Jump to content
Annons

Hyfsat?


Roger

Recommended Posts

Tjo!

Vet ej riktigt i vilken kategori detta inlĂ€gg passar sĂ„ jag skriver det i allmĂ€nt dĂ„ det gĂ€ller fler frĂ„gor. 😄

Jag har Àr pÄ vÀg att införskaffa Cubase Studio case II och Drumkit from hell 2.

Vad jag förstĂ„tt sĂ„ Ă€r DFH 2 ett ”urplock” av ljud frĂ„n Superior men ingĂ„r det ett vst instrument som gĂ„r att köra som ensamt eller mĂ„ste man köra det genom Cubase?

Jag har reason 3 och det har sina trummor det med men vill ha nĂ„got mer ”realistiska” programerbara ljud samt att reason ej gĂ„r att spela in gitarr od pĂ„ Ă€r anl till att jag köper mig ett SE3.

Har testat Fl studio och SX1 men tycker mig hittat vad jag klara mig gott och vÀl med tillsvidare SE3 och Reason 3.

Jag har Àven tankar pÄ mixerbord i form av Behringer Eurorack UB802 Eller Alto S8/S6.

SÄ nu till nÀsta frÄga : Àr dessa grejor bra med tanke pÄ priset och funkar det bra att spela in med dessa grejor tillsammans, kommer ej köra flerkanals inspelningar i nÀrmaste nulÀge.

Men behövs det egentligen Mixerbord nĂ€r man har Cubase, funderar mest pĂ„ att skaffa det endast för enkelhetens skull för att slippa trĂ€nga sig bakom datorn och koppla till och frĂ„n ljudkortet nĂ€r man vill spela in Gitarr eller sĂ„ng etc


Mitt ljudkort Àr ett Turtle Beach Santa Cruz som följde med nÀr jag köpte datorn, En Dell

Ram minne 512 mb och en processor pÄ 2.3 om jag minns rÀtt.

Funkar dessa som en sĂ„ gott som mer eller mindre ”sequencer-nybörjare” och mestadels hemmasnickare. Jag har ju som sagt redan testat SX1 pĂ„ denna dator men vet ej hur det funkar om jag gör en större ”produktion” samt att om jag Ă€r ”nybörjare” vill jag starta frĂ„n början med dessa produkter. Samt att jag Ă€ger en V-amp 2.

LÄter detta vettigt? Om inte ge mig gÀrna synpunkter eller idéer pÄ vad jag eventuellt skulle kunna införskaffa för ungefÀr samma summa som detta. Men Àr mest fundersam om min dator pallar detta samt att grejorna funkar tillsammans pÄ ett överkomligt sÀtt Àven för en erfaren.

Vad bör jag tĂ€nka pĂ„? 😆

VÀldigt tacksam för svar.

😄

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons
ChrisSnyder (oregistrerad)

Hej kul att du investerar i din hobby !

För det första sÄ kan du slita ut det dÀr ljudkortet, ta och köp nÄt riktigt ASIO kort istÀllet sÄ kommer du slippa mÄnga irriterande timmar framför datorn.

Sen köp ingenting det stÄr Behringer pÄ, Àr ett tips ifrÄn mig.

Lycka till!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

DFH Superior anvÀnder en egen plugg, men pluggen DFH2 bygger pÄ Native Instruments Intakt/Kompakt. Den gÄr antingen att köra fristÄende eller som en VSTi i Cubase.

Ska du micka upp gitarren? Eller tÀnkte du lajna den direkt till mixern?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

DFH Superior anvÀnder en egen plugg, men pluggen DFH2 bygger pÄ Native Instruments Intakt/Kompakt. Den gÄr antingen att köra fristÄende eller som en VSTi i Cubase.

Ska du micka upp gitarren? Eller tÀnkte du lajna den direkt till mixern?

Gitarren kommer jag lajna direkt till mixern dÄ mick/mickar och bra förstÀrkare saknas men allt eftersom uppgraderas nog utrustning mm.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hej kul att du investerar i din hobby !

För det första sÄ kan du slita ut det dÀr ljudkortet, ta och köp nÄt riktigt ASIO kort istÀllet sÄ kommer du slippa mÄnga irriterande timmar framför datorn.

Sen köp ingenting det stÄr Behringer pÄ, Àr ett tips ifrÄn mig.

Lycka till!

Jo det Àr dags att investera. Har haft gitarren pÄ hyllan ett tag men nu vill jag igÄng igen.

LÀste ett ljudkorts test i studio 06-05 men blir om Àn mer förvirrad över vad man ska vÀlja. Har haft funderingar pÄ M-audios 24/96 pga alla lovord och "hyllningar"

Turtle beach kortet funkade hyfsat nÀr jag testat förut men med inte sÄ erfarna öron dÄ "datorstudio" Àr relativt okÀnd mark.

Är behringers grejor av dĂ„lig kvalitet? TĂ€nker dĂ„ nĂ€rmast pĂ„ dĂ„ligt i inspelningssyfte?

Förslag pÄ alternativ.

Det kanske Ă€r naiva frĂ„gor och att jag bör kolla o testa sjĂ€lv men möjligheten att ta hem och testa Ă€r tyvĂ€rr inget alternativ med dessa grejor. Och att köpa nĂ„t för att sedan inse att det inte funkar Ă€r ju inget man vill riskera sĂ„ jag frĂ„gar er likasinnade först. 😆

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Förresten..! đŸ„° Behöver jag egentligen Studio case nĂ€r jag har reason 3, jag menar...det som studio case innehĂ„ller finns vĂ€l i Reason (i stort sett)? SĂ„ det borde rĂ€cka med SE3. SĂ„ en idĂ© Ă€r dĂ„ att lĂ€gga den extra tusingen pĂ„ ljudkort istĂ€llet... Men dĂ„ Ă€r ju frĂ„gan vilket?

Just nu stÄr det mellan ESI juli@ och audiophile2496...som gÄr pÄ runt tusen...

För och nackdelar med de bÄda eller Àr d lika bra...2496 var ej med i testet studio gjort.

Har kollat trĂ„dar och lĂ€st frĂ„gor och svar men förvirringen blir större ju mer man kikar... đŸ˜Č

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Studio Case innehÄller ju ett par trevliga VSTi ocksÄ - sÄ det Àr inte fel att ta det. Om du dÀremot bara rÀknas med att köra med Reason, sÄ spelar förstÄs dessa VSTi ingen roll...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Studio Case innehÄller ju ett par trevliga VSTi ocksÄ - sÄ det Àr inte fel att ta det. Om du dÀremot bara rÀknas med att köra med Reason, sÄ spelar förstÄs dessa VSTi ingen roll...

Iofs! Det Ă€r ej nĂ„n större summa för det paket som erbjuds heller i jĂ€mförelse med vad likvĂ€rdiga grejor kostar. Är nybörjare pĂ„ reason och i nulĂ€get verkar det som ett lite struligt program men bra med tanke pĂ„ hur man kan bygga upp effekter od, dvs som trĂ€ning och inlĂ€rning... Är trots allt bara en enkel "hemmasnickare" men med mĂ„nga ideĂ©r...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...