Jump to content
Annons

Variax Workbench


Micke H

Recommended Posts

Satt precis och kollade på Line6:s nya programvara till deras Variax-modeller som heter Variax Workbench. Det mesta verkar rätt coolt, men en sak fattar jag inte alls! 😄

I programmet skall man kunna ändra stämningen i gitarren! Hur fasiken fungerar det egentligen? Fattar ingenting... 😳 Programmet kan väl inte stämma gitarren åt dig??

http://www.line6.com/variaxWorkbench/editor.html

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Satt precis och kollade på Line6:s nya programvara till deras Variax-modeller som heter Variax Workbench. Det mesta verkar rätt coolt, men en sak fattar jag inte alls! 😛

I programmet skall man kunna ändra stämningen i gitarren! Hur fasiken fungerar det egentligen? Fattar ingenting... 😆 Programmet kan väl inte stämma gitarren åt dig??

http://www.line6.com/variaxWorkbench/editor.html

Den ändrar inte stämningen på själva gitarren, men på ljudet som kommer ut.

Vid sadeln sitter piezo-mickar, en för varje sträng. Det görs om till midi eller nåt liknande, och sen görs det om till ljud.

Om du då sänker alla strängar ett steg, och spelar nåt, så fångas det upp av mickarna, sen sänks noterna ett steg och sen görs det om till ljud.

Fattar du?

Link to comment
Dela på andra sajter

Satt precis och kollade på Line6:s nya programvara till deras Variax-modeller som heter Variax Workbench. Det mesta verkar rätt coolt, men en sak fattar jag inte alls! 😛

I programmet skall man kunna ändra stämningen i gitarren! Hur fasiken fungerar det egentligen? Fattar ingenting... 😆 Programmet kan väl inte stämma gitarren åt dig??

http://www.line6.com/variaxWorkbench/editor.html

Den ändrar inte stämningen på själva gitarren, men på ljudet som kommer ut.

Vid sadeln sitter piezo-mickar, en för varje sträng. Det görs om till midi eller nåt liknande, och sen görs det om till ljud.

Om du då sänker alla strängar ett steg, och spelar nåt, så fångas det upp av mickarna, sen sänks noterna ett steg och sen görs det om till ljud.

Fattar du?

Okej...jag visste inte att Variax var midi-baserad. Men om den är det, förstår jag hur det funkar. Men det måste vara svårt att spela på då, då man hör både strängarna i sig, och ljudet som kommer ut från stärkaren. Kanske måste man då höja stärkaren så mycket att man inte hör själva strängarna i sig?

Link to comment
Dela på andra sajter

Satt precis och kollade på Line6:s nya programvara till deras Variax-modeller som heter Variax Workbench. Det mesta verkar rätt coolt, men en sak fattar jag inte alls! 😛

I programmet skall man kunna ändra stämningen i gitarren! Hur fasiken fungerar det egentligen? Fattar ingenting... 😆 Programmet kan väl inte stämma gitarren åt dig??

http://www.line6.com/variaxWorkbench/editor.html

Den ändrar inte stämningen på själva gitarren, men på ljudet som kommer ut.

Vid sadeln sitter piezo-mickar, en för varje sträng. Det görs om till midi eller nåt liknande, och sen görs det om till ljud.

Om du då sänker alla strängar ett steg, och spelar nåt, så fångas det upp av mickarna, sen sänks noterna ett steg och sen görs det om till ljud.

Fattar du?

Okej...jag visste inte att Variax var midi-baserad. Men om den är det, förstår jag hur det funkar. Men det måste vara svårt att spela på då, då man hör både strängarna i sig, och ljudet som kommer ut från stärkaren. Kanske måste man då höja stärkaren så mycket att man inte hör själva strängarna i sig?

Tror inte att den är midi-baserad, men något liknande är det nog.

Då blir det ju lite jobbigt om du stämmer om, så då får du ha stärkaren högt.

Ska du bara stämma ner till Eb eller nåt sånt går det ju lika bra att stämma ner vanligt annars.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jäpp. Men programmet uppmuntrar verkligen till några riktigt sjuka stämningar. 😕 (Heter det så förresten?)

Verkar i så fall riktigt roligt att kunna stämma lite hur man vill, genom en enkel programvara. 😆

Verkar rätt skoj. Funderar själv på att köpa en variax i sommar när jag har jobbat lite, men den verkar inte vara så bra för metal. Så det lutar åt en vanlig gura.

Men den akustiska skulle jag kunna tänka mig. Synd att den är dyrare bara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jäpp. Men programmet uppmuntrar verkligen till några riktigt sjuka stämningar.  😕 (Heter det så förresten?)

Verkar i så fall riktigt roligt att kunna stämma lite hur man vill, genom en enkel programvara. 😆

Verkar rätt skoj. Funderar själv på att köpa en variax i sommar när jag har jobbat lite, men den verkar inte vara så bra för metal. Så det lutar åt en vanlig gura.

Men den akustiska skulle jag kunna tänka mig. Synd att den är dyrare bara.

Programvaran fungerar tyvärr inte med den ackustiska Variax...fungerar bara med elgitarrerna så vitt jag förstår, vilket är lite synd. Fast att Variax inte skulle vara bra för metal, tror jag inte stämmer. Man kan välja alla möjliga olika guror i en sån, även sådana som är anpassade för metal.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en Variax. Den är inte MIDI-baserad. Piezo-mikrofoner fångar upp strängens frekvens och dynamik, sedan byggs ett övertons-spektrum upp en ljud med hjälp av processorn ombord. När det gäller omstämningar handlar det om något slags pitch-shift.

Att stämma ner blir bättre än att stämma upp. Stämmer man en sträng mer än en kvart eller kvint upp blir det lite konstiga bieffekter. Ok, det funkar kanske i en livesituation med fullt band. Men tyvärr blev inte en Nashville-tuning så bra som jag hoppats. Däremot är det häftigt att stämma ner 5an och 6an en hel oktav för fylliga cocktail-gig. Och att utforska olika öppna stämningar är skitkul. Det behövs inte mycket volym från stärkaren för att det ska överrösta elgitarrens akustiska ljud, så det är inget problem.

Jag rekommenderar Workbenchen för stämningarnas skull. Egna gitarrmodeller har jag inte orkat bygga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har också en variax med workbench (den pajade för ett tag sedan men nu är den tillbaka)

Jag har både testat att bygga nya gitarrmodeller, vilket är mycket roligt. Det går att konstruera hur sjuka hybrider som helst, och att göra sjuka stämmningar.

Det är otroligt roligt att leka med. Med bara en flip på switchen så har man en helt annan stämmning. Roligt när man solar. Det som är bra med Variaxen är att den är helt tyst. Det hörs inte ett brum eller skrap trots att man sitter en centimerter från datorn. JAG är nöjd med min. 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan man bygga gitarrer utan tonkontroller i Workbench? I så fall är jag på!

Har inte testat. De akustiska modellerna (pizomickade) har ju en tonkontroll de också. I det fallet så fungerar tonkontrollen som en modulering av mikrofonens placering.

Varför denna aversion mot tonkontroller förresten? 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...