på modellen...

Har du fantommatning (som kondensatormicar kräver), så fungerar den bra - men personligen föredrar jag Studio Projects B1 i den lägsta prisklassen. Gå gärna in på min testsite, så kan du lyssna på ljudexempel på en drös med olika modeller... :rolleyes:

Har du inte fantommatning i portan, så får du köra med en dynamisk mic, eller en rörmic (som det alltid följer med egen spänningsmatning till, så att fantommatning inte behövs).

Link to comment
Dela på andra sajter

Den är bra men du måste även ha en hyffsad mikrofonförstärkare så dessa två testvinnare är i detta paket det bästa som inte är alltför dyrt:

http://www.emusic.se/default.asp?do=&text=...exp=&info=11726 för drygt 2000:-

Och när nu Claes ändå är här kan man ju nämna att nästa steg mot välljud är Oktava MK319 + Line Audio Design DMP för drygt 4000:-

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Den är bra men du måste även ha en hyffsad mikrofonförstärkare så dessa två testvinnare är i detta paket det bästa som inte är alltför dyrt:

http://www.emusic.se/default.asp?do=&text=...exp=&info=11726

Och när nu Claes ändå är här kan man ju nämna att nästa steg mot välljud är Oktava MK319 + Line Audio Design DMP för drygt 4000:-

Alldeles riktigt - men det är ju inte bara e-music som håller det där löjligt låga priset för B1+VTB-1... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

det verkar ju skitbra. men det är alltså bättre än den från musikbörsen med en mickförstärkare för 1000kr till? Fri frakt äger btw.

Vilken micpreamp är det för 1000:- ? Behringers billigaste modell? Då skulle jag definitivt föredra VTB-1. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

okej tack! då undrar jag också en annan grej. ska man ha ljudkort också? vad är det och varför?

Mvh

Ljudkort behöver du om du vill kunna spela in på datorn. Tänker du bara fortsätta använda portan, så behövs det inget sådant.

EDIT: Attans, vad du var snabb, Hans... 😛

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

jag hittade en cd jag fick när jag vann en gitarr på göteborgskalaset. Amplitube LUTMAN. Fast det kanske inte är ett ljudkort? 😛

AmpliTube är en plugineffekt för sequencer-program. Du kan kolla mer på möjligheterna med den här: http://www.amplitube.com .

Link to comment
Dela på andra sajter

tack!

först och främst vill jag säga att detta forumet äger. man får svar direkt juh! tack!

okej, jag ska spela in på portastudion sen föra över det till datorn. inget ljudkort alltså 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, vad är det för porta? Alla ljudkort är numera rätt bra så länge man bara har en separat hyffsad mikrofonförstärkare (ex VTB-1) då ljudkorts egna inbyggda

ofta är mindre bra! Oftast ingår de med även de billiga ljudkorten gratis-program som är nedbantade versioner av program som kostar multum, dom har dock

samma ljudkvalitet och ibörjan saknar man ändå ingenting... av de funktioner som då saknas i de nedbantade versionerna av ex Cubase SX, Live, och allt man

får med! Fn har hela "garderoben" full med gratisprogram (lagliga v.s.) om nu nån vill ha 😛!

(Claes, som vi svarar börjar kanske folk misstänka att vi är samma person... eller är vi kanske det, vänta måste kolla - Claes! ... Nej, bara Hans!)

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

tack!

först och främst vill jag säga att detta forumet äger. man får svar direkt juh! tack!

okej, jag ska spela in på portastudion sen föra över det till datorn. inget ljudkort alltså 😆

Det beror lite på... 😛

Du måste ju ha ett ljudkort för att kunna föra över till datorn - eller tänker du bara ta in ljudet genom ett standard-ljudkort, så att det är en färdig stereomix som du skapar i portan...?

Om du köper ett hyfsat ljudkort, så kan det ofta följa med någon sorts inspelningsprogram för datorn också - ofta Cubasis eller liknande - och om du börjar använda det, så kommer du att märka att en helt ny värld öppnar sig, eftersom du slipper vara begränsad av bara 4 spår, kan lägga effekter i datorn och göra massor av annat skoj... 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, jag har en 4-kanals Korg D4 porta, beställde nu det mick paketet ni talade om. Min musik är ganska avskalad. Akustisk gitarr, sång och något arr som cello eller piano. Jag kan verkligen ingenting om inspelning så alla tips är välkomna.

Link to comment
Dela på andra sajter

men det fick man till tror jag? okej.. 2000kr har jag verkligen inte... vad behöver jag det till? att mixa i datorn eller? jag tror man kan mixa på portastudion. förklara fördelarna med ljudkort (om ni orkar, btw)

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag ser det finns det 3 stora fördelar, i synnerhet om man redan hade en dator!

1 Mycket billigare (ifall man redan hade dator) att få bra ljudkvalitet på inspelningen!

2 Hela datorskärmen blir din "arbetsplats" man kan välja tagningar, klippa & klistra precis hur man vill utan att det hörs, o.s.v!

3 Mycket bra effekter (reverb, komressor, delay, e.t.c.) och bra synthar samt samplers finns tillgängliga några få mus-klick borta!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...