wicked_s Postat 19 januari 2006 Postat 19 januari 2006 Jag har fÄtt en hel del mail frÄn folk över hela vÀrlden som undrat hur jag rattar in mitt ljud, vilka instÀllningar jag har osv. Jag har Àven lagt upp massor av "tones" pÄ diverse hemsidor som folk har kunnat tanka hem. Senast hÀrom dagen fick jag ett mail ifrÄn en kille som undrade ifall jag hade nÄgra nya tones att maila honom. De senaste dagarna har jag legat sömnlös och funderat pÄ om jag inte skulle starta upp en webbsida dÀr jag delar med mig av alla tones. Göra nÄgot ganska stort utav det, typ nÄgon slags portal dÀr man kan logga in och lyssna pÄ ljudfiler och tanka hem det man vill ha. Kanske Àven ha gÀstartister ifrÄn band som delar med sig av sina egna tones. Det Àr ju trots allt vÀldigt mÄnga som anvÀnder Pod XT. Men givetvis sÄ funderar jag Àven pÄ att ta ut en liten avgift för tjÀnsten, dÄ webbhotell och hjÀlp av programerare kostar en slant. Jag talar inte om nÄgra hutlösa summor (det Àr ingenting som jag hade tÀnkt bli rik pÄ) utan för att det skulle kÀnnas mer motiverat ifall folk uppskattade vad man gjorde och att man inte gick back pÄ det. TÀnkte att man kunde betala en summa per mÄnad, och dÄ fÄr man tillgÄng till allt innehÄll pÄ sajten. Och vill man inte vara medlem lÀngre sÄ betalar man inte, och dÄ inaktiveras ens konto. SÄ det Àr inte sjÀlva "patcharna" man betalar för utan för medlemskapet till sajten. Anledningen att jag skriver det pÄ detta forumet Àr för att jag vet att det finns en hel del hÀr som anvÀnder Pod xt och vill se lite hur intresset Àr. Hur mycket tror ni att det Àr rimligt att ta betalt för en sÄn tjÀnst? 10 kronor i mÄnaden? 50 kronor i mÄnaden? Jag ville bara ventilera lite. SÄ kom gÀrna med kritik och förslag.
ztevie Postat 19 januari 2006 Postat 19 januari 2006 (redigerat) Jag undrar om det gÄr att ta betalt, nÀr det finns gratis att hÀmta...? Iofs, pÄ CustomTone finns det tusentals patcher, tyvÀrr Àr ju 95% oanvÀndbara, lÄter skit hos mig i alla fall. Googlar man kan man hitta en hel del bra, fast inte sÄ mycket man skulle kunna vÀnta sig. Men visst lÄter det som en bra ide. Det viktigaste Àr att man kan lyssna pÄ ljudexempel innan man laddar ner, gÀrna med beskrivning av utrustning, mickar osv... PÄ sÄ vis kan man undvika att ladda ner grejer som man inte ens vill ha. SÄklart bör du ha ett forum dÀr man kan diskutera instÀllningar och liknande. Men 50:-/mÄnad lÄter saftigt. Jag tror att skulle du ta typ $1 = 8-10:-, skulle du fÄ in sÄ pass mÄnga att du i slutÀndan tjÀnar mer Àn med en 50:-variant...? EDIT: Förresten, vad har hÀnt med din hemsida, klickade pÄ din signatur men den verkar inte finnas kvar? Redigerat 19 januari 2006 av ztevie
Emil Postat 19 januari 2006 Postat 19 januari 2006 Tror inte att det finns sÄ mÄnga som skulle vilja betala för det som Àr rÀtt lÀtt att hitta med google...
wicked_s Postat 19 januari 2006 TrÄdstartare Postat 19 januari 2006 ztevie: Jo jag har spenderat mÄnga timmar Ät att sitta och ladda ner patchar ifrÄn CustomTone men tyvÀrr sÄ Àr det bara nÄgra enstaka som gÄr att anvÀnda. Jo jag hade tÀnkt mig att ha ganska ingÄende beskrivningar och rena ljudfiler och ljudfiler tillsammans med musik. Och sen Àven lite tips pÄ hur man fÄr dem att lÄta bra i mixen och lite andra knep. ps. cromonic sidan kommer upp inom ett par dagar igen. Phobos: Du har rÀtt i att det finns massor att hitta med hjÀlp av google. Fast som Ztevie nÀmnde sÄ Àr det vÀldigt lite utav det som gÄr att anvÀnda. Det Àr ungefÀr som ljudbibliotek till synthar. Man kan hitta vÀldigt mycket gratis pÄ nÀtet, men att hitta nÄgot som lÄter lika bra som nÄgot man köper i affÀr för flera tusen Àr vÀldigt svÄrt.
Pluffo Postat 19 januari 2006 Postat 19 januari 2006 Jag hÄller med....Du kommer nog fÄ problem att knyta nÄgra betalande medlemmar till en sÄdan sida. DÄ mÄste det till mer Àn bara POD-patchar.
ztevie Postat 19 januari 2006 Postat 19 januari 2006 (redigerat) Jo jag hade tÀnkt mig att ha ganska ingÄende beskrivningar och rena ljudfiler och ljudfiler tillsammans med musik. Och sen Àven lite tips pÄ hur man fÄr dem att lÄta bra i mixen och lite andra knep. Ja, det kanske skulle funka om du har med sÄna grejer. Det mÄste vara vÀldigt proffsigt om du ska kunna ta nÄn krona för det. Jag tycker inte att vem som helst ska kunna ladda upp sina patchar, dÄ blir det som CustomTone... Om du dÀremot fÄr ihop ett antal snubbar som vet vad de gör och slÀnger upp sina prylar sÄ...ja, kanske... Men glöm 50:-/mÄnad... Det Àr för mycket, det viktiga Àr att fÄ ett störrre antal att registrera sig, kanske en Ärsavgift pÄ 50:-? Sen finns det liknande sajter som inte har med gitarr att göra men erbjuder nÄn sorts gratistjÀnst. Det hÀnder att de fÄr in MER pengar om de inte har nÄn avgift, utan vÀdjar om ett litet bidrag via PayPal eller nÄt... Man drar gÀrna öronen Ät sig sÄ fort en internetsida ska ha pengar, om man dÀremot ofta besöker en sida som ger en nÄnting sÄ har dÄ i alla fall jag slÀngt in nÄn liten summa nÀr man varit medlem ett tag. TÀnk pÄ att om du fÄr, ja lÄt oss sÀga 5000 registrerade som besöker dig regelbundet, det lÄter vÀl inte helt orimligt? Om hÀlften av dem ger dig sÄ lite som en 20-lapp i bidrag sÄ skulle du fÄ in 50000:-. Redigerat 19 januari 2006 av ztevie
wicked_s Postat 19 januari 2006 TrÄdstartare Postat 19 januari 2006 Vi har sÄ pÄ bandets webbsida, Cromonic. Alla lÄtar finns i full kvalitet att ladda ner för vem som helst. Och pÄ sidan har vi en paypal logga och sÄ stÄr det typ att vi har valt att ge ut lÄtarna gratis, men ifall nÄgon uppskattar musiken sÄ fÄr de gÀrna skÀnka nÄgra kronor för att stödja vÄrat band. Inte en enda mÀnniska har skÀnkt. Men hundratals har laddat ner lÄtarna, har till och med sett att folk pÄ nÀtet har haft oss som ett av sina top 10 favoritband. Jag tror att Àr det gratis sÄ vill folk ocksÄ ha det gratis. Slippa trycka nÄgra extra gÄnger pÄ musknappen för att skÀnka 5 kronor. Jag tycker att det Àr kul att ha nÄgot att göra, sitta och knepa pÄ hemsidor. Och delat med mig av alla mina egna pod-tones har jag gjort lÀnge. Om nÄgon mailar och vill ha sÄ mailar jag alltid patcharna till dem. Det vore kul att göra en webbsida dÀr jag kan dela med mig av alla patchar, har faktiskt redan skaffat ett webbhotell för ÀndamÄlet, vilket kostade 700 spÀnn (för ett helt Är iofs). TÀnkte lÀgga ner mycket tid pÄ att göra högkvalitativa patchar och skriva lite artiklar och dylikt. FÄr se ifall nÄgon vill betala nÄgra kronor för det, annars sÄ slipper de.
ztevie Postat 19 januari 2006 Postat 19 januari 2006 JasÄ, inte en sjÀl har skÀnkt en 10:a ens? DÀr ser man... Jag har dÄ skÀnkt nÄn slant pÄ nÄt stÀlle ibland. Men hÄrdrockare kanske Àr snÄla..? Jag tror ÀndÄ du ska satsa pÄ mÄnga anvÀndare-lÄg summa istÀllet för tvÀrtom... Jag försöker tÀnka pÄ hur jag gör om jag letar nÄt pÄ nÀtet. Oftast gÄr betalsidor bort direkt om det finns annat... Men det Àr klart, om du lÄter folk lyssna pÄ ljudexempel och det Àr riktigt bra kvalitet sÄ lÀr du fÄ en hel del registreringar, det hade jag sÀkert sjÀlv hoppat pÄ. Som du sÀger, det finns mÄnga POD-anvÀndare, och de flesta Àr nog inte sÄ duktiga pÄ att stÀlla in egna ljud som lÄter bra. Om du sjÀlv kan knÄpa ihop en snygg sida, eller kÀnner nÄn som kan göra det och fÄ betalt om det faller vÀl ut tycker jag absolut du ska köra! Behovet finns...
wicked_s Postat 19 januari 2006 TrÄdstartare Postat 19 januari 2006 Nej, hÄrdrockare Àr nog snÄla av sig... haha. Jag funderar Àven pÄ att kanske lÀgga ut lite gitarrlektioner, vem vet. Hur som helst, jag Àr nöjd bara det gÄr runt. FÄr jag in tillrÀckligt för att bekosta webbhotellet sÄ Àr det kanon.
wonderboy Postat 19 januari 2006 Postat 19 januari 2006 Gott initiativ! Jag kan förstÄ att folk vill ha "receptet" pÄ Dina sound. De Àr svinsupergrymma! En frÄga bara: MÄste jag ha metalpacken om Du ger mig "receptet" pÄ ett ljud som bygger pÄ en stÀrkare i metalpacken?
johlin Postat 19 januari 2006 Postat 19 januari 2006 LĂ„ter som en bra idĂ©. TyvĂ€rr Ă€r det sĂ„ att gratis Ă€r gott. Ăven om du tar en krona i mĂ„naden, sĂ„ kommer en hel del lĂ„ta bli. Jag har inte ens paypal eller liknande, sĂ„ jag skulle vara helt utlĂ„st frĂ„n en sĂ„dan sida. MĂ„nga andra struntar i det för att det Ă€r jobbigt att klicka lite extra. Men om du har att man betalar frivilligt kommer mĂ„nga att strunta i det ocksĂ„. SvĂ„rt val, jag vet inte. Men gratis Ă€r gott.
wicked_s Postat 19 januari 2006 TrÄdstartare Postat 19 januari 2006 Gott initiativ! Jag kan förstÄ att folk vill ha "receptet" pÄ Dina sound. De Àr svinsupergrymma! En frÄga bara: MÄste jag ha metalpacken om Du ger mig "receptet" pÄ ett ljud som bygger pÄ en stÀrkare i metalpacken? Tack! Höll pÄ att förlora en gnutta hopp dÀr ett tag. Ja tyvÀrr sÄ mÄste man ha metalpacken ifall sjÀlva soundet anvÀnder det. Men jag har Àven en hel del ljud dÀr man inte behöver metalpack. Jag ska ta och ratta fram lite grymma ljud utan metalpack. Skickar dem gÀrna till dig sen oavsett om du Àr medlem eller inte.
wicked_s Postat 19 januari 2006 TrĂ„dstartare Postat 19 januari 2006 LĂ„ter som en bra idĂ©.TyvĂ€rr Ă€r det sĂ„ att gratis Ă€r gott. Ăven om du tar en krona i mĂ„naden, sĂ„ kommer en hel del lĂ„ta bli. Jag har inte ens paypal eller liknande, sĂ„ jag skulle vara helt utlĂ„st frĂ„n en sĂ„dan sida. MĂ„nga andra struntar i det för att det Ă€r jobbigt att klicka lite extra. Men om du har att man betalar frivilligt kommer mĂ„nga att strunta i det ocksĂ„. SvĂ„rt val, jag vet inte. Men gratis Ă€r gott. Hmm, jag funderar pĂ„ att ha en öppen avdelning med saker att ladda ner, Ă€ven som icke medlem. Sen att man har en sektion för medlemmar, dĂ€r medlemmar kan frĂ„ga om rĂ„d och tips och har lite mer möjligheter.
johlin Postat 20 januari 2006 Postat 20 januari 2006 LĂ„ter som en bra idĂ©.TyvĂ€rr Ă€r det sĂ„ att gratis Ă€r gott. Ăven om du tar en krona i mĂ„naden, sĂ„ kommer en hel del lĂ„ta bli. Jag har inte ens paypal eller liknande, sĂ„ jag skulle vara helt utlĂ„st frĂ„n en sĂ„dan sida. MĂ„nga andra struntar i det för att det Ă€r jobbigt att klicka lite extra. Men om du har att man betalar frivilligt kommer mĂ„nga att strunta i det ocksĂ„. SvĂ„rt val, jag vet inte. Men gratis Ă€r gott. Hmm, jag funderar pĂ„ att ha en öppen avdelning med saker att ladda ner, Ă€ven som icke medlem. Sen att man har en sektion för medlemmar, dĂ€r medlemmar kan frĂ„ga om rĂ„d och tips och har lite mer möjligheter. Det lĂ„ter helt klart bĂ€ttre. Vi som inte har paypal fĂ„r klara oss, men lite extragrejs för medlemmar Ă€r nog bra.
wicked_s Postat 25 januari 2006 TrÄdstartare Postat 25 januari 2006 Okay, nu Àr jag pÄ gÄng. Jag skulle behöva tvÄ stycken seriösa snubbar som har lust att beta-testa webbsidan. Komma med lite kritik och sÄ, fÄ tillgÄng till allt innehÄll, fullvÀrdiga medlemmar helt gratis. Kravet Àr att du Àger en pod xt eller xt pro. Du behöver inte ha metalpack men det Àr ett plus. Du ska Àven kunna komma med förslag, och inte bara gÄ in pÄ sidan och tanka allt du ser och sen inte höra av dig mer. Vad jag behöver veta frÄn er Àr: Ditt riktiga namn: AnvÀndarnamn: e-mail: Lösenord: Skicka detta till mig via e-post: patrik@cromonic.com sÄ gör jag ett konto Ät dig sÄ att du kan logga in pÄ sidan.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.