Jump to content
Annons

Laptop + ström = brus


micotto (oregistrerad)

Recommended Posts

micotto (oregistrerad)

Hej!

Postade detta i "allmänt" men kom på att det är bättre här kanske...

Har detta problem, som många andra ägare av bärbara datorer, att jag får ett slags brus från min hörlursutgång när jag kör laptopen med strömkablen i...tar jag ur den så försvinner bruset.

Detta är som sagt vanligt men jag har inte fått någon idé på vad som behövs göras.

Tror ni att det hjälper om man köper ett nytt ljudkort (USB/FireWire/PCMCIA...) och inte kör, som jag gör nu, på det "vanliga" inbyggda?

Eller kan man fixa nån specialkabel som tar bort bruset?

Tacksam för alla svar!

/Michael

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Yeps, hade samma problem med mitt Final Scratch innan, problemet grundas i att laddkabeln är jordad. Störningssignalen färdas via jordningen, och i vissa laptops (som i min och din tydligen) jordas alla komponenter, och externa enheter, med denna jordning, för att kunna göra datorn så liten som möjligt.

Lösningen är:

Skaffa en ett grenuttag som är ojordat att koppla in den i. Antingen ett sådant med platta kontakter, eller ett sådant gammalt med runda kontakter utan jord. Jag skaffade det sistnämnda, eftersom det är lagom svårt att få ner datorns jordade kontakt i uttag för platta kontakter 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Och om du är en mes och inte vågar köra din laptop ojordad, så finns det en dyr lösning också 😄

Googla på "direct box with ground lift" (har ingen aning om vad den svenska termen är) och skaffa en sådan box till varje output-kanal från laptopen, så kan du köra jordat (vilket vi alla vet är för mesar) och slippa oljudet. Och faktum är att oljudet fortfarande finns kvar vid laptoputgången, direct boxen kopplar bort jordningen i den senare delen av kedjan istället.

Redigerat av dbd
Link to comment
Dela på andra sajter

micotto (oregistrerad)

Har nu kopplat min laptop till ett USB-ljudkort (M-audio Ozone) och får då inga störningar alls!

Kan man förvänta sig samma sak med andra USB/FireWire-interface eller PCMCIA-kort, typ Echo Indigo?

/Michael

Link to comment
Dela på andra sajter

Har nu kopplat min laptop till ett USB-ljudkort (M-audio Ozone) och får då inga störningar alls!

Kan man förvänta sig samma sak med andra USB/FireWire-interface eller PCMCIA-kort, typ Echo Indigo?

/Michael

Ja, mitt Echo Indigo gör oljud i min laptop när har jag jordningen i. Dock inte alls lika mycket som Final Scratch eller laptopens interna ljudkort. Sedan har jag iofs en pytteliten 12" Acer travelmate, där de troligtvis gjort allt för att skära ner på storleken, dvs använder gemensam jordning i hela datorn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Nu kommer jag igen, men har alltid trott att jordade uttag är jordade men fick i förrgår veta att de flesta uttag i Sverige, oavsett om dom har jordbleck eller inte, är

ojordade. Det är bara i kök och badrum som det alltid är jordat! Så är allt detta inbillning, när då både "jordade" och ojordade uttag ju egentligen är ojordade!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag kör ojordat, är det risk att få stötar eller skada datorn på nåt sätt?  😮

Nej, eller om datorn kastas i golvet och du sen ansluter den till ett ojordat uttag är de större risk att du får en stöt.

Jord är väl till för att skydda personen, inte apparaten?, men se ovan inlägg om att de flesta jordade uttag egentligen är ojordade!

Grejen varför jag tar opp detta är att jag själv fick för mig att vissa uttag var bra för att det var jordade medan andra var ojordade och dåliga i en

stor lägenhet med massa uttag och sen visar det sig att alla dessa är ojordade förutom dom som finns i köket och badrummet 🥰!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...