johan_wlt (oregistrerad) Postat 4 januari 2006 Postat 4 januari 2006 jag anvÀnder cool edit pro 2 nÀr jag ska spela in men det Àr nÄt som Àr fel! det gÄr inte att spela in Àr det nÄn speciell knapp pÄ mixerbordet man ska sÀtta pÄ eller stÀnga av? eller Àr det nÄt speciellt pÄ programet?? snÀlla hjÀlp mig hare bra
lavrell Postat 4 januari 2006 Postat 4 januari 2006 (redigerat) Vilket mixerbord? Vilket ljudkort? Line eller micsignal? Redigerat 4 januari 2006 av lavrell
Eternal Postat 4 januari 2006 Postat 4 januari 2006 PÄ vilket sÀtt gÄr det inte att spela in? Blir det inget ljud eller kommer det upp ngt meddelande? Ge mig mer info.
johan_wlt (oregistrerad) Postat 4 januari 2006 Postat 4 januari 2006 mitt mixerbord Àr europack UB1204-PRO (behringer) ljudkort vet ej men nÀr en kompis satt hÀr o höll pÄ kunde han spela in jag tror han kanske hade nÄgon knapp elr nÄt igÄng pÄ mixerbordet? men vet inte sÀkert! det gÄr bara inte o spela in det kommer inte upp nÄn ruta eller nÄt det blir liksom bara en rak linje dÀr det egentligen ska gÄ ljudvÄgor ifrÄn rösten
johan_wlt (oregistrerad) Postat 4 januari 2006 Postat 4 januari 2006 (redigerat) det kommer inget ljud helt enkelt ursÀkta sÄg att det stod sÄ nu! hoppas ni kn hjÀlpa mig tack pÄ förhand! Redigerat 4 januari 2006 av johan_wlt
Linus Postat 4 januari 2006 Postat 4 januari 2006 Antingen fÄr du förklara mer ang. utrustning du anvÀnder, hur du kopplat och instÀllningar i CE. Eller sÄ ringer du din kompis och frÄgar hur han fick det att fungera...
johan_wlt (oregistrerad) Postat 7 januari 2006 Postat 7 januari 2006 det Àr ifrÄn en mick in till datorn jag kan inget om mixerbord sÄ jag förstÄr inte vad sub grupp ut gÄngar o sÄnt Àr:S jag har gjort musik ett bra tag men aldrig hÄllt pÄ med det hÀr sÄ jag Àr helt ny inom det hÀr ljudet frÄn mixern gÄr dit jag vill man hör bÄde micken och musiken jag tror kanske nÄn instÀllning Àr fel i datan elr mixerbordet?? om ni oxÄ tror sÄ vill jag veta hur man löser det enkel förklarat jag har en sladd som sitter i "tape input" och tvÄ andra sladdar (om det kan vara till nÄn hjÀlp) som det stÄr "tip" och "ring" pÄ röd och grÄ fÀrg och dem sladdarna har jag i nÄt som heter "Line 5/6" tror jag jag kan inte spela in det jag sÀger i micken
Jonte Postat 7 januari 2006 Postat 7 januari 2006 (redigerat) Tjenare! Jag har aldrig kört Cool Edit, men gör ett försök som kanske hjĂ€lper iaf... Tar du ut ljudet frĂ„n dator till högtalare, eller frĂ„n mixerbord till högtalare? Skitsamma, sĂ„ hĂ€r hade jag kopplat om jag kör ljudet ut frĂ„n mixerbordet: 1. Koppla frĂ„n mixerns baksida, ALT 3-4 Outputs till ljudkortet pĂ„ Line in. 2. Koppla frĂ„n datorns line out till mixerbordets line 7/8. 3. Koppla frĂ„n mixerns baksida, main out alternativt control room out till högtalarna. Det ljudet du sen vill spela in mĂ„ste du trycka pĂ„ mute / alt 3/4 knappen pĂ„ mixerbordet dĂ€r du har kopplat in ljudet du ska spela in. Exempelvis Mic 1 om du har kopplat mikrofonen pĂ„ kanal 1. SĂ„ hĂ€r hade jag kopplat om jag kör ljudet ut frĂ„n datorn. 1. Koppla frĂ„n mixerns baksida, main out alternativt control room till ljudkortets Line in. I detta fallet ska du INTE trycka pĂ„ mute knappen för att spela in. Oavsett vilket ovan sĂ„: 1. Dubbelklicka sedan pĂ„ högtalarikonen lĂ€ngst nere till höger i Windows. PĂ„ taskbaren. 2. VĂ€lj alternativ och egenskaper i menyn i fönstret som kommer upp. 3. VĂ€lj inspelning och kontrollera att linjeingĂ„ng Ă€r förbockat. Tryck ok. 4. Kontrollera att linjeingĂ„ng Ă€r vald, annars vĂ€lj den. Jag hoppas ovanstĂ„ende hjĂ€lper. Annars fĂ„r du antingen ta fram mer information om vad du har för grejer, alternativt ringa din kompis đ <EDIT> Förtydligande </EDIT> Redigerat 7 januari 2006 av Jonte
johan_wlt (oregistrerad) Postat 7 januari 2006 Postat 7 januari 2006 det dÀr var vÀldigt bra förklarat! men det verkar om jag har för nÄgra kablar :S? behövs det mera Àn tvÄ som jag har???
Jonte Postat 7 januari 2006 Postat 7 januari 2006 Din kompis har ju lyckats spela in, sĂ„ jag tror inte du behöver fler kablar. Det finns fler Ă€n ett sĂ€tt att koppla grejerna pĂ„ sĂ„.. SĂ„ börja med att testa den sista biten, dĂ€r du klickar pĂ„ högtalarikonen. Det kanske rĂ€cker för att fĂ„ det att fungera.. NĂ€r du vĂ€ljer alternativ och egenskaper i menyn, sĂ„ borde du se "mixerenhet" dĂ€r. Det kan tala om vad du har för ljudkort ocksĂ„. Om mikrofonen Ă€r kopplad direkt till datorn, och inte via mixerbordet, sĂ„ ska du vĂ€lja mikrofon istĂ€llet för line in för att spela in mikrofonen. Kabeln frĂ„n tape input, gĂ„r den till line in pĂ„ ljudkortet, eller vart gĂ„r den? Kablarna som sitter pĂ„ line 5/6, vad sitter i andra Ă€nden pĂ„ dom? Hur kopplar du in mikrofonen (in i mixerbordet, vilken kanal? Eller direkt in i datorn?)? Vad Ă€r det för kabel till den? SĂ„ som sagt, ge oss lite mer kött pĂ„ benen, sĂ„ löser vi det sĂ€kert đČ
johan_wlt (oregistrerad) Postat 8 januari 2006 Postat 8 januari 2006 det finns tvÄ stycken högtalar ikoner ena Àr "volym" o andra Àr"sound effect" vilken av dem Àr det? tape input gÄr till framsidan av datan, i hÄlet den gÄr in i Àr mÀrkt med hörlurar Line 5/6 sitter bakom datan, i hÄlet den gÄr in i Àr mÀrkt med "mic" (om det Àr till nÄn hjÀlp heter sladden CMP-159) micken kopplar jag in i mixerbordet i "mic 2" vet inte vad det Àr för kabel tack för all hjÀlp!!!
Jonte Postat 9 januari 2006 Postat 9 januari 2006 LÄter som en lite udda koppling i mina öron... Om du kopplar ur kabeln som sitter i tape input, tror inte du behöver den. Koppla ur kabeln som sitter i line 5/6. SÀtt den sedan i control room pÄ baksidan av mixerbordet, samt i line in pÄ datorns ljudkort. OvanstÄende förutsÀtter att högtalarna Àr kopplade till datorn och inte mixerbordet. Ikonen du ska dubbelklicka pÄ Àr den som styr volymen. Enkelklickar du sÄ kan du bara Àndra volymen. Dubbelklickar du sÄ borde du fÄ upp som tidigare beskrivet.
johan_wlt (oregistrerad) Postat 10 januari 2006 Postat 10 januari 2006 det funkar endĂ„ inte jag vet inte vad det Ă€r för fel Ă€r nog nĂ„t fel pĂ„ nĂ„n instĂ€llning pĂ„ datan o det vet jag inte hur man Ă€ndrar hehe sĂ„ jag fĂ„r vĂ€l försöka hitta pĂ„ nĂ„t hehe =) tack för all hjĂ€lp det uppskattas đ
johan_wlt (oregistrerad) Postat 12 januari 2006 Postat 12 januari 2006 hejsan đł jag kopplade som du sa đł nu kan jag fan spelA IN đ men det Ă€r endĂ„ nĂ„t problem :S för nĂ€r jag spelar in sĂ„ kommer musiken som jag ska spela in pĂ„ med pĂ„ den "bar" dĂ€r jag spelar in och inte bara accapellan...hur ska man göra för att fixa det?
beat mastern Postat 12 januari 2006 Postat 12 januari 2006 johan_wlt sa: jag anvÀnder cool edit pro 2 nÀr jag ska spela inmen det Àr nÄt som Àr fel! det gÄr inte att spela in Àr det nÄn speciell knapp pÄ mixerbordet man ska sÀtta pÄ eller stÀnga av? eller Àr det nÄt speciellt pÄ programet?? snÀlla hjÀlp mig hare bra förlÄt att jag stör men vad Àr cool edit pro 2? vad kostar detta? finns det till windows?
Linus Postat 12 januari 2006 Postat 12 januari 2006 johan_wlt sa: nĂ€r jag spelar in sĂ„ kommer musiken som jag ska spela in pĂ„ med pĂ„ den "bar" dĂ€r jag spelar in och inte bara accapellan...hur ska man göra för att fixa det? Linus sa: Den hĂ€r frĂ„gan stĂ€ller nĂ€stan alla Soundblaster-anvĂ€ndare i forumet đ Linus sa: What U Hear kanske? đ Start Kör Skriv: sndvol32 Klicka OK Alternativ-menyn Egenskaper Justera volymen för: Inspelning Klicka OK Kryssa för "VĂ€lj" pĂ„ Line In-kanalen đ
johan_wlt (oregistrerad) Postat 13 januari 2006 Postat 13 januari 2006 det dĂ€r var vĂ€ldigt bra o enkelt förklarat đ men det funkar endĂ„ intej ag gjorde som du skrev o klickade pĂ„ "line in 1 or 2" men det funkar endĂ„ inte :S ljudet fortsĂ€tter komma med :S snĂ€lla hjĂ€lp mig đ±
Linus Postat 13 januari 2006 Postat 13 januari 2006 Har du en bockruta för Stereo Mix? Eller What U Hear?
johan_wlt (oregistrerad) Postat 13 januari 2006 Postat 13 januari 2006 det finns ingen "what u hear" men det finns en "stereomix"
Jonte Postat 13 januari 2006 Postat 13 januari 2006 (redigerat) Ăr "stereo mix" förbockad? I sĂ„ fall ta bort den förbockningen. Beat mastern, HĂ€r kan du lĂ€sa om programmet om du vill. Redigerat 13 januari 2006 av Jonte
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.