Jump to content
Annons

Problem med M-audio FW410


Hellpig

Recommended Posts

(Ja, jag har skrivit om detta i en annan tråd men eftersom det är ett annat annat problem än vad den tråden egentligen handlade om så öppnar jag en tråd här.)

Enkelt uttryckt:

Jag har ett M-audio fw410 - när jag kör min Pod XT genom detta så låter ljudet burkigt, instängt och dovare än om jag använder Pod'en inbyggda ljudkort. Jag trodde först att det var skillnad redan vidinspelning men jag gjorde en check och det är själva uppspelningen av ljud som låter sämre via 410! Jag har kollat alla inställningar i mjukvaran - det gör ingen som helst skillnad.

Det är samma problem om man använder 410:an när man spelar spel - ljud blir plattare och "klonkigare" än om jag kör med datorns interna ljudkort (och DET är inte ett bra ljudkort!!!). Det här kan jag leva eftersom ljudkortet inte är till för att spela spel... men det är ju till för att spela in musik!

Tyvärr kan jag ju inte ge något exempel eftersom det är ljudet vid uppspelning som är problemet! Jag har ingen aning vad är för fel här... och jag upptäckte problemet igår, rent av en slump då jag kopplade in Poden via USB för att hämta hem lite nya ljud. Dessa ljud låter sedan skräp när jag kopplar in Poden via ljudkortet igen! Samma sak om jag spelar upp något jag har spelat in via Poden - låter kanon jämfört med om jag spelar upp det via 410:an.

(Nu kan ju någon besservisser undra varför jag inte kör allt via Poden då... well, för det första så finns det någon slags problem mellan Poden, USB och vissa chipset och jag har det problemet. Man får slumpmässigt utbrott av vitt brus som inte alls är behagligt att lyssna på. Dessutom skall ju ett 410 vara lite mer användbart för midi etc.)

Några idéer någon?! 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Well, jag finner det här en aning märkligt. Om jag spelar upp en MP3-låt via Winamp så är det inte sämre ljud via mitt fw410-kort, snarare bättre ljud (möjligtvis).

Men... om jag kopplar in hörlurarna till min PodXT så låter ljudet mycket mer klart, rent och dynamiskt. Kopplar jag Poden till ljudkortet (med vanliga telepluggar) så blir ljudet dovare och inte alls lika snyggt. Jag tror även att det tappar lite bas och diskant, detta är i alla fall klart märkbart om man kör ljudet i ett spel via fw410! Därav kan man ju (tyvärr) inte säga att problemet ligger i Cubase och jag har rattat en hel del på inställningarna både där och i 410:an kontrollpanel... blir inte riktigt klok på det här.

Edit:

Detta gäller även om jag kör Poden som ljudkort från Cubase - det blir "bättre ljud" ljud då!

Redigerat av Hellpig
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Jag har kämpat ett bra tag med mitt ljudkort nu (M-audio FW410) då jag trodde att problemet låg hos ljudkortet av någon anledning. Problemet är att när jag skall spela in i Cubase så låter det lite burkigt, statiskt och tråkigt. Kopplar man hörlurar direkt till min PoDXT låter det superbra.

Så... jag var nästan på väg att ge upp när jag tänkte att jag skulle testa Ableton Live, som följde med ljudkortet. Rena drömmen - det lät nästan bättre än direkt från Pod'en. Men hmm... då är det ju Cubase som spökar? Eller snarare jag som användare som inte vet hur jag skall konfigurera ljudet i Cubase! Så, jag postar mina inställningar nedan, som tre bilder. Ytterst tacksam för påpekande om vad jag har gjort för fel.

Jag kan inte tänka mig att det är felinställningar i kontrollpanelen för ljudkortet - iså fall skulle det väl inte låta bra i Ableton?! Dessutom... i Ableton kan jag välja kanal 1 OCH 2 för input/output från ljudkortet (säger i alla fall 1/2 och det är i dessa jag har Pod'en inkopplad). Men kika själv nedan i Cubase konfig'en - ingen sådan möjlighet finns.

cubase1.jpg

cubase2.jpg

cubase3.jpg

Notera på bilden ovan:

I "ASIO Input" kan jag välja analog in 1 eller analog in 2. I "ASIO Output" finns visserligen 1/2 med men med L eller R som jag tolkar som Left eller Right. Stön... Hilfe bitte? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...