Jump to content
Annons

Waves Tune


oakleaf (oregistrerad)

Recommended Posts

oakleaf (oregistrerad)

Halloj,

Jag har använt Antares AutoTune ett par år och tycker den funkar sådär. Givetvis är problemet egentligen att jag borde lära mig sjunga bättre. 😳 Men jag undrar om det är någon som vet hur Waves Tune står sig jämfört med AutoTune? Jag gillar Waves i övrigt, men är detta något jag bör investera i?

Nån erfaren som vet?

/Oakleaf

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag testade en demo och tyckwer nog att Waves Tune är ungefär samma som Antares autotune. Waves är ju kännda för att göra bra grejor men priset är saftigt. Du kan ladda hem en demo här: http://www.soundware.se/index/produktsidor...es_vocal_bundle

Jag skall inte säga att jag hårdtestat pluggen efterspom den inte föll mig på läppen. Jag tycker nog fortfarande att Melodyne regerar. Priset är avsevärt bättre också och så får man fler funktioner på köpet. ex förlänga strofer o s v. Kolla in här eller på hemsidan.

http://www.emusic.se/default.asp?do=&text=...exp=&info=11388

😏

Link to comment
Dela på andra sajter

oakleaf (oregistrerad)

Alla erkar vara helt sålda på Melodyne här. Har faktiskt aldrig testat det. Ska forska lite. Vet bara att AutoTune inte riktigt funkar för mig, fel sound liksom på nåt sätt. Allt får som en en hinna av lack.

Jag ska försöka testa både Tune och Melodyne och se vad som låter bäst. Funktioner i all ära, men jag vill egentligen bara att den ska fixa tonen utan att ändra ljudet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fördelen med Tune är att man kan jobba i sequencer miljön utan att påverka original ljudet. I melodyne måste man ha röst separat till programmet för att sedan kasta in i sequencern.. jobbigt 🙂

Beror naturligtvis på hur man jobbar så du har en poäng. Rewire till trots. Waves låter bra, inget snack om saken (som alla wavespluggar gör), men att skillnaden skulle vara så stor emellan antares autotune och Waves vet jag inte om jag tyckte. Antares låter inte illa om det används på rätt sätt så att säga. För stora korrigeringar låter alltid konstruerat.

Man måste ta hänsyn till vad programmet klarar av och vad det faktiskt kan göra. I melodyne så får du ju en midi till audio. En möjlighet att arbtea med strofer, t e x ett trumpetlick och ändra formatera om pitch uttryck, förlänga toner osv osv. 😆

Kolla in hemsidan. De hade en videogenomgång över vad programmet klarade tidigare, men den kanske är borta

edit: glömde länken:

http://www.celemony.com/cms/index.php?id=342

Redigerat av Egghuvud
Link to comment
Dela på andra sajter

oakleaf (oregistrerad)
Fördelen med Tune är att man kan jobba i sequencer miljön utan att påverka original ljudet. I melodyne måste man ha röst separat till programmet för att sedan kasta in i sequencern.. jobbigt 😳

Beror naturligtvis på hur man jobbar så du har en poäng. Rewire till trots. Waves låter bra, inget snack om saken (som alla wavespluggar gör), men att skillnaden skulle vara så stor emellan antares autotune och Waves vet jag inte om jag tyckte. Antares låter inte illa om det används på rätt sätt så att säga. För stora korrigeringar låter alltid konstruerat.

Man måste ta hänsyn till vad programmet klarar av och vad det faktiskt kan göra. I melodyne så får du ju en midi till audio. En möjlighet att arbtea med strofer, t e x ett trumpetlick och ändra formatera om pitch uttryck, förlänga toner osv osv. 😄

Kolla in hemsidan. De hade en videogenomgång över vad programmet klarade tidigare, men den kanske är borta

edit: glömde länken:

http://www.celemony.com/cms/index.php?id=342

All ära åt AutoTune och att man kan skuva till ok toner. Men jag tycker ändå att AutoTune ändrar själva ljudet och inte bara tonen hur bra jag än skruvar till det. Jag menar, så himla mycket kan man ju inte skruva egentligen. Antingen vill man ha ett skruvat ljud eller som jag ett rent ljud med rätt ton. Det senare tycker jag är svårt i AutoTune eftersom det som sagt förändrar ljudet och får det att låta skidvalla, glattigt liksom.

Om jag ska gå över till Melodyne så måste det vara riktigt bra för att jag ska ge upp realtids korrigeringar. Jag hoppas nog på Waves Tune lite grann. Den som lever får se.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...