Jump to content
Annons

Velocityfråga


johahl

Recommended Posts

Finns det något sätt att sänka volymen på vissa midispår utan att dom ändrar sina olikanivåer?

T.ex, jag håller på med ett 4/4 trumkomp och vill sänka bara virveln men behålla de olika velocity nivåerna fast göra dem längre.

| |

| | |

| | | |

| | | |

till

| |

| | |

| | | |

Någon som förstår och kan hjälpa mig? 😄 Skulle spara mig mycket tid. 🙂

Tackartackar / John

Redigerat av johahl
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

nej. jag känner inte till att det skulle fungera, eftersom jag tror att volymen påverkar hela spåret och därmed hela instrumentet som är anslutet (såvida du inte vill ändra volymen före och efter varje midinot som hör till virveltrumman).

vad använder du för vst-instrument för trummorna? det borde ju ge dig möjlighet att justera volymen mellan olika trummor.

Redigerat av Itzhak
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du menar att sänka velocity t.ex. 10 steg eller 20% på ett spår så gick ju det på cubase 1.0 så det måste går nu med. Jag använde bl.a logical editor till sådant men har för mig att det fanns snabbvägar till vissa funktioner som att sänka höja velicity på ett spår. Högerklicka på spåret och undersök.

Vet fortfarande inte om har fattat riktigt vad du vill. Men om det inte är hela spåret du vill sänka utan just virveln och inte resten av trummorna på samma spår så måste ju logical editor vara vägen att gå. Om den nu finns kvar i dagens cubase eller har bytt namn vet jag inte.

Då kan man ju gå in på detaljnivå och säga att alla d3 notes skall sänkas si och så mycket i velocity.

Redigerat av DåligtGehör
Link to comment
Dela på andra sajter

T.ex, jag håller på med ett 4/4 trumkomp och vill sänka bara virveln men behålla de olika velocity nivåerna fast göra dem längre.

Hur gör man en "velocitynivå" längre? Eller menar du lägre?

Om du bara vill sänka virveln så kan du väl markera alla virvel-noter innan du gör förändringen. Sen finns det nog ett kommando nånstans där i submenyerna till midimenyn för hur man gör velocity shift på just de noterna.

Alternativet är förstås att lägga virveln på ett separat spår, då kan du enkelt göra både volymändring och velocity shift under "track parameters".

// David

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjenare!

Jag skulle göra som följt:

Lägg upp virvel på ett nytt spår ny midi kanal. Så har du fullkontroll över velocity/volume. Jag antar att du triggar olika sampling ju högre velocity du har. Då kan du ha högsta velocity fast du kan få en balans i totala trumljudet genom att sänka totalvolume!

Alternativet är att markera alla virvelslag. Cubase: håll o Ctrl+ tryck på resp tagnent i edit fönstret. så markeras alla dessa toner, sedan tar du velocity... och väljer där om du ska höja eller sänka eller begränsa... beror förstås på vilket program du använder 😳

Lycka till // E

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har lagt in wizoo kitet i halion och delat ut dom till olika kanaler där ifrån tex

1. kagge

2. virvel

3. hihat

4. övriga cymbaler

5. pukor

Bara för att kunna göra så mycket som möjligt med alla ljuden separat.

På detta sett blir allt att ligga som en midifil i sequencern men varje del har olika utkanal bara.

på så sett kan du om du vill höja sänka velocityn eller volymen, du kan även lägga till effekter på varje trumma separat men fortfarande ha allt väldigt enkelt samlat i sequencern..

för att få extra kolla döper jag utkanalerna som ovan för att ha koll på vad jag sysslar med i mixern.

är iof lite jox för att få till så att man kan välja utkanal på trummorna men det står med i något studio nr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...