Jump to content
Annons

Använda högtalaren i combon ihop med Marshalltopp?


Chris

Recommended Posts

Sitter med en Peavey Bandit 112 gitarrcombo. I källaren har jag en Marshall JCM900 gitarrtopp + 4x12-låda som är sorgligt åsidosatt 😆 p.g.a att jag inte har plats för en fyrtolva här i lägenheten. Idag slog tanken mig att man kanske kunde använda Marshall-toppen som stärkare+slutsteg samtidigt som man använder Peaveyns högtalare.

Hade tänkt mig att jag kopplade den förstärkta signalen ut från Marshallen (alltså den som normalt går in till fyrtolvan) och kopplar den till "power amp in"-signalen på baksidan av Peaveyn. Enligt manualen ska då Peaveyns försteg kopplas ur.

Skulle detta kunna gå? 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jaha...nu har jag försökt men inte fått det att fungera. Jag som trodde jag fått en kanonidè... :rolleyes:

Blir en j-kla rundgång (inget gitarrljud dock) så jag får slänga mig på off-knappen.

Om nån har en alternativ lösning för att koppla ihop stärkarna (eller om det över huvud taget är möjligt) så är jag tacksam för synpunkter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ditt slutsteg kanske ger för mycket effekt... I sådana fall går det inte. Jag har kopplat en laney topp till min Laney TF300 combo. Var bara att dra om speakerkablen (mycket lätt i detta fallet). Om du själv provat samma metod men det blir som du beskriver så har du förmodligen för mycket kräm från steget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag drog från högtalarutgången på Marshallen till "power amp in" på Peaveyn..slutade i massiv rundgång. Har dock inte provat att dra från Marshallen direkt in på (gitarr)ingången på Peaveyn eftersom det inte kändes särskilt logiskt...

Jaja, det såg ut som en bra idè på pappret iallafall. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du kopplar in toppen till instrumentingången blir det ett mosat Peaveysteg 😆

Prova inte det. Kolla vad det är för watt på prylarna. Är det för mycket/lite på något av prylarna kan det ske att det altså inte är kompatibla med varandra... 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Provade faktiskt det (utan att bränna nåt 😎 ) men det fungerade inte heller. Kan tillägga att det rör sig om en 50W rör-topp och Peaveyn är på....på 80W tror jag. Tycker det är märkligt att det inte vill fungera... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså - vaffö då? Men jag funderar ltie.

Stärkaren i toppen till högtalarna i combon:

Öppna combon (om den inte är öppen). Se efter om det finns en proppkontakt från högtalarna. Koppla den i toppen. Kanske behövs det en förlängningskabel.

Är det ingen kontakt, klipp kablarna och löd på en.

Kan du inte löda så är detta ett bra tillfälle att låta en kompis lära ut det. Inte så svårt bara man kan det (går att säga om att cykla, köra bil eller flyga flygplan också). Jag kan alltihop. Löda var det som var lättast att lära sig.

Trombonisten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså - vaffö då? Men jag funderar ltie.

Stärkaren i toppen till högtalarna i combon:

Öppna combon (om den inte är öppen). Se efter om det finns en proppkontakt från högtalarna. Koppla den i toppen. Kanske behövs det en förlängningskabel.

Är det ingen kontakt, klipp kablarna och löd på en.

Kan du inte löda så är detta ett bra tillfälle att låta en kompis lära ut det. Inte så svårt bara man kan det (går att säga om att cykla, köra bil eller flyga flygplan också). Jag kan alltihop. Löda var det som var lättast att lära sig.

Trombonisten.

Har du flygcertifikat? Ball.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det ingen kontakt, klipp kablarna och löd på en.

Låter inte så dumt det där! Å visst kan jag löda (hjälpligt iallafall 😳 )

Men jag behöver lite mer information.

Det finns en gul och en blå kabel från högtalaren som går upp till slutsteget. Hur ska dessa lödas till en kontakt? Dessutom vill jag enkelt kunna växla mellan att använda combon för sig själv och att kunna koppla ur högtalaren och koppla den till toppen.

En länk till lämpliga komponenter på ELFAs hemsida skulle inte skada. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Chris,

i det här fallet spelar det ingen roll om du tar blå eller gul kabel. Bara bägge kopplas in.

Oftast kopplar man väl med "högtalar"-kabel och 1/4" telepropp (kvarttum på svenska). Då tar man väl vanligen "mono" kontakter, dvs samma sorts kontakter man har på gitarren.

Sök i Elfa på Kontaktdon / Audio / Telepropp 1/4" så ser du vilken sort jag menar.

Skulle jag göra det här så skulle jag montera två honor i lådan, en för utgången från stärkaren och en för signal till högtalern. Sen en kort kabel för att köra internt. Och en längra kabel bort till toppen när det är aktuellt.

Själv brukar jag sen vara lat och ta en vanlig vit elkabel som högtalarkabel. Undvik mikkablar eller gitarrkablar, de är inte gjorda för effektsignaler och kan brinna upp.

Trombonisten

PS: Jag tog flygcert för så där 10 år sen. Är någon intresserad kan jag säga att segelflyg är en ännu större upplevelse och billigare dessutom. Kolla på nätet, till exempel www.ssfk.se

Link to comment
Dela på andra sajter

Blir tvungen att ta upp tråden igen.

Jag har kikat runt på Musikbörsen och på Clas Ohlson efter telekontakter av denna typ. På Börsen hade dom inga hemma (de enda dom hade hemma var avsedda för instrumentbruk och tålde tydligen inte att användas tillsammans med högtalarkablar).

På Clas Ohlson hade dom kontakter av hontyp men jag fick inget vettigt svar på om dom gick att använda tillsammans med högtalarkablar (= "vet inte..."). Nähä, tänkte jag, 'better safe than sorry'. 😕

På ELFA hittade jag bara denna : artikelnummer 42-764-57. Skulle den göra jobbet??

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp. Funkar utmärkt. Kolla bara att panelen inte är alltför tjock. Har hänt mig nämligen och då når kontakten inte ända fram. Om du skall montera i trä kan det vara bra med infällningskåpa, någonting typ 42-775-05.

Själv diggar jag 42-742-13 eller 21.

Gunnar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...