Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej jag lĂ€ste för ett tag sedan om att för att fĂ„ Ă€nnu en gĂ„ng i detta forum 🙂 "feta gitrarrer". sĂ„ skulle man boosta in signalen till i detta fall pedalen,"alltsĂ„ inte en förstĂ€rkare"

och dÄ tÀnkte jag frÄga om man dÄ alltsÄ ska lÀgga en eq innan pedalen och boosta upp frekvenserna, och isÄfall vad ska man anvÀnda för eq 24 bands? eller rÀcker det med bara en sÄdan dÀr liten i pedalform för nÄgra hundra?

och sÀn undrar jag om jag nu förstÄtt det rÀtt att man skall boosta med eq. vad skillnaden blir om man boostar innan pedalen sÄ att disten lÀggs pÄ efter.

mot att helt enkelt boosta efter disten?!

Annons
Postat (redigerat)

Jag har lite svĂ„rt att förstĂ„ vad du menar?? 😉 Hur man gör för att "boosta" in en signal?? Men jag antar att det Ă€r ett av det vanliga sĂ€rskrivningsproblemen igen.. Du menar antagligen hur man "boostar" insignalen till en pedal 😉

Har du en gitarr med svag utsignal pĂ„ mickarna sĂ„ kan du mycket vĂ€l ha nytta av nĂ„n form av preamp/eq innan du matar signalen till nĂ€sta pedal.. Men sen beror det vad det Ă€r för pedal du matar signalen till ocksĂ„.. Är det nĂ„n form av dist eller overdrive-pedal kan det ju funka efter som dom behöver viss signalnivĂ„ innan dom mĂ€ttar ordentligt. Är det dĂ€remot nĂ„n chorus eller delaypedal sĂ„ ska du nog vara försiktigare dĂ„ det kan lĂ„ta illa om dessa pedaler överstyrs. Skulle tro att en enkel EQ-pedal med fĂ„ band skulle rĂ€cka för dig. dĂ„ kan du ju hitta det rĂ€tta frekvenserna att boosta ocksĂ„ 🙂

PÄ tal om sÀrskrivningar.

Sett pĂ„ Burgerkings dörr i Karlstad " vi söker kassa personal " 😼

Sen fick vi rökförbud pĂ„ krogen i sommras.. PĂ„ en av mina favoritpubar hade man satt upp en handskriven skylt dĂ€r det stod "rök fritt".. Wow tĂ€nkte jag hĂ€r fĂ„r man tydligen röka fritt! 😛

Redigerat av hegobald
Postat

Hehe luktar ordpolis, 😉 nu blir det nĂ€stan lite pinsamt att skriva för Ă€r lĂ€skigt dĂ„lig pĂ„ att stava osv hehe..

Men ok back to the subject.

Om det fortarande finns tex bas att lĂ€gga till med den vanliga distpedalen vad gör det dĂ„ för skillnad om man man lĂ€gger till mera bas med en eq före!? 😉 (tog bas som ett ex bara).

Det enda jag kan tÀnkta mig skulle kunna vara skillnad Àr vÀll om man har en eq med större valmöjligheter Àn den i distpedalen.

"var dÀrför jag tÀnkte pÄ en 24 bands"

Och Äterigen blir det nÄgon skillnad att boosta före eller efter?!

DÄlig utsignal tror jag inte jag skall ha och inte han som hade skrivit det jag fick funderingarna ifrÄn heller, jag spelar pÄ aktiva emg mickar och Àr rÀttsÄ sÀker pÄ att han ocksÄ har det.

Men ÀndÄ var hans rÄd sÄ!?

Finns det nÄgon logik i det eller Àr det bara o skippa?!

Postat (redigerat)

Det beror helt och hÄllet pÄ vad det Àr för pedal du tÀnker förstÀrka insignalen till.. Och det finns ju tusenstals pedaler att vÀlja pÄ.. Har du aktiva EMG mickar sÄ har jag svÄrt att förstÄ att du ska behöva förstÀrka ytterligare innan du matar insignalen till din pedal.. Risken Àr snarare att det kommer att lÄta sprucket och överstyrt pÄ ett felaktigt vis (inte fetare). Och 24-band EQ innan pedal lÄter ocksÄ lite overkill. 24 band kan vara bra att ha till finlir efterÄt i mixen.

EDIT: angĂ„ende ord polis, NĂ€e.. Men mĂ€n i skor som hela tiden sĂ€r skriver gör det hela vĂ€ldigt svĂ„rt att för stĂ„ vad som menas. 😉

Redigerat av hegobald
Postat

Det Àr en korg ax 1500g lÄter inte sÄ vÀldans bra sjÀlv men om jag eqar den lite i cubase brukar jag fÄ lite fart pÄ den.. sÄ i detta fall kanske det skulle hjÀlpa om jag hade en eq innan?!

dÄ slipper jag ju ha pluggar igÄng o sparar pÄ sÄ sett lite resurser..

Behringer har ju en eq pedal för 220 kr det kan ju vara vÀrt att prova.. den Àr vÀll antagligen i kass kvalite och plast men den ska vÀll duga för att bara sitta hemma och pilla med..

Vad tror du?

Postat

Nja Àr det en AX1500G sÄ ska du nog vara lite försiktig med insignalen till den. Detta Àr ju en heldigital pedal och överstyr du ingÄngen pÄ den sÄ lÄter det bara illa.. Trodde att du anvÀnde nÄn sorts analog transistorpedal ju.. Fast visst kan du testa med EQ innan ÀndÄ men ett generellt tips för att fÄ EQ att lÄta bra Àr att hellre skÀra bort det frekvenser som lÄter illa (dÀmpa) Àn att försöka höjja de frekvenser man vill ha (boosta).

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.