Jump to content
Annons

Gitarrplugg?


Mp3chrille

Recommended Posts

Annons

är det tremolo du tänker på? den änvändes på 60-talet.

annars har du fuzz och wah wah mot slutet av 60-talet

Link to comment
Dela på andra sajter

är det tremolo du tänker på? den änvändes på 60-talet.

annars har du fuzz och wah wah mot slutet av 60-talet

Jag har letat och funnit att The Byrds körde med detta gitarrsound i bl.a låten Mr Tambourine Man och jag undrar om inte The Beatles hade en del låtar med detta sound. Jälkigt svårt att förklara... 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

nu har jag lyssnat på tamburine man med Byrds och det enda jag kan tänka mig att de använt är vox eller fender stärkare (troligen vox), nån hade väl 12-strängad gitarr, kanske lite bandeko eller delay.

Link to comment
Dela på andra sajter

nu har jag lyssnat på tamburine man  med Byrds och det enda jag kan tänka mig att de använt är vox eller fender stärkare (troligen vox), nån hade väl 12-strängad gitarr, kanske lite bandeko eller delay.

Det är väl på kompgitarrer man brukar höra detta sound, ett lite specielt klingande ljud...12strängad...det är no det jag är ute efter faktiskt. 😲 . Det blir till att köpa en Rickenbacker iallafall. 🥰 . Nä skämt åsido jag får nog sätta mig och skruva lite och leta efter mitt eget 60-talssound.

Redigerat av Mp3chrille
Link to comment
Dela på andra sajter

Det verkar var eltolva du är ute efter. Min akketolva duger rätt bra om jag spelar in med en billig Kjell & Co mick i ljudhålet. Den är för dålig att få det att låta aukustiskt, så det låter mer som en elare. I en mix duger det utmärkt.

Och man hade ju tjocka strängar på den tiden, gör mycket för ljudet.

Redigerat av Stinkey Zwei
Link to comment
Dela på andra sajter

Ha 😄 här har man ju en del tips...det är nog en tolvas ljud jag är ute efter, men skam den som ger sig. Det dyker säkert en plugg vad det lider... 😛

Mången tack för tipsen och ideerna

Redigerat av Mp3chrille
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...