Jump to content
Annons

Line6 POD XT tones!


wicked_s

Recommended Posts

Jag har fått en hel del mail från folk över hela världen som undrat hur jag rattar in mitt ljud, vilka inställningar jag har osv. Jag har även lagt upp massor av "tones" på diverse hemsidor som folk har kunnat tanka hem. Senast härom dagen fick jag ett mail ifrån en kille som undrade ifall jag hade några nya tones att maila honom. De senaste dagarna har jag legat sömnlös och funderat på om jag inte skulle starta upp en webbsida där jag delar med mig av alla tones. Göra något ganska stort utav det, typ någon slags portal där man kan logga in och lyssna på ljudfiler och tanka hem det man vill ha. Kanske även ha gästartister ifrån band som delar med sig av sina egna tones. Det är ju trots allt väldigt många som använder Pod XT.

Men givetvis så funderar jag även på att ta ut en liten avgift för tjänsten, då webbhotell och hjälp av programerare kostar en slant. Jag talar inte om några hutlösa summor (det är ingenting som jag hade tänkt bli rik på) utan för att det skulle kännas mer motiverat ifall folk uppskattade vad man gjorde och att man inte gick back på det.

Tänkte att man kunde betala en summa per månad, och då får man tillgång till allt innehåll på sajten. Och vill man inte vara medlem längre så betalar man inte, och då inaktiveras ens konto. Så det är inte själva "patcharna" man betalar för utan för medlemskapet till sajten.

Anledningen att jag skriver det på detta forumet är för att jag vet att det finns en hel del här som använder Pod xt och vill se lite hur intresset är. Hur mycket tror ni att det är rimligt att ta betalt för en sån tjänst? 10 kronor i månaden? 50 kronor i månaden?

Jag ville bara ventilera lite. Så kom gärna med kritik och förslag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag undrar om det går att ta betalt, när det finns gratis att hämta...?

Iofs, på CustomTone finns det tusentals patcher, tyvärr är ju 95% oanvändbara, låter skit hos mig i alla fall. Googlar man kan man hitta en hel del bra, fast inte så mycket man skulle kunna vänta sig.

Men visst låter det som en bra ide. Det viktigaste är att man kan lyssna på ljudexempel innan man laddar ner, gärna med beskrivning av utrustning, mickar osv...

På så vis kan man undvika att ladda ner grejer som man inte ens vill ha.

Såklart bör du ha ett forum där man kan diskutera inställningar och liknande.

Men 50:-/månad låter saftigt. Jag tror att skulle du ta typ $1 = 8-10:-, skulle du få in så pass många att du i slutändan tjänar mer än med en 50:-variant...?

EDIT: Förresten, vad har hänt med din hemsida, klickade på din signatur men den verkar inte finnas kvar?

Redigerat av ztevie
Link to comment
Dela på andra sajter

ztevie:

Jo jag har spenderat många timmar åt att sitta och ladda ner patchar ifrån CustomTone men tyvärr så är det bara några enstaka som går att använda. Jo jag hade tänkt mig att ha ganska ingående beskrivningar och rena ljudfiler och ljudfiler tillsammans med musik. Och sen även lite tips på hur man får dem att låta bra i mixen och lite andra knep.

ps. cromonic sidan kommer upp inom ett par dagar igen.

Phobos:

Du har rätt i att det finns massor att hitta med hjälp av google. Fast som Ztevie nämnde så är det väldigt lite utav det som går att använda. Det är ungefär som ljudbibliotek till synthar. Man kan hitta väldigt mycket gratis på nätet, men att hitta något som låter lika bra som något man köper i affär för flera tusen är väldigt svårt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo jag hade tänkt mig att ha ganska ingående beskrivningar och rena ljudfiler och ljudfiler tillsammans med musik. Och sen även lite tips på hur man får dem att låta bra i mixen och lite andra knep.

Ja, det kanske skulle funka om du har med såna grejer. Det måste vara väldigt proffsigt om du ska kunna ta nån krona för det. Jag tycker inte att vem som helst ska kunna ladda upp sina patchar, då blir det som CustomTone...

Om du däremot får ihop ett antal snubbar som vet vad de gör och slänger upp sina prylar så...ja, kanske...

Men glöm 50:-/månad... Det är för mycket, det viktiga är att få ett störrre antal att registrera sig, kanske en årsavgift på 50:-?

Sen finns det liknande sajter som inte har med gitarr att göra men erbjuder nån sorts gratistjänst. Det händer att de får in MER pengar om de inte har nån avgift, utan vädjar om ett litet bidrag via PayPal eller nåt...

Man drar gärna öronen åt sig så fort en internetsida ska ha pengar, om man däremot ofta besöker en sida som ger en nånting så har då i alla fall jag slängt in nån liten summa när man varit medlem ett tag.

Tänk på att om du får, ja låt oss säga 5000 registrerade som besöker dig regelbundet, det låter väl inte helt orimligt? Om hälften av dem ger dig så lite som en 20-lapp i bidrag så skulle du få in 50000:-.

Redigerat av ztevie
Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har så på bandets webbsida, Cromonic. Alla låtar finns i full kvalitet att ladda ner för vem som helst. Och på sidan har vi en paypal logga och så står det typ att vi har valt att ge ut låtarna gratis, men ifall någon uppskattar musiken så får de gärna skänka några kronor för att stödja vårat band. Inte en enda människa har skänkt. Men hundratals har laddat ner låtarna, har till och med sett att folk på nätet har haft oss som ett av sina top 10 favoritband. Jag tror att är det gratis så vill folk också ha det gratis. Slippa trycka några extra gånger på musknappen för att skänka 5 kronor.

Jag tycker att det är kul att ha något att göra, sitta och knepa på hemsidor. Och delat med mig av alla mina egna pod-tones har jag gjort länge. Om någon mailar och vill ha så mailar jag alltid patcharna till dem. Det vore kul att göra en webbsida där jag kan dela med mig av alla patchar, har faktiskt redan skaffat ett webbhotell för ändamålet, vilket kostade 700 spänn (för ett helt år iofs). Tänkte lägga ner mycket tid på att göra högkvalitativa patchar och skriva lite artiklar och dylikt. Får se ifall någon vill betala några kronor för det, annars så slipper de. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaså, inte en själ har skänkt en 10:a ens?

Där ser man... Jag har då skänkt nån slant på nåt ställe ibland. Men hårdrockare kanske är snåla..?

Jag tror ändå du ska satsa på många användare-låg summa istället för tvärtom...

Jag försöker tänka på hur jag gör om jag letar nåt på nätet. Oftast går betalsidor bort direkt om det finns annat... Men det är klart, om du låter folk lyssna på ljudexempel och det är riktigt bra kvalitet så lär du få en hel del registreringar, det hade jag säkert själv hoppat på. Som du säger, det finns många POD-användare, och de flesta är nog inte så duktiga på att ställa in egna ljud som låter bra.

Om du själv kan knåpa ihop en snygg sida, eller känner nån som kan göra det och få betalt om det faller väl ut tycker jag absolut du ska köra!

Behovet finns...

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, hårdrockare är nog snåla av sig... haha. Jag funderar även på att kanske lägga ut lite gitarrlektioner, vem vet. Hur som helst, jag är nöjd bara det går runt. Får jag in tillräckligt för att bekosta webbhotellet så är det kanon.

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter som en bra idé.

Tyvärr är det så att gratis är gott. Även om du tar en krona i månaden, så kommer en hel del låta bli. Jag har inte ens paypal eller liknande, så jag skulle vara helt utlåst från en sådan sida. Många andra struntar i det för att det är jobbigt att klicka lite extra.

Men om du har att man betalar frivilligt kommer många att strunta i det också.

Svårt val, jag vet inte. Men gratis är gott.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gott initiativ! Jag kan förstå att folk vill ha "receptet" på Dina sound. De är svinsupergrymma! En fråga bara: Måste jag ha metalpacken om Du ger mig "receptet" på ett ljud som bygger på en stärkare i metalpacken?

Tack! Höll på att förlora en gnutta hopp där ett tag. Ja tyvärr så måste man ha metalpacken ifall själva soundet använder det. Men jag har även en hel del ljud där man inte behöver metalpack. Jag ska ta och ratta fram lite grymma ljud utan metalpack. Skickar dem gärna till dig sen oavsett om du är medlem eller inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter som en bra idé.

Tyvärr är det så att gratis är gott. Även om du tar en krona i månaden, så kommer en hel del låta bli. Jag har inte ens paypal eller liknande, så jag skulle vara helt utlåst från en sådan sida. Många andra struntar i det för att det är jobbigt att klicka lite extra.

Men om du har att man betalar frivilligt kommer många att strunta i det också.

Svårt val, jag vet inte. Men gratis är gott.

Hmm, jag funderar på att ha en öppen avdelning med saker att ladda ner, även som icke medlem. Sen att man har en sektion för medlemmar, där medlemmar kan fråga om råd och tips och har lite mer möjligheter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter som en bra idé.

Tyvärr är det så att gratis är gott. Även om du tar en krona i månaden, så kommer en hel del låta bli. Jag har inte ens paypal eller liknande, så jag skulle vara helt utlåst från en sådan sida. Många andra struntar i det för att det är jobbigt att klicka lite extra.

Men om du har att man betalar frivilligt kommer många att strunta i det också.

Svårt val, jag vet inte. Men gratis är gott.

Hmm, jag funderar på att ha en öppen avdelning med saker att ladda ner, även som icke medlem. Sen att man har en sektion för medlemmar, där medlemmar kan fråga om råd och tips och har lite mer möjligheter.

Det låter helt klart bättre. Vi som inte har paypal får klara oss, men lite extragrejs för medlemmar är nog bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okay, nu är jag på gång. Jag skulle behöva två stycken seriösa snubbar som har lust att beta-testa webbsidan. Komma med lite kritik och så, få tillgång till allt innehåll, fullvärdiga medlemmar helt gratis. Kravet är att du äger en pod xt eller xt pro. Du behöver inte ha metalpack men det är ett plus. Du ska även kunna komma med förslag, och inte bara gå in på sidan och tanka allt du ser och sen inte höra av dig mer. Vad jag behöver veta från er är:

Ditt riktiga namn:

Användarnamn:

e-mail:

Lösenord:

Skicka detta till mig via e-post:

patrik@cromonic.com

så gör jag ett konto åt dig så att du kan logga in på sidan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...