Jump to content
Annons

Metallåt


frelin

Recommended Posts

Tjena!

Sitter och mixar några låtar i genren metall som bandet i fråga spelat in i vår studio. Känner mig hyfsat klar med denna låten och tänkte höra vad ni säger om mixen.

Tror inte det är aktuellt att spela om någon instrument, även ifall sången kanske lämmnar lite kvar att önska. 😆

* LÅTNAMN: To Dust

* ARTIST/GRUPP: ANIMA

* GENRE: Metall

* LÅTLÄNGD: 4:55

* KOMPOSITÖR: ANIMA

* PRODUCENT: Oskar & Jonas

* INSPELNINGSÅR: 2005

* FORMAT: mp3 320 kbps

* STORLEK: 11,3mb

* STATUS: Färdig mix?

* LÅTLÄNK: dust.mp3

Altså, något ni skulle vilja ändra på i mixen?

Redigerat av frelin
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Mixen behöver en genomgång med EQ, speciellt på gitarrerna, rösten låter koolt ihop med piccolovirveln och att de jobbar så torrt ihop..eventuellt lite mer sustain på virveln ( mer Kompression?)..alternativt komprimera hela trumpaketet mer.

Låten i sig kan bli skitfräck med lite tweaks här och där.. det låter väldigt eget..

Evil Jester 😆 fick en bild av en jycklarjävul i huvet under tiden jag lyssnade.. vet inte varför... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaret Lundin.

Har i nuläget inte gjort något alls med gitarrerna. något specifikt du tyckte lät kontigt?

Ska prova och lägga en kompressor på trummbussen.

Med risk för att verka dum så undrar jag vad du menar med tweeks 😉 ?

Kul att du gillar virveln, det gör jag också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gitarrerna har för mycket lågmid där mycket annan information ligger, däribland sång.

Nu har du ju panorerat gitarrerna höger -> vänster så egentligen ska det inte vara några problem, men de tävlar med sången om fokus..och vinner pg.a lågmid är för starkt i förhållande.. om du skär bort botten -> lågmid kommer trummor och allt annat att upplevas som närmare. Risken finns att du får tweaka om mixen ( där kom det där konstiga ordet igen 😉 jag menar rent generellt allt som man gör när man mixar: skjuter o drar i reglar, vrider på potar, justerar och fixar= mixning i sin helhet alltså.) för att sången och trummorna nu får mer utrymme.

Samtidigt kommer mixen kännas mer transparent och luftig

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det blev skillnad mellan gitarrer och röst, men du kan nog fila lite till..

Jag tror att låten skulle vinna på att sången blev helt fri från intilliggande instruments frekvenser ..dessutom har virveln, hihats+cymbaler blivit alldeles för dominerande mot sången..prova att dämpa dem med EQ eller sidechainad kompressor så de jobbar under sångens viktiga frekvenser. ( jag vet att det är lättare sagt än gjort, men prova, du har allt att vinna.)

Det har blivit något vasst över mixen helt plötsligt.. har du k.o.m.p.r.i.m.e.r.a.t f.e.t.t ? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Feta till basen och komprimera den massor...den sticker ut ganska ofta. Kaggen är alldeles för dov och har ingen attack, testa eqa den genom att dra på lite "klick". Gitarrerna ligger för långt ut på sina kanter.....blir inte en så "ihophollen" mix då...Jag skulle gärna haft lite reverb på trummorna, särskilt virvel och pukor...Det låter som virveln är 3m framför cymbalerna... Lite mer prescence på sången. Och en fet kompressor på alltihop så blir det nog bra=) Lite mer fett till gurorna också...

Link to comment
Dela på andra sajter

Sådär. Nu har jag tweekat ytterliggare.... 🙂

Undrar när man ska vara nöjd....

... eller något mer som ska tweekas 😄

Det närmar sig med stormsteg, du är inte riktigt framme än..men det har blivit stor skillnad sedan första mixen. Nu är hihat och virvel skönare att lyssna på.

Nu är det något annat som retar örat..kanske att sången låter för torr, kanske för att gitarrerna kryper innanför trumhinnan, kanske för att allt är så torrt, kanske för något helt annat, jag har svårt att sätta fingret på problemet.. känner bara att det är något.

Men det är bara vad jag tycker..

P.s du ser ut att gilla ordet: T.W.E.A.K.A!!! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj..sexan låter verkligen inte tweakad... hur lät den innan? 🙂

Gitarrerna är för låga, virveln slår igenom, bas och kick hörs knappt.

Trummorna är dessutom r.e.l.a.t.i.v.t otajta i spelet.

Gillar låten i sig däremot, det är en lagom blandning av ingredienser, men mixen måste bli ett par snäpp bättre för att kunna göra en vettig bedömning.

Vad har du för lyssning när du mixar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, har fått dom klagomålen av bandet precis.

Här hemma har jag bara hörlurar 😄. Audio technica ath m40.

I studion ett par skitkassa edirol, dom billigaste så frågan är om inte lurarna är bättre. ska lyssna lite på stereon sen....

Tweekar och lägger upp sexan igen..... ska medela när jag är klar 😆

P.S. när man hållit på en hel dag så kan man släppa igenom saker otweekat 🙂 D.S.

Redigerat av frelin
Link to comment
Dela på andra sajter

Förutom att trummorna låter apa framför allt spelmässigt

så är det sologitarrljudet som inte riktigt håller ,

Låter instängt och burkigt , vilket i och för sig hela låten gör i mitt tycke.

Sedan kan ju du inte direkt påverka bandets prestationer men allt låter väldigt

replokal . nybörjarband aktigt.

Trummor är otighta, Trummor och bas har inget gemensam rytm , Gitarrerna låter klena samt otighta , Solona är bara att radera då dessa är inte bra.

Ny låter det kanske som om jag är väldigt negativ men allt beror ju på vart ambitionsnivån

är satt för detta projekt.

Om grabbarna inte kan bättre så blir det ju inte bättre heller , men med mer ambition och tid så

kan man få fram ett respektabelt resultat av detta oxå.

Ljudmässigt är det nästan där , lite små pill här och där för att lyfta låten.

Detta gäller både låten Dust samt Sexan ..

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

Vi börjar med låten Sexan.

I början när gitarr solot börjar placera det i mitten med lite reverb lägre bak i mixen och lägg

Kompgitarren panorerad till både vänster och höger.

När låten i sig börjar panorera inte ut gitarrerna så långtifrån varandra.

Hade det varit snortight JA men i detta fall tror jag att det låter bättre om dom är någolunda centrerade , panorerade kanske 20 grader.

Visserlige kan du klippa dom tightare om du orkar.

Kaggen låter väldigt burkig och bumligt , Mer diskant på den för att få mer snärt.

Trummorna låter väldigt Mono av sig så pröva att panorera ut lite cymbal slag till vänster och höger för att få mer bredd i trummljudet.

Låten låter väldigt torr , Det ska ju visserligen inte vara någon 80`s reverb men

lite Delay på sången , lite reverb på dubbade gitarrer som ligger lågt mixade skulle

ge låten mer rymd och få det att låta mer Stereoaktig.

Bara i små mängder , knappt hörbara.

Det tror jag är det bästa som går att göra med det material du har om du inte vill börja klippa

i filerna för att få den att låta tightare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj, får lite vibbar från tidiga Tiamat eller nåt! Skönt! Låten är tyvärr lite för torr, särskilt då sången som även känns lite för högt mixad. Eftersom detta är en av mina favoritmusikstilar så kanske jag är lite väl kräsen dock. Skulle verkligen vilja höra detta med lite "fetare" produktion! Bra jobbat!

Redigerat av Jejje
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Bandet vill nog inte lägga mer tid hos oss. om man säger så så blev det tajtare och tajtare ju längre vi kom. I alla fall vad gäller trummspelet. låten to dust fick jag tillslut trummisen övertygad om metronom så den är ganska tajt. dom andra är det värre med. Men som sagt. dom vill inte lägga ner mer tid som det ser ut nu i alla fall.

Vet inte riktigt om jag vågar mig på att klippa gitarrerna. är inte så hemma i logic än. Är det föresten ens möjligt om man inte har klick (för det är väl främmst på sexan du menar att dom ej är tajta?). Ska prova och göra som du säger. hade faktiskt tänkt på det själv när jag lyssnade idag...

Baskaggen har jag tänkt lite på. micken vi spelar in med är urusel men man kan kanske lägga till lite våthet (reverb delay).

Har mickat trummorna med ett x/y-par som OH och dom är redan fullr pannade. kanske ska minska ambiense micken?

Hur tycker ni virveln låter?

Sången är ju inte så über i sig men jag ska dra på lite delay och se....

...återkommer och tack för kritiken!!!

/Oskar

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det föresten ens möjligt om man inte har klick

Utan klick blir det svårare och mer tidskrävade men går gör det utan problem.

Bästa är att börja med trummor och sedan bas så att dom är tighta då dessa oftast om inte alltid utgör själva grunden och rytmen.

Är dessa bra så är det inte lika viktigt med gitarrerna ( Allt är ju relativt ) men men .

Personligen hade jag klippt upp hela rasket om inte inspelning på nytt är ett alternativ.

Men som jag sa tidigare beror det på vart ambitionsnivån är lagd.

Är Bandet nöjda så är det ju klart.

Ps. Se det som en övning i Logic samt klippning att försöka producera upp denna låt till

en bättre låt.Kanske inte till Bandet men för dig själv.

När du väl gjort en av dessa låtar kommer nästa gå snabbare samt du kommer att

utbilda hjärnan i vad du anser är en acceptabel nivå på tagningar och vad som inte gåt att

fixa.

Ds....

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo. Det hade klart vairt det bästa. Men bandet måste ha en mix på fredag till något projekt och på fredag åker jag till brasilien i nästan en månad på dethär med klippningen får jag lära mig i Januari eller senare 😛

Jag ska dock ändra på allt med ljudbilden idag och lägga ut det så ni kan får höra. Tack så jättemycket för alla tips! Säger till när de nya versionerna funkar

MVH Oskar

Link to comment
Dela på andra sajter

Så.

Pillat och Tweekat som fan på sexan nu. Bandet var i alla fall nöjda vid det här laget så jag tänkte ju att ni kanske också vill höra. fortfarande otajt men med bättre ljud iaf!

sexan

Jag har pillat med baskaggen. gitarrerna sången virveln och basen. gillar mitt resultat skarpt!

/Oskar

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)

Har bara lyssnat på första låten.

alldeles för hög o nära sång, den ligger ovanpå låten.

Strax under den klonkar virveltrumman, också den över resten.

resten är OK, i förhållande till spelprestationen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...