Jump to content
Annons

Waves Tune

oakleaf (oregistrerad)

Recommended Posts

oakleaf (oregistrerad)
Postat

Halloj,

Jag har anvĂ€nt Antares AutoTune ett par Ă„r och tycker den funkar sĂ„dĂ€r. Givetvis Ă€r problemet egentligen att jag borde lĂ€ra mig sjunga bĂ€ttre. 😳 Men jag undrar om det Ă€r nĂ„gon som vet hur Waves Tune stĂ„r sig jĂ€mfört med AutoTune? Jag gillar Waves i övrigt, men Ă€r detta nĂ„got jag bör investera i?

NÄn erfaren som vet?

/Oakleaf

Annons
Postat

Jag testade en demo och tyckwer nog att Waves Tune Àr ungefÀr samma som Antares autotune. Waves Àr ju kÀnnda för att göra bra grejor men priset Àr saftigt. Du kan ladda hem en demo hÀr: http://www.soundware.se/index/produktsidor...es_vocal_bundle

Jag skall inte sÀga att jag hÄrdtestat pluggen efterspom den inte föll mig pÄ lÀppen. Jag tycker nog fortfarande att Melodyne regerar. Priset Àr avsevÀrt bÀttre ocksÄ och sÄ fÄr man fler funktioner pÄ köpet. ex förlÀnga strofer o s v. Kolla in hÀr eller pÄ hemsidan.

http://www.emusic.se/default.asp?do=&text=...exp=&info=11388

😏

Postat

Jag lĂ€gger ocksĂ„ min röst pĂ„ melodyne. Även om det fortfarande lĂ„ter modulerat sĂ„ lĂ„ter det bra mycket bĂ€ttre Ă€n alternativen.

oakleaf (oregistrerad)
Postat

Alla erkar vara helt sÄlda pÄ Melodyne hÀr. Har faktiskt aldrig testat det. Ska forska lite. Vet bara att AutoTune inte riktigt funkar för mig, fel sound liksom pÄ nÄt sÀtt. Allt fÄr som en en hinna av lack.

Jag ska försöka testa bÄde Tune och Melodyne och se vad som lÄter bÀst. Funktioner i all Àra, men jag vill egentligen bara att den ska fixa tonen utan att Àndra ljudet.

Postat

Fördelen med Tune Ă€r att man kan jobba i sequencer miljön utan att pĂ„verka original ljudet. I melodyne mĂ„ste man ha röst separat till programmet för att sedan kasta in i sequencern.. jobbigt 🙂

Postat (redigerat)
Fördelen med Tune Ă€r att man kan jobba i sequencer miljön utan att pĂ„verka original ljudet. I melodyne mĂ„ste man ha röst separat till programmet för att sedan kasta in i sequencern.. jobbigt 🙂

Beror naturligtvis pÄ hur man jobbar sÄ du har en poÀng. Rewire till trots. Waves lÄter bra, inget snack om saken (som alla wavespluggar gör), men att skillnaden skulle vara sÄ stor emellan antares autotune och Waves vet jag inte om jag tyckte. Antares lÄter inte illa om det anvÀnds pÄ rÀtt sÀtt sÄ att sÀga. För stora korrigeringar lÄter alltid konstruerat.

Man mĂ„ste ta hĂ€nsyn till vad programmet klarar av och vad det faktiskt kan göra. I melodyne sĂ„ fĂ„r du ju en midi till audio. En möjlighet att arbtea med strofer, t e x ett trumpetlick och Ă€ndra formatera om pitch uttryck, förlĂ€nga toner osv osv. 😆

Kolla in hemsidan. De hade en videogenomgÄng över vad programmet klarade tidigare, men den kanske Àr borta

edit: glömde lÀnken:

http://www.celemony.com/cms/index.php?id=342

Redigerat av Egghuvud
oakleaf (oregistrerad)
Postat
Fördelen med Tune Ă€r att man kan jobba i sequencer miljön utan att pĂ„verka original ljudet. I melodyne mĂ„ste man ha röst separat till programmet för att sedan kasta in i sequencern.. jobbigt 😳

Beror naturligtvis pÄ hur man jobbar sÄ du har en poÀng. Rewire till trots. Waves lÄter bra, inget snack om saken (som alla wavespluggar gör), men att skillnaden skulle vara sÄ stor emellan antares autotune och Waves vet jag inte om jag tyckte. Antares lÄter inte illa om det anvÀnds pÄ rÀtt sÀtt sÄ att sÀga. För stora korrigeringar lÄter alltid konstruerat.

Man mĂ„ste ta hĂ€nsyn till vad programmet klarar av och vad det faktiskt kan göra. I melodyne sĂ„ fĂ„r du ju en midi till audio. En möjlighet att arbtea med strofer, t e x ett trumpetlick och Ă€ndra formatera om pitch uttryck, förlĂ€nga toner osv osv. 😄

Kolla in hemsidan. De hade en videogenomgÄng över vad programmet klarade tidigare, men den kanske Àr borta

edit: glömde lÀnken:

http://www.celemony.com/cms/index.php?id=342

All Àra Ät AutoTune och att man kan skuva till ok toner. Men jag tycker ÀndÄ att AutoTune Àndrar sjÀlva ljudet och inte bara tonen hur bra jag Àn skruvar till det. Jag menar, sÄ himla mycket kan man ju inte skruva egentligen. Antingen vill man ha ett skruvat ljud eller som jag ett rent ljud med rÀtt ton. Det senare tycker jag Àr svÄrt i AutoTune eftersom det som sagt förÀndrar ljudet och fÄr det att lÄta skidvalla, glattigt liksom.

Om jag ska gÄ över till Melodyne sÄ mÄste det vara riktigt bra för att jag ska ge upp realtids korrigeringar. Jag hoppas nog pÄ Waves Tune lite grann. Den som lever fÄr se.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.