Jump to content
Annons

ProTools LE 5.2.1 hittar inte Audiomedia III kort


flintan

Recommended Posts

Sitter på en gammal relik, PowerMac G3 300 Mhz med Audiomedia III kort, närmare bestämt min första dator och ljudkort...

Försöker få igång ProTools LE 5.2.1 men det vill inte fungera...

Programmet går att starta men det går inte att välja Audiomedia kortet? Den har även haft Digi001 och MBox installerat men dom finns inte kvar längre. Alla drivisar borde finnas tillgängliga men de enda som syns är Audiomedia och Mbox. När man väljer Audiomedia så slår den automatiskt tillbaka till Mbox både i Hardware och Playback engine inställningarna.

Vad fel och vad göra???

Jag vet att det beror på att datorn är totalt misshandlad genom att den haft och har massa onödiga program installerade plus att jag haft flera olika ljudkort samtidigt. Bästa vore att ominstallera allt, men jag har inga programskivor kvar så det går inte.

Har också provat att slänga alla protools och dae filer från gamla program samt slänga PT prefs.

Snälla hjälp!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • 2 veckor senare...
Öööh....funkar inte DIGI001an och M-boxen som en dongle....Jag vet inte när Pro Tools började med att bara sälja sina ljudkort till mjukvaran, men vid 5.0 serien borde det ha varit så iallfall....

Vad är en "dongle"?

Jag köpte Audiomedia III kortet begagnat för en herrans massa år sen och har inga gamla programskivor kvar eftersom jag har sålt DIGI 001 och Mbox.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sorry ändrar mig....var nog inte så påläst där, jag trodde att PT LE bara funkade med DIGI001 DIGI002 samt M-box. Men jag läste just nu följande..

The Audiomedia III supports four channels of input (using both analog and digital inputs simultaneously) when used with Pro Tools LE 5.x software for Mac and Windows.

Men undrar om 5.2 ingår där, det känns som att det kanske bara gäller 5.0 serien men jag vet inte, (digidesign brukar vara lite otydliga på sånt). Har det funkat med den mukvaran och det kortet förr? Om inte så får du nog fixa en 001a alternatv M-box, annars är det nog kört.

En dongle är en hårdvara som gör att mjukvaran inte funkar om man inte har en speciell grej man sätter på nån av portarna nu mer är det USB förr var det Com porten eller PCI porten....Mjukvaran kollar om den finns innan den funkar.

Redigerat av ostkaka
Link to comment
Dela på andra sajter

Jodå det ska fungera. Från digidesigns hemsida:

"Audiomedia III & ToolBox

Pro Tools LE 6.2.3 for Mac OS X 10.3 (untested) and Pro Tools LE 6.1.1 for Windows XP were the last versions of Pro Tools that support Audiomedia III hardware."

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag testat att kasta digisetup och PTprefs och startat om men det fungerar inte.

Vad kan man göra? Går det att slänga andra systemfiler? Om man skulle råka slänga en drivrutin eller nåt så blir det väl error?

Ska försöka förklara närmare...

Under fliken "Setups"/"Hardware..." finns en ruta "Interface Options". Där kan man välja mellan MBox #1 eller Audiomedia III#1. När jag väljer Audiomedia så är det ändå Mboxen som är vald när den öppnas nästa gång.

Under fliken "Setups"/"Playback Engine..." finns en ruta med "Playback Engine" till vänster och där går bara att kryssa för "MBox (not connected)". Till höger finns samma "Interface" som tidigare och där går att välja både Mbox och Audiomedia men det ändras tillbaka till nästa gång man öppnar inställningspanelen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Misstänker att jag måste ominstallera programmet men det går inte att ladda ner från www.digidesign.com utan att fylla i serienummer och jag hittar ingen drivrutin endast för Audiomedia III kortet.

Förstår inte varför, eftersom kortet har suttit i datorn hela tiden, men drivrutinen till Audiomedia kanske har kommit bort när jag har uppgraderat och bara använt Digi 001'an.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det kan nog vara så att 001 har strulat till det, eftersom det känns som att du redan kollat på de rätta prefernces...Men du kan väl få fram serienumret i programmet och på det sättet kunna tanka hem en ny version, jag tror att jag kollade efter det när jag hade fyra licenser och rört till det och tagit samma på 2 program...Jag är inte bombis nu men jag tror att det gällde och att jag fick fram det i Pro Tools, sitter inte med mac nu men kolla under äpplet på info eller när programmet startar upp, eller om det var nånannstans vill minnas att det var rätt jobbigt att ta fram det...För du har väl rättigheterna till licensensen och du har väl köpt programmet en gång i tiden.

Redigerat av ostkaka
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det kan nog vara så att 001 har strulat till det, eftersom det känns som att du redan kollat på de rätta prefernces...Men du kan väl få fram serienumret i programmet och på det sättet kunna tanka hem en ny version, jag tror att jag kollade efter det när jag hade fyra licenser och rört till det och tagit samma på 2 program...Jag är inte bombis nu men jag tror att det gällde och att jag fick fram det i Pro Tools, sitter inte med mac nu men kolla under äpplet på info eller när programmet startar upp, eller om det var nånannstans vill minnas att det var rätt jobbigt att ta fram det...För du har väl rättigheterna till licensensen och du har väl köpt programmet en gång i tiden.

Har redan provat att leta efter serie nummer både under äpplet/info och under start av programmet utan framgång.. Borde väl finnas nånstans men jag hittar det inte.

Och jodå, jag har en hel uppsjö med licenser till ProTools, får man ju på köpet när man köper ljudkorten, men jag har inte kvar från 5.x tiden och nyare nummer funkar inte.

Hittade ett serienummer till PT LE under Mac OS9 som jag hade sparat i min mail av nån outgrundlig (men bra) anledning. Men har testat den och den verkar inte matcha någon av versionerna som går att tanka ner.

Link to comment
Dela på andra sajter

...men det går inte att ladda ner från www.digidesign.com utan att fylla i serienummer

slå en signal så ska vi se vad vi kan göra....

08-442 55 80

Tack! Super! Vilken support! Det här forumet ger en helt otrolig feedback. :rolleyes:

Ska försöka ringa imorrn em/kväll får vi se. Datorn står hemma hos min flickvän och jag kommer inte va där idag.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Nu har jag fått det att funka! 😆

Hittade en skiva med ProTools 6.1 och tillhörande s/n. Uppgraderade sen till 6.2.3 från internet som är den senaste versionen till Toolbox. Uppgraderade också operativsystemet till OS X 10.3.3. Tro det eller ej men allt fungerar på en Powermac G3 B/W på 300 MHz och 288 Mb ram. 😉

Men tack iaf för all hjälp. Problemet var att den versionen jag hade installerad i os 9 var en version som endast hade stöd för Mbox.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, det är ju ingen Ferarri direkt. Men det går inte segt så länge man inte använder krävande plugins. Den är mest tänkt att använda som inspelare och enklare mix bara för lyssningen när man spelar in. Sen får jag plocka över till min dator och mixa där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...